Hur får man en häst i form?

L

Lindu

Jag har en liten fråga och den är hur man får en häst i form?
Jag rider på en ridskola och där kan dem flesta hästarna ganska dåliga på detta och vissa kan det inte ens, men skulle gärna vilja veta hur man gör det ändå. (:

Sv: Hur får man en häst i form?

Oj, det där är en fråga som inte är helt enkel att svara på i ett kort foruminlägg! Många, många har försökt att skriva böcker om det, men hittills har ingen lyckats så där hundraprocentigt bra.

Hur som helst. En bra början är att lära sig att sitta på ett sätt som gör att hästen kan balansera upp vikten på ett bra sätt - en smidig men stilla lodrät sits som inte stör hästen. En stadig men mjuk hand är viktig, så att hästen hela tiden kan lita på att den inte gör illa sig om den tar kontakt med tygeln. Sen gäller det att hålla tyglarna lagom långa - tillräckligt korta för att få en stadig kontakt utan glapp, och för att ge hästen en ram att anpassa sig efter, men inte så korta att det blir för svårt för hästen och den börjar kämpa emot i stället. Och så behöver man lära sig att driva hästen precis lagom mycket så att den får in bakbenen under kroppen, arbetar energiskt och söker sig mot bettet, men inte skjuter på så mycket att den tappar balansen och går emot handen.

Hästen ska jobba ordenligt med baken, sätta under sig allså.
Höja ryggen, och sen kommer "kröken" på nacken.
Många missuppfattar det här med eftergift/form, man tror allså att om hästen böjer på nacken så är det bra.
Då sänker man händerna och "sågar" tills hästen böjer på nacken.

Men för att få en ärlig form, så ska hela hästen jobba.
Den ska jobbar bakifrån och fram.
Bakbenen ska allså jobba under hästen, och ryggen ska höjas.

Detta får man bäst fram genom att mjuka upp hästen ordentligt, så att den är mjuk och följsam i båda sidor.

(jag är inte den bästa på att förklara, men jag tror att jag har fått med det mesta å bästa)

Okej, jo jag har hört det där om sågning.
Men jag vet inte hur man 'mjukar' upp hästen?
Jag rider på ridskola så dem lär inte direkt ut sådant.

Jo, men jag förstår fortfarande inte x]
För vi har inte direkt lärt oss något av det där på min ridskola. (:
Utan vi ska bara 'få hästarna i form'.

Vad gör ni då när instruktören säger att ni ska få hästarna i form? Det låter som om du har min gamla militär ridlärare som ansåg att var det bra sa han inget, var det för djävligt slet han en ur sadeln:crazy:

För att mjuka upp hästen måste du börja rida den.
Det innebär att direkt när du suttit upp bestämmer du när hästen ska gå, vart den ska gå och vilken hastighet.
När start-broms-hastighet fungerar mjukar du upp hästen genom att ställa den ordentligt i hörnena och på volter, variera mellan större och mindre volter.

Ju duktigare du och hästen är desto mindre hjälper behöver man.
I början behöver man ta ledande tygeltag för att få hästen att svänga för att till sist bara ändra lite lite på sin sits.
Samma sak med ökningar och minskningar i samma gångart, i början kanske du behöver både skänkel och smackningar för att få hästen att röra sig/bromsa medans du till sist bara behöver "tänka" dvs ändra lite tyngdpunkt i din sits.

Jag tycker att du ska be din instruktör förklara ordentligt hur man gör för att få hästen att gå i en bra form, det tjänar alla parter på.

Alla hästar kan gå i en bra form men i början bara några steg eftersom de muskler som då ska arbeta inte är så starka, då låter man hästen vila ofta någon minuter för att sedan låta den gå i en bra form några steg igen.
Det är viktigt att variera sitt arbete så att hästen tycker att det är roligt.
Formen ska börja bakifrån och gå framåt, man bör strunta i var huvudet befinner sig eftersom det är orellevant.

När bakbenen befinner sig på rätt plats bär hästen upp sin kroppsvikt mer på bakbenen och följden blir att ryggen höjer sig och nacken böjer sig.

Kan du inte fråga din ridlärare? Förstår du inte är det sannolikt så att du har en instruktör som inte kan förklara... Var jag du skulle jag ta och byta ridskola, det låter varken som att hästarna är tillräckligt utbildade för att fungera som läromästare till nybörjare eller som att personalen kan förklara varför det är viktigt att med en mjuk ridning få hästen att gå i balans och använda sin kropp korrekt...

Nu förstår jag :)
Jag rider en gång i veckan och varje vecka får vi alltid en ny häst att rida på så det blir oftast aldrig samma häst veckan efter (dock rider man samma häst flera gånger men kanske inte vecka efter vecka) vilket är synd, men det är bara för att det ska gå ihop med scheman och allt.
Så det är lite svårt när man helt och hållet känner hästen. Och sen är inte alla hästar lika villiga som vissa andra, dem är trots allt ridskolehästar och är kanske inte den gladaste sorten.
Men nu vet jag vad innebär och sen om jag kan klara av det på en ridskolehäst är inte så säkert. (;

Men jag vet inte hur man 'mjukar' upp hästen?
Jag rider på ridskola så dem lär inte direkt ut sådant.

Mycket voltarbete, när du går på volten så pröva att stanna, öka skritten, minska skritten, flytta hästen in mot mitten av volten och ut från volten.
Ställ hästen ordentligt i hörnen, halvhalter, fram/bakdels vändningar skänkelvikningar osv osv.
Den finns tusen och åter tusen olika uppvärmings metoder och övningar.;)
Samtlidigt som du gör detta så kan du suksesivt korta tyglarna, och ha såkallade "pianofingrar".
Du ska allså ha en levade och intresant hand, då förhopnningsvis börjar hästen tugga på bettet och jobbar i en bra form.

Det kan ta ett tag innan du hittar den rätta "snitsen", och hästen förstår vad den ska göra.
Men det är bara att jobba på.

Och sen tycker jag absolut du ska fråga din ridlärare hur hon tycker du ska göra, och be henne förklara.
Om man inte frågar så får man inte veta något;)

keep asking!

lycka till, och berätta gärna hur det går:laugh:

Jag har en liten fråga och den är hur man får en häst i form?
Jag rider på en ridskola och där kan dem flesta hästarna ganska dåliga på detta och vissa kan det inte ens, men skulle gärna vilja veta hur man gör det ändå. (:

Först måste du förstå att hästens form är arbetsställningen. Fråga ridläraren VILKEN form hon vill att du rider i!! Sätt lite press på att hon förklarar.

Först och främst ska du koncentrera dig på att få hästen lydig, att ni talar samma språk och förstår varandra. Du måste utan att hästen segar eller protesterar kunna STARTA, STANNA, SVÄNGA. Börja där så ska du se att det blir lättare!

Många, många har försökt att skriva böcker om det, men hittills har ingen lyckats så där hundraprocentigt bra.

Jag tycker Proffsryttarens ridlära förmedlar hur man egentligen skall göra för att få en häst i form riktigt bra. :laugh:

Personligen har jag aldrig ridit på ridskola där ridläraren förklarar hur man gör för att arbeta hästen i form. Däremot har man ofta fått beröm när man sågat ned hästarna. :eek: Nu har jag i och för sig bara erfarenhet av tre ridskolor, men det känns ändå tråkigt. :(

Alla hästar KAN gå i form, de är ryttaren som inte KAN rida hästen i form. Prata med din ridlärare och gå igenom men han/hon hur du ska lära dig allt runt omkring, form är så mkt mer än att hästen bara krökar på nacken som så många tror. Prata med din ridlärarae!

Däremot har man ofta fått beröm när man sågat ned hästarna. :eek:

DET tycker jag att det är det värsta! Finns flera som sågar ned hästarna,så det är nästan det som ridlärarna lär ut då de berömmer detta "beteende":confused:

Jo, men jag förstår fortfarande inte x]
För vi har inte direkt lärt oss något av det där på min ridskola. (:
Utan vi ska bara 'få hästarna i form'.

Jag säger bara en sak: byt ridskola om du har möjlighet. Låter helt sjukt att säga att hästen ska gå i form när ni inte vet hur ni ska göra? Ridning handlar inte bara om formen. Rider man rätt så kommer den automatiskt. Hoppas det ordnar sig.

jag anser iaf. att formen kommer när man har lärt sig att rida hästen ordentligt, det är inget man kan få förklarat för sig och sen sitta och öva på.

men en bra bit på vägen är väl en stadig och stilla hand utan glappande tyglar och ben av stål, tänk dig att dina fötter är fastknutna i varann under hästens mage, då MÅSTE du använda hela skänkeln och hela sätet, och får bättre driv.
och arbeta mycket på volter, lättare att få en bra form då, eftersom hästen naurligt trampar iaf. innersta bakbenet mer under sig.

alla hästar kan gå i form hänger bara på ryttaren. för att en häst ska gå i form så krävs bra och rätt ridning.

Hur länge har du ridit? Och hur länge har du ridit på just denna ridskolan?

Jag tror inte att det handlar om hästarna, har man kommit tillräckligt långt i sin utbildning så att man kan rida en häst i en någorlunda bra form så går det att få även den svåraste hästen att gå i form iaf korta stunder. Att hästen inte kan gå i form är fel, alla hästar kan. Vissa hästar kanske behöver muskla sig mer för att orka gå i form, men alla kan.

Det kan handla om att det är en dålig ridskola, men har du bara ridigt några år så är det inte ett dugg konstigt att du inte kommit längre. På de flesta ridskolor rider man minst 10 i varje grupp, man rider kanske 45-60 min. Det blir inte många minuter per elev och det märks! Rider man dessutom bara en gång i veckan så får man en timma ridvana i en timma i veckan, men man får bara kanske 5-10 min undervisning (personlig och till hela gruppen) i veckan. Du kan ju gissa hur många år det tar innan blir en någorlunda duktig ryttare då.
Det är såklart olika för alla, vissa kanske kommer dit på 4 år, andra har inte kommit i närheten på 10 år.

Finns det något klass-system på din ridskola, alltså att olika grupper heter olika saker ju längre de kommit (ju duktigare de är alltså). Ett tips i så fall, gå och titta på en av de bästa grupperna så märker du definitivt om det är en bra ridskola eller inte. Rider den bästa gruppen inte bra så är förmodligen ridskolans standard ganska dålig.

Det ska jag :) men ridningen börjar inte förens i september :(
Jo, men tyvärr får vi ju inte rida hur vi vill och vilka vägar vi vill på lektionerna, så tyvärr kan jag inte göra 'mjuka upp' övningarna. Men tack för tipsen!

Jo, men tyvärr får vi ju inte rida hur vi vill och vilka vägar vi vill på lektionerna, så tyvärr kan jag inte göra 'mjuka upp' övningarna. Men tack för tipsen!

Du kan öka och minska, svänga tvärare i hörnen osv, det finns MASSOR du kan göra fast du bara följer fyrkanten. Ställa höger och vänster fast hästen ska gå rakt fram osv. Huvudsaken är att du börjar påverka hästen och be den göra saker som den sen ska lyda direkt. Det går alldeles utmärkt att göra redan i framskrittningen!

trots min jämförelsevis ringa erfarenhet skulle jag vilja uttala mej då jag snabbt fått lära mig av min, mycket erfarna, mor att eftergift och form inte är något man "får" en häst till bara sådär.
ibland är det en personkemi som kan göra det lättare, men framförallt är det en känsla för ridningen och vad som är rätt.

hästen ska ta stöd på bettet utan att hänga i tyglarna.
en vallack som jag rider (går vanligtvis på en väldigt mild inspänning pga att han flänger med huvudet när han blir frustrerad), utan inspänningen, tar ofta stöd på bettet och ger efter lite i nacken med mej när vi har det lugnt i ridhuset, jag själv tror det beror på att jag kan jobba mycket med sits och balans i kroppen likaså mellan hjälperna. (han är stor med matchande stora steg och kan vara svår för vissa att sitta på, gäller att hitta takten)

jag har inte ridit länge, men det bästa för mej och det jag kan tipsa om är privatlektion! jag var hästvakt och min mamma coachade mig när jag red då, på 15 minuter hann jag lära mej mer än på ett halvår av grupp-lektioner.
(för att hålla sig till tråden kan jag ju nämna att han gick på tygeln större delen av tiden)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
827
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 073
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama