Hur far man en 10-manaders att dricka

Sunshine

Trådstartare
nar de inte vill?

Behover goda rad och erfarenheter fran kloka Bukefalister. Vi har haft tva tuffa veckor har hemma, med forkylning, hog feber, halsfluss, maginfluensa - totalt 5 besok till doktorn inkl 1 med ambulans till akuten mitt i natten pga misstankt meningitis (svensk oversattning?) som tack och lov inte var det.

Bada barnen har diarre och kraks aven da och da. Doktorn har sagt att de maste dricka mycket och rekommenderade en diet av ersattning, grot, apple, banan och rostat brod och det foljer vi.
Men de ater inte sarskilt mycket, och det ar verkligen jattesvart att fa dem att dricka. Vatten, mjolk, juice, saft - kanns som om vi har provat allt :crazy:

Chloe har gatt ner fran 7.15kg till 6.7 kg pa 10 dagar och hon ligger redan pa bottenkurvan. Amber ar det inte riktigt lika illa med. Chloe bara sover och sover (bra?), Amber ar mer alert, bada ar extremt klangiga vilket ar helt forstaeligt men jag gar liksom pa knana har nu, och ar dessutom sjalv sjuk i halsfluss!

Hur gor man? Nan som har nagra bra tips?

Sv: Hur far man en 10-manaders att dricka

Hur mycket vätska får du i dem? Det kanske börjar bli dags att åka in och fylla på vätskedepåerna med hjälp av dropp... Att Chloe bara sover visar att hon är trött och möjligen kan det vara vätskebrist som spökar.

Man kollar hur mkt de kissar (väg blöjorna)

Är de tydligt "torrare" än vanligt är det konsultationsdags.

Jag fick tvinga i min son saft och vätskersättning i 5 ml spruta 1 gång var 5 e min!

meningitis är väl hjärnhinneinflammation?

Har inga goda råd, det låter superjobbigt, du måste vara skitorolig!

När de har feber kan man väl ge en matsked vatten varannan minut, funkar det?

Jag skulle uppskatta att Chloe dricker strax under halften av vad hon normalt gor, och ater max 25% av normalt intag. Amber bade ater och dricker mer an sa, men inte lika mycket som vanligt.

Chloe's blojor ar jattetorra, idag har hon haft 1 kissbloja :crazy:.
vi traffade ju doktorn senast i mandags och har fatt all information om uttorkning, varningstecken etc, men det AR verkligen svart att fa i dem tillrackligt med vatska.

Forra veckan efter en stint pa sjukhuset sa fick vi med oss elektrolyter hem som vi sprutade in i munnen var 5:e minut, men nu sa doktorn att vi skulle forsoka med vanlig vatska istallet.

Jag tycker att ni ska göra ett ny besök på sjukhuset och vätska upp barnen, ialla fall den som är värst. Det kan vara svårt att vända på egen hand om de är så pass dåliga.

Det jag har gjort med Elin när hon hade en rejäl feberomgång och inte ville dricka var att ta ett sugrör, stoppa ner i vatten/saft, sätta fingret emot så det blir vacum och sen dricka från det, det blir lite vätska åt gången men då var det enda sättet, jag satt så en hel dag tror jag innan det vände för henne.

Kissar hon så lite och är trött och slö skulle jag åka in, det går så otroligt snabbt att det blir allvarligt. 10 dagars sjukdom för en så liten tär hårt på krafterna.
Isglass och festis brukar vara poppis hos barn när de är sjuka, isglassen avger ju vätska lite i taget och det är ju bra när magen är i uppror.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka