Hur får man bort den eländiga Johannesörten?

B

Bennie

Jag har massor med Johannesört i mina hagar.
Oftast går det ju bra, och hästarna äter inte av det, men nu har nog ett par av dem fått i sig det, och blivit helt såriga på sina vita mular. (Fotosensibilitet, antar jag)

Så nu måste skiten bort!
Hur gör man?
Jag har gått och dragit för hand, men det är ju ett idiot-projekt ... (Stora beten - mycket Johannesört)

Hjälper det att plöja upp och så om? Eller ploppar eländet upp igen?
Kan man spruta bort det?
Eller ska man klippa vid en viss tidpunkt?

Någon vänlig själ som har ett tips? :bow:

Sv: Hur får man bort den eländiga Johannesörten?

Är det ingen som är Johannesört-expert? :cry:

Lägger in en tilläggsfråga, tror att det är Johannesört vi har i hagen, men jag vet inte säkert. Kan någon lägga in en vettig bild?

Gaah, hur ska jag kunna veta om det är den! Är så svårt att jämföra tycker jag! De vi har i hagen är i alla fall som rankor eller hur man ska säga, sitter som om de växer lite både längs marken och uppåt. Kanske ska försöka fotografera. Inställer mig i så fall (om det är Johannesört vi har) till TS fråga, HUR får man bort det?

Hej Du kan spruta bort den. Hör med Lantmännen / grangården vad du ska använda, om du har jordbruk el hör med en bond i närheten så kan han hjälpa dig för det är inte alla som för lov att köpa bekämpningsmedel.
Lycka till
Maria

Måste man vänta efter bekämpning innan man släppe på hästarna? Tänker så de inte tar skada av bekämpningsmedlet istället...

Gaah, hur ska jag kunna veta om det är den! Är så svårt att jämföra tycker jag! De vi har i hagen är i alla fall som rankor eller hur man ska säga, sitter som om de växer lite både längs marken och uppåt. Kanske ska försöka fotografera. Inställer mig i så fall (om det är Johannesört vi har) till TS fråga, HUR får man bort det?

Om du tar en gul blomma och gnider den mellan fingrarna så blir du röd för den har ett rött färgämne om det är äkta johannesört. Har du sett snaps med johannesört? Den är ganska röd och det är det färgämnet.

Det lilla jag hade i mina hagar grävde jag upp tillsammans med smörblommorna....

Tror det tar 2 veckor innan dom kan gå i hagarna igen om man sprutar, iaf med det vi skulle använda till att få bort all växtlighet i vår paddock....

//Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Vi har en del johannesört i våra hagar. Det mesta är bortrensat, men det går ju aldrig att få bort 100%. Jag tror inte att våra hästar...
Svar
6
· Visningar
1 056
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama