Hur får man bort brallande och överskottsenergi?

A

Arbogamarre

Jag har skrivit ett par trådar om min lille pålle, 10 år som i vinter har ansett att träning i ridhus betyder brall VM och som blivit allmänt nipprig. I vanliga fall är han lugnet själv, nästan seg så jag är lite handfallen.
Nu undrar jag hur alla ni som inte har tillgång till ridhus och som liksom jag, får leva med halka, hårt underlag och snö, gör för att få ur energin hos hästarna? Han går i en stor hage, har kompis och är ute mycket...
Har flera samma problem? :confused:

Jag har hållt igång hela vintern, åkt på träning 2 ggr/vecka i allmänhet och ridit däremellan i skog,mark och i min padock. Men han verkar ha en aldrig sinande energi... :smirk:
Det är ju omöjligt att galoppträna som vintern har varit, har ni bra tips och råd på andra aktiviteter som ger bra resultat för att motverka överskotts energi?

Det som händer när vi kommer till ridhuset (kan inte åka fler ggr/vecka) är att han blir uppjagad, brallig och på tårna. Vid galoppfattning exploderar han och far omkring, drar igång resten av ridgruppen :D och blir allmänt hispig. Han är van vid andra hästar och att ridas i grupp, så det borde inte påverka honom som det gör...
Detta gör så att träningen blir förstörd och jag tappar allt självförtroende också tyvärr... :crazy:

Jag kommer göra lite annat ett tag nu, så tips på vad mottages med stor tacksamhet!! :)

Sv: Hur får man bort brallande och överskottsenergi?

Jag känner igen det där! Nu är det ju äntligen lite snö, så jag galopperar på ett fält i närheten av stallet. Annars går vi till ridhuset och så släpper jag en stund. Fast vi har ju två ridhus, det är ju inte alltid det är så lyxigt.

Nä,jag har inget ridhus alls, det jag åker till är bara ledigt helgkvällar och då kan jag inte släppa honom lös för då är andra privatryttare där och rider...
Jag har också ett fält men nu när det töade blev det vatten på det och nu har det frusit under...halkigt som attan..

Har du dragit ned på kraftfodret? Om han inte arbetar lika mycket som på vår/sommar så behöver han ju inte lika mycket mat.
Annars har jag inget bra råd. Kan du inte åka till träningen lite tidigare och longera en stund så han får bralla av sig?
Jag antar att du har honom fullt broddad och snösulor på, då är det inga problem att rida på is och snö. Är det mycket snö och kallgrader behövs heller inga snösulor. Vet inte hur det ser ut hos er, men här i Enköping är det snö så det går utmärkt att galoppera (även utan sulor) ute. Eller rid ut på en riktig långtur i skogen på ett par timmar om det bara går att skritta (lite kan man ju trava även på hårt underlag).

Jo vi har snösulor och brodd runt om, men han halkar iallafall...och spänner sig.
Här har det kommit lite mer snö men det är ändå halt....

Problemet är att innan träningen är det fullt med folk i ridhuset, brukar vara det vid paus, och jag vet inte om de blir så glada över att ha honom brallande i linan :crazy:

Jag är jätte glad för råden...

Men det känns så hopplöst ibland....blir det aldrig vår??? :(

En orsak till att han blir glad & brallar loss är ju antagligen att det är så kul att plötsligt få lite fäste under hovarna! ;) Sån blir min häst också halkiga dagar - trots sin "aktningsvärda" (hm..?) ålder, utbildning och ridhuset inpå knuten. Det är inte så mycket överskottsenergi som överskottsrörelsebehov tror jag - såna här halkiga trista dagar rör sig hästarna knappt ur fläcken oavsett hur stora hagar de än går i, och när då ridhusbotten träffar hovarna blir det bara så himla skoj helt enkelt! Vissa dagar får jag lov att släppa min pålle i ridhuset och jaga runt som om han vore unghäst på nytt...

Jag har ingen paddock här ens ;)
Men i allafall så har jag en otroligt tokig häst :D som gör allt möjligt han kommer åt med både fram och bakbenen :crazy:
En sak som alltid funkat det är skritt, skritta massor massor och lägg ner energin på det ett par veckor innan du går vidare med travpass..funkar alltid här!

Det är inget ovanligt när de äntligen får mjukt och säkert underlag under hovarna igen;)

Longera en liten stund innan. Iaf Peder Fredricson rekommenderar longering till såväl unga som äldre hästar som behöver lugna ned sig lite och slappna av innan man sitter upp.

Nu har vi rejält med snö, det har det varit någon månad redan i och för sig. Jag brukar börja med att rida ett lite mer krävande pass på ridbanan och sen plumsar jag i djupsnö (galopp i fri form), det jag känner att hästen orkar. Annars om jag märker att hästen är lite på tårna lägger jag in mycket trav och galoppfattningar i passet, ev. lite "tänka-grejer" också. (liksom sluta etc) Tillåter vädret det far jag ut och galopperar, det brukar bli riktiga ränngaloppen i början men jag brukar låta hästen gå i den för att göra av med energin i "första" galoppen och driver på lite extra, så hästen får bralla järnet om den vill men sen när jag saktar av (eller samlar upp galoppen) ska det vara ridning igen. Det brukar vara både roliga och trevliga ridturer det.

Halkar trots sulor och brodd?? Det har jag aldrig varit med om på mina hästar...Skumt.

Jodå, det blir nog vår. Jag kan tala om varför det finns snö nu! När hovis skodde mina hästar förra veckan undrade han om jag skulle ha sulor på. Nej, sa jag. Det är ändå ingen snö och dessutom har de tappat snösulorna flera stycken (??hur det nu går till) så jag skiter i det. Mycket riktigt, då kommer snön att ligga i flera veckor såklart. Jag som alltid har snösulor runt om hela vintrarna!!

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar