Hur får jag stopp på hästen?

Z

zeppelin

Har sedan i maj en jättetrevlig foderhäst, en fin kille på 17 år. Han är mycket samarbetsvillig på ridbanan och jag har lärt mig mycket MEN - uteritterna blir inte alltid så trevliga. Att han är en äldre herre märks inte alls, han vill helst springa i raketfart hela tiden. Ska vi galoppera måste jag räkna med en bromssträcka på flera hundra meter och det känns inte alls kontrollerat och inte särskilt kul! Har ni några bra tips som vi kan ta del av? Tack på förhand!:bump:

Sv: Hur får jag stopp på hästen?

Dressyr är det enda som biter på sånt, men om han sticker iväg och du inte får stopp på honom så tar du tag i ena tygeln så han får snurra runt.
Kom ihåg att sitta ordentligt i sadeln också så du inte omedvetet litar dig framåt, många hästar brukar lugna ner sig bara man tänker att man har en tråd på hjälmen som drar en uppåt.

Lycka till med pållen :)

Rid inte ut förän hästen är så pass lydig att du kan få stopp på honom.
Varför riskera ditt, hästens och andras liv?

En häst som är stark och sticker kan fungera bättre på tex pessoa-bett så att ryttaren kan ta en rejäl förhållning så att hästen kommer av sig lite. Det gäller att få stopp så fort som möjligt.

Inte för att ja tycker att man skall sätta starka bett på hästarna, men jag har gjort de på min.. han tycker det :banana::bump::devil: är förbaskat kul o galoppera och han biter bara tag i bettet o drar om jag har något snällare bett på han ute i skogen.. Oxå en häst som är kanon på ridbanan och lyssnar i alla lägen.. men INTE då :( Så tacka vettja Pessoa bett i såna lägen :angel:

Jag slutade helt att galoppera ett tag. Skrittade bara o krävde att han skulle skritta även på ställen där vi brukar galoppera. Efter att ha skrittat några gånger på uteturerna känns det lugnare o trevligare för varje gång. Har blivit mer nogrann att med att han ska lyssna o vänta på att jag ber honom om att gå från halt, byta gångart osv. Dressyr var en bra idé, det gör vi med - i skritt bara just nu.

Håller med dej på att det inte är så jätte bra att sätta skarpare bett men man kan ha pessoa bett när man rider ut och ett vanligt träns bett när man rider på ridbanan!

Rid dressyr i skogen oxå.. (om du har vägar som det fungerar att göra det på..) Annars är det bara lydnadsträning som gäller.. Han måste ta en halvhalt i skritt och trav och kunna göra halt innan du ens försöker dig på galopp... Kanske är det så att du itne ska galoppera honom ute eftersom han bara laddar så mycke.. Då är det bättre att ta galoppen på ridbanan där det faktis fungerar. Man måste inte skapa sig ett problem...

Någon skrev att du ska ta tag i ena tygeln så hästen snurrar runt, det rekommenderar jag inte! Det är ganska lätt att en häst som är laddad och den ska göra en helomvändning i hög fart.. Kan lätt resultera i en vrickning eller ännu värre en omkullridning..

Då tycker jag hellre att om han sticker utan att du kan kontrollera honom att du tar ena handen och lägger över på fel sida om mankammen då låser man liksom fast handen där.. Sen gör du förhållning på den andra tygeln. Detta greppet kan blir riktigt hårt beroende på hur hård förhållning man tar och ska bara användas i nödsituationer (vilket jag tycker att det är när en häst drar..)

Skarpare bett tror jag inte heller på, lydnad är bättre eller välja att uteritterna görs tex bara i skritt...

Lycka till!

Muddson

Hade också en krutgumma tidigare som inte gick att få stopp på ute.
Jag köpte en jaktstång "Kimberwick" tror jag det heter som jag hade när jag red ut. Hon hade tidigare ingen respekt alls för bettet. Men jag tog en rejäl förhållning när hon skulle sticka och mer eller mindre satte henne på backen. Efter det lugnade hon ner sig och jag behövde knappt ta i henne alls. Bättre på det sättet än att sitta och dra och hala hela tiden.

Jaa, det kanske inte vore så dumt att prova. Jag tycker annars att Pessoabett ger sämre kontakt med munnen, men ute kanske det går bra.

Dressyr är det enda som biter på sånt, men om han sticker iväg och du inte får stopp på honom så tar du tag i ena tygeln så han får snurra runt.
Kom ihåg att sitta ordentligt i sadeln också så du inte omedvetet litar dig framåt, många hästar brukar lugna ner sig bara man tänker att man har en tråd på hjälmen som drar en uppåt.

Lycka till med pållen :)

eller så driver man, så hästen tröttnar :devil:

Min ponny är precis likadan! Han är travare. Förut var han sådär i paddock också men nu har jag lyckats lugna ner honom.. Men han rejsar på som bara den i skog och mark. Men jag försöker variera gångarterna mkt, och träna lydnad, genom att göra mkt halter osv. så att han lär sig lyssna på mig.

Annars så är det bra att ta i med all kraft och dra huvudet åt sidan, så stannar hästen.

Starkare bett hade inte jag valt, för nånting i världen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 156
Senast: eggnchips
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
H
Träning Nu har jag äntligen fått tag på en foderhäst som verkar trevlig :bump:, grejen är bara att han blir väldigt stark vid galoppen. Det går...
Svar
9
· Visningar
4 731
Senast: Hind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama