L
linnéa
Hur skadligt är det för en häst att ha mage (mer eller mindre) Skadar den träningen på något sätt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
är bara magen tjock så se över hästens grovfoderintag.. äter den mycket mer än 1,5 kg TS per 100 kg häst? (2 kg hö per 100 kg) höet tar självklart plats i magen på hästen, och det tar 33 timmar för foder att passera hela matsmältningssystemet.. äter hästen 15 kg hö per dag så ligger det konstant 20-25 kg hö i magen på hästen (en hel bal hö, tänk en häst med fyrkantig buk )
BeastieBabe skrev:vad menas med mage?
är det bara magen som är tjock och resten av hästen är tunn och omusklad? (eller en massa fettpåsar överallt)
eller är hela hästen fin men bara magen är tjock?
är hästen omusklad och väldigt fet är det mera motion som behövs.. är hästen tunn och smal i övrigt behövs mer proteiner, lusern är bra..
är bara magen tjock så se över hästens grovfoderintag.. äter den mycket mer än 1,5 kg TS per 100 kg häst? (2 kg hö per 100 kg) höet tar självklart plats i magen på hästen, och det tar 33 timmar för foder att passera hela matsmältningssystemet.. äter hästen 15 kg hö per dag så ligger det konstant 20-25 kg hö i magen på hästen (en hel bal hö, tänk en häst med fyrkantig buk )
BeastieBabe skrev:precis.. det ligger liksom fettlager utanpå musklerna och innanför skinnet på nå vis.. som silikoninlägg.. *förklarar bra*
eller ja, som när hästen får ett hämatom (vätskefyllt blåmärke typ)
jag har ingen bra bild på det ute nu men jag kan säkert hitta en tills lite senare..
Kan du möjligtvis berätta det för min köttbullemoonlightgarden skrev:Tyckte din såg ut att vara i ett bra normal hull, man kan ju inte jämföra dina hästar med travare precis dom är ju för spinkiga om jag får säga det själv.
Jag kanske måste umgås mera med feta hästar så att jag har lite mera att jämföra medmoonlightgarden skrev:Va, den där är ju knappt ens betesfet ju
Vad är det med är människor har ni kanske smalhets komplex på era hästar
Jag har sett riktigt feta hästar å tycker därför att din ser smal ut å bra många andra oxå. En 25-25 kilos övervikt är ju inget som gör något direkt för hästen så å det går ju även fort att få ner dom när dom kommer hem från betet igen.
Mount Never Rest skrev:Jag kanske måste umgås mera med feta hästar så att jag har lite mera att jämföra med