Hur får jag ner honom i vikt, vad är hälsosamt?

L

linnéa

Hur skadligt är det för en häst att ha mage (mer eller mindre) Skadar den träningen på något sätt?

Sv: Hur får jag ner honom i vikt, vad är hälsosamt?

Beror väll på vad som menas när du säger mage. 15 kilos övervikt på en häst gör ju inget direkt 100 kilo däremot gör en hel del.

Har hört att lusern är bra att ge till lite smått (MM) överviktiga hästar.?

Det beror ju på vad övervikten beror på. Men det kan mycket väll vara bra eftesom att det räknas som grovfoder att ge en hel del grovfoder brukar hjälpa hästar att gå ner eftersom att dom lätt blir stressade av att inte få tillräckligt av tuggbehovet dom har (dock spelar självklar värdena på höet in en del).
Att vara ute å rida alternativt promenera sin häst varje dag (man kan ta promenad dom dagar man inte rider) är viktigt aldrig mindre än 20 minuter för det är efter 20 minuter man börjar bräna. Skritta å trava mycket det är det som bräner dete mesta av fettet. Ta en extra bit att skritta på vägen hem hjälper lite gran det oxå.

Det är ju samma sak med hästar som med människor en bra diet som uppfyller ens behov å att man får äta tills man blir mätt + motion gör att man går ner i vikt. Men det krävs en hel del jobb det gör det (oftast).

vad menas med mage?
är det bara magen som är tjock och resten av hästen är tunn och omusklad? (eller en massa fettpåsar överallt)

eller är hela hästen fin men bara magen är tjock?

är hästen omusklad och väldigt fet är det mera motion som behövs.. är hästen tunn och smal i övrigt behövs mer proteiner, lusern är bra..

är bara magen tjock så se över hästens grovfoderintag.. äter den mycket mer än 1,5 kg TS per 100 kg häst? (2 kg hö per 100 kg) höet tar självklart plats i magen på hästen, och det tar 33 timmar för foder att passera hela matsmältningssystemet.. äter hästen 15 kg hö per dag så ligger det konstant 20-25 kg hö i magen på hästen (en hel bal hö, tänk en häst med fyrkantig buk ;) )

är bara magen tjock så se över hästens grovfoderintag.. äter den mycket mer än 1,5 kg TS per 100 kg häst? (2 kg hö per 100 kg) höet tar självklart plats i magen på hästen, och det tar 33 timmar för foder att passera hela matsmältningssystemet.. äter hästen 15 kg hö per dag så ligger det konstant 20-25 kg hö i magen på hästen (en hel bal hö, tänk en häst med fyrkantig buk )

Men den sortens mage är ju inte skadlig, mest bara ett "kosmetiskt" fel, eller hur;) ? Så ser mina ut, i övrigt relativt musklade men med rund mage. Men så drar de i sig 15-20 kg hö per dag på fri tillgång, speciellt när det är kallt. Hästarna är ett halvblod på 550 kg och ett kallblod på ca 650 kg.
Bil på kallblodet för ca 1 månad sen (ursäkta stor bild)
sadel2.jpg

Bil från när jag provade espaniolan. Den ligger lite långt fram här, jag vet.

det var juh en liten bild. en hästen ser bra ut i magformen eller vad man ska kalla det..

men det finns juh dom hästar som är mindre och smalare och äter mer.. t.ex när smäckra arabiska fullblod på 145cm vräker i sig 20 kilo hö per dygn, då syns det..

om hästen har som du skriver "en massa fettpåsar", ger det ett liksom bubbligt intryck?

BeastieBabe skrev:
vad menas med mage?
är det bara magen som är tjock och resten av hästen är tunn och omusklad? (eller en massa fettpåsar överallt)

eller är hela hästen fin men bara magen är tjock?

är hästen omusklad och väldigt fet är det mera motion som behövs.. är hästen tunn och smal i övrigt behövs mer proteiner, lusern är bra..

är bara magen tjock så se över hästens grovfoderintag.. äter den mycket mer än 1,5 kg TS per 100 kg häst? (2 kg hö per 100 kg) höet tar självklart plats i magen på hästen, och det tar 33 timmar för foder att passera hela matsmältningssystemet.. äter hästen 15 kg hö per dag så ligger det konstant 20-25 kg hö i magen på hästen (en hel bal hö, tänk en häst med fyrkantig buk ;) )

Men det finns många, speciellt travfolk, som tycker att min häst är tjock:angel: . Deras hästar äter 5-6 kg krafft och 5 kg hö, undra på att de är smalare.... Personligen anser jag inte att min häst är tjock, lite rund kanske men inte fet.

Tyckte din såg ut att vara i ett bra normal hull, man kan ju inte jämföra dina hästar med travare precis dom är ju för spinkiga om jag får säga det själv.

precis.. det ligger liksom fettlager utanpå musklerna och innanför skinnet på nå vis.. som silikoninlägg.. *förklarar bra*

eller ja, som när hästen får ett hämatom (vätskefyllt blåmärke typ)

jag har ingen bra bild på det ute nu men jag kan säkert hitta en tills lite senare..

Min ena häst har fått sådana...visst är han fet men skulle det vara pga fetman?

Kan försöka ta ett kort och skicka.

BeastieBabe skrev:
precis.. det ligger liksom fettlager utanpå musklerna och innanför skinnet på nå vis.. som silikoninlägg.. *förklarar bra*

eller ja, som när hästen får ett hämatom (vätskefyllt blåmärke typ)

jag har ingen bra bild på det ute nu men jag kan säkert hitta en tills lite senare..

ja, det beror nog ganska säkert pga fetman..

jag kände 3 islandshästar, 2 unghästar och en 23åring.. alla gick på samma skithö med skitdåligt proteinvärde.. dessutom hade unghästarna fått gå på bete och bli överviktiga.. så gamlingen blev som ett skelett med somaliamage och unghästarna hade 150 kilos övervikt (c-ponnier, ska väga 350 kg egentligen).. där var det en kombination av betet och dåligt näringsvärde i fodret.. och eftersom att unghästarna inte arbetades så mycket så tog dom inte av det lilla proteinet de fick.. vet inte riktigt hur det var.. med FETA var dom..

så här feta var dom:
{A8F04CFD-53F4-43E3-8EC9-EA589050A3A8}.jpg

EXAKT så såg mitt kallblod (på bilden längre upp) ut när jag köpte honom för 1,5 år sedan. Så han har ju faktiskt smalnat av lite sedan dess:) .

Nää, lucern är bra att ge till hästar som man vill ha upp i vikt...

moonlightgarden skrev:
Tyckte din såg ut att vara i ett bra normal hull, man kan ju inte jämföra dina hästar med travare precis dom är ju för spinkiga om jag får säga det själv.
Kan du möjligtvis berätta det för min köttbulle:rofl:
Betesmage

Va, den där är ju knappt ens betesfet ju :p

Vad är det med är människor har ni kanske smalhets komplex på era hästar :rofl:

Jag har sett riktigt feta hästar å tycker därför att din ser smal ut å bra många andra oxå. En 25-25 kilos övervikt är ju inget som gör något direkt för hästen så å det går ju även fort att få ner dom när dom kommer hem från betet igen.

Nupp inte alls, det beror faktiskt på hur man använder det.

Lucern är bra för tjocka hästar oxå eftersom att det fortfarande räknas som ett grovfoder som innehåller bra med proteioner så kan man tillämpa sitt hö med lucern om man har ett hö med hög MJ men lågt smältbart proetin.

Min håller sig i bra vikt lätt men när vi hade hö med sämre värden (högt med MJ och lågt med smältbart protein) så la jag till lucern och hon gick inte upp i vikt utan höll sig i ett bra hull.

Lucernet är ju så bra eftersom att det är just ett grovfoder å hästar mår ju bäst av att få in allt dom behöver från just grovfodret, ju mer man kan få i sin häst via grovfoder desto bättre.

moonlightgarden skrev:
Va, den där är ju knappt ens betesfet ju :p

Vad är det med är människor har ni kanske smalhets komplex på era hästar :rofl:

Jag har sett riktigt feta hästar å tycker därför att din ser smal ut å bra många andra oxå. En 25-25 kilos övervikt är ju inget som gör något direkt för hästen så å det går ju även fort att få ner dom när dom kommer hem från betet igen.
Jag kanske måste umgås mera med feta hästar så att jag har lite mera att jämföra med:rofl:

Mount Never Rest skrev:
Jag kanske måste umgås mera med feta hästar så att jag har lite mera att jämföra med:rofl:

Hästar är inte feta föränn magen släpar i snön :crazy:
istjoff4feb06.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama