Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Irre-76

Hej allihop, jag har en utmaning framför mig som jag inte vet hur jag ska gå tillväga med. Jag har varit ensamstående med min dotter sedan födseln tyvärr, men sedan ett halvår tillbaka bor vi tillsammans med en man som min dotter trivs med. Och nu är min dotter 3,5 år och jag har kämpat länge med att få henne att sova i sin egen säng i sitt rum, men utan lycka.

Snälla hjälp mig hur gör jag, det börjar bli trångt i sängen och det vore trevligt med att få en god natts sömn, min dotter är inte så still alltid i sängen :)

När jag försöker med henne så har jag lyckats någon natt i månaden. Men när hon blir så ledsen så drabbas ju en mammas dåliga samvete, känns som om man kastar ut henne, men så är det ju inte. Hon säger att det är läskigt och vi har pratat mycket kring det utan nytta. Vore mycket tacksam för mirakelkurer hur jag ska lyckas!
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Rutiner och åter rutiner, samma rutiner vid läggdags vare sig det är vardag eller helg. Läggning miljoner gånger.

Gör läggande i det egna rummet mysigt. Läs en saga, en mysig kudde, ha på radio eller sagoband under natten och en liten lampa.

När man gjort detta så säger man godnatt och förklarar för barnet att nu är hon stor tjej som kan sova i egen säng. Går sedan därifrån. Skulle barnet skrika och ropa så gå tillbaka, lägg henne igen, förklara igen att hon är stor tjej och kan sova själv.

Detta kommer antagligen att bli mycket jobbigt men i längden så mår alla bra av det. Skulle tro att dottern kommer att sova bättre i egen säng och ni med.:)

Ha inte dåligt samvete, barnet måste få vara ledsen och sörja att hon inte längre får sova hos er, men det går över!!!

Ha tålamod och var bestämd. Ge ALDRIG efter då får ni börja om från början igen.

Lycka till!
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Det fungerar inte att tex börja med att ställa en egen säng i erat sovrum? Bara för att vänja sig vid att sova i en egen säng? Och så småningom flytta ut henne till eget rum när hon känner sig mogen för det?
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Du är envisare än hon och konsekvent.

Flyttade ut min första när han var 7½ månad och slutat helamma för han är så himla lättväckt. Det tog en vecka.

Tvåan (15 mån) är precis utflyttad till storebrors rum. Det tog två nätter.

Barn behöver att vuxna talar om för dem hur det ska vara, och själva är trygga med det.

Om ditt barn märker att DU får ångest av att ha henne i eget rum så är det klart hon tror det är jättefarligt.

Jag har "bara" lugnt och sakligt förklarat läget "det här att ditt fina rum, här ska du sova" och så gått in till barnet när det varit ledset/oroligt/sällskapssjukt och tryggt försäkrat att allt är OK och det är mysigt att sova i sitt egna (eller brorsans) rum men aldrig aldrig aldrig gjort tvärtom och låtit barnet flytta tillbaka.
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

ny hästägare skrev:
Ha tålamod och var bestämd. Ge ALDRIG efter då får ni börja om från början igen.

Lycka till!

Exakt. Varför ska man fostra sina barn sämre än sina djur :crazy: Då gör man dem knappast rustade för vuxenlivet :crazy:
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Har som sagt inga egna barn, men när jag själv skulle sova själv (minns inte hur gammal jag var) grinade jag mina föräldrars öron blodiga första natten -men jag fick ju som vara kvar i min egna säng trots det så det tog bara två nätter sen sov jag ensam hur bra som helst.
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Tack så hemskt mycket ni alla som kom med så många goda idéer så snabbt!
Jag har aldrig tänkt på det där med att ha radion på, och jag provade inatt och det gick lite bättre.
Tack än en gång ni alla!

Första gången jag besöker detta forum, och jag tänker glädjeligen fortsätta.:banana:
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Silverkedjan skrev:
men aldrig aldrig aldrig gjort tvärtom och låtit barnet flytta tillbaka.

Vi fick faktiskt göra det med elin... Vi försökte flytta henne till eget rum när hon var 1,5 år, (innan dess var inte hennes rum beboligt ;) )
Hon var hysterisk, klättrade ur sängen, kastade sig handlöst osv... Efter två veckor av gråt hela nätterna gav vi upp och flyttade henne tillbaka. Strax efter att hon hade fyllt två fick hon återigen flytta in i sitt rum och vanlig säng och den gången gick det utan problem! Sov hela natten från första natten osv...
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Tycker att du har fått jättebra :banana: svar av de andra här..
:)
Själva la vi Moa (våran 3-åring) i eget rum när hon var 6 mån..
Så för henne har det varit helt "självklart" att sova i egen säng.

Men hade vi inte gjort så hade vi nog gjort som de andra tjejerna här beskriver!
 
Sv: Hur får jag min 3-åring att sova i eget rum?

Glamoroza ox skrev:
Tycker att du har fått jättebra :banana: svar av de andra här..
:)

Det tycker jag också. Ett annat tips är att göra om treåringens rum litegrann och hon ska få vara med och bestämma. Då kanske hon blir så exhalterad att hon vill sova där. :idea:

Sen ska du naturligtvis i förväg tala om att "i natt ska du sova i ditt eget rum".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 287
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 352
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 177
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp