hur får jag honom ställd?

A

alexandra_

Vi har nyligen köpt en 12 årig travvalack, och jag har lite frågor som jag undrar om någon skulle vilja svara på.
När jag rider honom i vänster varvet har jag problem med att få honom ställd inåt. :confused: är det någon som vet några bra tips på hur jag åtgärda detta? Jag har försökt med att ha tunnor som jag ställer honom runt.
Sedan undrar jag om det finns något bra sätt att lära honom galopp fattningar, jag har fått honom att börjra galoppera på en rak sträcka ute i skogen och liknande men då måste jag ofta ha så mkt skänkel på att han springer väldigt snabbt, men dock i galopp...sist men inte minst :D så undrar jag om ni vet några bra övningar som jag kan ha nytta av när jag ska få honom att lugna sej och ha ett långsammare tempo inne i paddocken, det blev en del frågor, men jag skulle vara jätteglad om någon svarde på några:D

Min kompis som har en travare som hon först startat i över 10 år och nu omskolat till ridhäst säger att svårigheten att ställa hästen åt ena hållet har att göra med travträningen och voltstarter.
Vet inte exakt, för jag vet inget om trav, ville bara förmedla att du inte är ensam om problemet :)

är det någon som vet några bra tips på hur jag åtgärda detta? Jag har försökt med att ha tunnor som jag ställer honom runt.
Först och främst tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare så det går rätt till med att lära den galoppfattningar och en tränare kan säkert hjälpa dig med att ställa honom. Mitt tips till dig är att rida mycket volter och serpentinbågar. Om hästen kan hoppa/ridas över bommar kan du ju ställa upp en liten smidig bom-bana som innehåller mycket svängar. Jag råder dig att ta det i skritt samt trav eftersom den inte kan galoppskänkeln riktigt!

Lycka till!!

Jag kan ge dig några tips som har funkat för mig....
Att han är svår att ställa åt ena hållet kan ha med travträningen att göra. Ställ fyra koner/hinkar eller dyl. så du får en fyrkant eller mindre bana. Innan varje markering gör du halvhalt och sedan ställ honom åt det håll du önskar. När du känner att han slappnar av i sidan så byter du varv och gör likadant. Via halvhalterna så gör du honom uppmärksam på att det kommer en uppgift och när du ger eftergiften ger du honom en chans att söka sig nedåt,framåt. Det är lättare för hästen att ställa och forma sig om den går i rätt form. Om hästen kan så gör skänkelvikningar också för det mjukar upp sidorna på hästen.
Glöm inte att rida lika mycket i båda varven oavsett vilken sida han är stel i.
Du hade ridit runt tunnor tidigare men använde du halvhalt innan? Den gör mycket mer än vad man tror.

Nu till galoppen... Prova och gör fattningen strax innan ett hörn i paddock, när hästen kommer till hörnet så faller hästen oftast i rätt galopp för den måste hålla balansen.
Det är nyttigt att göra många fattningar och inte långa galoppsträckor. Gör en galoppfattning , galoppera några steg och bryt sedan av och gör sedan en ny fattning.
Är du ute i terräng och rider så använd dig av uppförsbacke. Många hästar galopperar hellre än travar upp för en backe. Ge honom fattning när du känner att han precis är på väg in i galopp.
När det gäller lugnare tempo i paddock så är bommar nyttiga. Dom kan han inte springa fort över för då snubblar han. Jag skulle strunta i galopp och bara skritta och trava tills han förstår att man inte behöver ha bråttom. Trava lite över bommar i olika travtempon i stället.
Jag hoppas att något av dessa råd ska kunna hjälpa dig. :D

När jag rider honom i vänster varvet har jag problem med att få honom ställd inåt. är det någon som vet några bra tips på hur jag åtgärda detta? Jag har försökt med att ha tunnor som jag ställer honom runt.
Är det verkligen ställning du är ute efter? Om du använder tunnor låter det mer som det är böjning du är ute efter.

Som någon annan tidigare sa så är mitt råd att ta hjälp av en duktig tränare!

Eftersom han antagligen inte är van att jobba på det här sättet så kanske du kan börja med att låta honom hitta sin egen balans först utan dig på ryggen genom att tömköra honom i skog och mark (inte på vägar utan ut i själva skogen), så han får lyfta på benen, balansera sig själv och samtidigt bygga muskler. Du kan då också vända runt träd, buskar etc, så han får öva sig på att svänga åt båda hållen. Det är viktigt att du inte sätter dig och drar i honom i en paddock det första du gör utan att du ser till att det arbete ni gör tillsammans är roligt och stärkande för honom. Därefter kan du ta hjälp av en duktig instruktör för att komma vidare med dig och honom som ekipage.

En del f.d travhästägare får stärka hästen i skritt i upp till ett år innan de går vidare till nästa gångart! Börja verkligen inte trava och galoppera innan han är tillräckligt musklad för det! Det kan ta låång tid, men du vill väl ha en häst som håller?

Har också haft problem med att ställa min travare till vänster. Vänster är hans svaga sida, och detta beror nog på travträning och voltstarter som redan är påpekat. Försök att bygga upp mer muskler i vänster sida.

oftast har det inte med det att göra.
eller jo om hästen är körd för mkt i vänster varv på banan så kan det ju bli så, men det kan det även bli för en ridhäst som kanske rids mer i höger varv i paddocken.

en travhäst som tränas rätt körs lika mkt i höger och vänster varv.
bara för att loppen går i vänster betyder ju inte det att den springer mest i vänster.
på värmningen kör man oftast mest i höger varv.

och alla travhästar körs ju inte endast på bana (dom som görs det, det tycker jag är lika fel som dom som bara rider sina ridhästar i ridhus tex).
vi tränar våra endast på skogsvägar ute i skogen, och på kvävespärrar, och det är det ju många som gör.

Min häst är inte ens startad faktiskt, trodde det hade med travet att göra ändå på något vis. Eftersom det verkar vara flera travare som har problem med vänstersidan. Men då hade jag kanske fel.

Har själv ett travsto där följande har hjälpt.
För det första så rider jag henne långsamt nu i början. Skritt på volter och rakt fram och gärna böjning inåt på rakt spår, tämligen extremt i nacken, och långsamt i skritt. Få hästen att slappna av och vara böjd. Det är svårt för en häst som aldrig gjort det, så låt hästen ta steg för steg.
För att sansa traven så rid så små volter som möjligt. Bryt när hästen vill rusa och ta ner till skritt och böj och var mjuk och lugn.
I galopp så märkte jag att mitt sto var bättre på att fatta galopp på en stor volt på ridbanan än ute i skogen. Då var hon tvungen att ta det lugnare i galoppen.
Hälsning Maja

Har du kollat hur stel han är i sidan när han inte har ryttare på? Kan han inte ta tex en morotsbit relativt långt bak och nära vänstersidan kan han förmodligen inte böja den sidan även om han försöker? Når han nästan lika långt åt bårda sidor eller är han extremt stel i vänstersidan? Kan du böja honom och "vända på framdelen" så inre bakbenet trampar ordentligt framför och förbi det andra åt båda hållen när du leder? Kan du flytta frambenen på liknade sätt?

Den han inte klarar utan ryttare klarar han knappast med, så jag tycker du ska börja med att försöka lista ut om det verkligen är ett RIDproblem du har.

pröva att tömköra med sadel i en volt el dylikt. fäst ihop stigbyglarna med ett stigläder under magen och fäst linorna genom bettet o stigbyglarna. detta kan underlätta för hästen att gå i en lägre form och blir mer följsam i ställningarna

Om galoppen kan jag bara tipsa om att det finns minst 25 andra trådar om travare o galopp, minst en till på de senaste 10 trådarna, såg den senast idag, kolla in där med!

Ang långsammare tempo så gjorde jag så med min travare att jag skrittade 5 steg, gjorde halt, skrittade 5 steg halt igen skrittade 3 steg halt osv. Funkade bra. Sen gör man lika i trav och gallop, med avsaktningar och halter

risken är bara att man förstör skritten om man enbart jobbar i den. själv tycker jag att trav är den lättaste arbetsgångarten, då kommer framåtbjudningen nästan gratis.

till trådskaparen: tänk på att inte bara dra i innertygeln om du ska ställa och böja, ett vanligt fel! det du tar i inner får du ge i ytter om du vill behålla formen som den är.

vad då förstöra skritten? har skrittat min häst på ridbanan nu i två års tid och skritten blir bara bättre och bättre...hur menar du?

till trådskaparen:

Jag har arbetat i två år för att få till en bra ställning och böjning på min häst och det är först nu som det börjar fungera. Jag red mycket volter i skritt, fokuserade på att få en ställning men itne med hjälp av tyglarna utan med hjälp av sittben och min sitts...visade honom dit jag ville ha honom.
tips är att ta ut en kiropraktor för att vara helt säker påa tt inga spänningar och låsningar sitter kvar sen tiden på travet...det var efter det som min pålle började göra framsteg! de är ofta väldigt oliksidiga och sneda i kroppen

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Buck
·
Ridning Hej! Jag ska börja ta hand om och rider en 10 årig föredetta travare. Det är ett sto som enbart blivit riden max 10 gånger. Hon är...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur