Hur får jag hästens ständiga uppmärksamhet?

H

HaRLeKIn

Hej!

Jag har en häst, Ronja som jag tränar nh med. Jag tränar inte för någon utan är självlärd och får hjälp av min kompis och de andra i stallet. Jag har gjort ledarskapsövningar m.m. Då är hon så himla duktig och jag har hennes uppmärksamhet osv.

Men när jag står och ryktar henne i gången tex. (hon står lös) Hon flyttar sig säkert tio gånger innan jag får henne att stå helt still, eller så står hon och är koncentrerad på något annat, hur ska jag få henne att titta på mig och inte allt annat som rör sig? Ska man behöva visa vem som bestämmer tio gånger per dag innan hon ger sig? Ska man göra ledarskapsövningen oftare?

Ibland står hon helt still i gången. Jag kan hämta sadeln, gå iväg, göra annat och hon rör sig inte ur fläcken, men en annan dag måste jag rätta henne hur många gånger som helst.

Ibland kan jag nästan tro att hästen är i en annan värld, som när vi är ute och går. När jag stannar stannar hon och tar ett steg tillbaka, men ibland kan hon nästan gå in i mej om jag inte gör mig riktigt stor, det är precis som att hon går och drömmer, för hon har huvudet riktat mot mig o sänkt huvud, så hon tittar inte på något annat.

Vad ska jag göra?? :confused:

Sv: Hur får jag hästens ständiga uppmärksamhet?

Är du samma person i stallet som i paddocken?
Är du lika konsekvent och ger du hästen samma signaler?
Lyssnar hästen på ditt kroppsspråk eller på röstkommando/repvift?
Har man ett bra förhållande till sin häst så funkar det oavsett var man är nånstans

I paddocken går det bättre för då vet jag exakt vilka signaler jag ska titta efter, men i stallet kan det hända att jag kanske inte ser allt som hon tänker göra, alltså är för långsam.

Som idag när jag var där. Så fort jag vände ryggen till smet hon in i en annan box, men om jag backar ifrån henne och tittar på henne står hon still, även om jag försvinner utom synhåll för henne men pratar med henne står hon still...

Jag vet inte vad det beror på, bristande respekt från henne och för lite kunskap från mej kanske??

Oki, varför tittar du inte efter samma signaler i stallet?
Använder du samma kroppsspråk och signaler själv?
Tror hon har lärt sig att i stallet kan man slappa och behöver inte vara lika uppmärksam. Se till att du har hennes uppmärksamhet hel tiden. Och hennes tillit.Om hon inte litar på dig funkar ingenting.
Jag lärde Herman att stå kvar genom att helt enkelt släppa grimskaftet på marken och sa "stå" började i stallgången, när han borstades och så. Gick han så backade jag bara tillbaka honom, efter en stund så lärde han sig. Om du anv röstkommando, använder du då samma ord hela tiden för samma sak? (tex "stå" för att stå stilla) låter det alltid likadant? Hon verkar helt enkelt inte ha full respekt för dig än, utan anser att hon kan göra som hon vill i stallet, för där är matte ouppmärksam

Hej!
Jo hon litar på mej men hon tar tillfällena i akt när hon ser att jag gör något annat. Men i fredags gjorde jag ledarskapsövningen igen, och idag när jag var i stallet var hon helt underbar, jag hade verkligen hennes uppmärksamhet hela tiden, jag tittade på henne hela tiden och "testade" lite. Jag gick ifrån henne för att hämta tränset, hon vände huvudet lite snett åt ett annat håll men öronen var riktade mot mej, hon kollade var jag var hela tiden. Och hon smet inte.... Åh, vad roligt det är när det fungerar.
Jo, jag brukar säga stå still och höja handen åt henne, back kan hon med. Jag gör som du med, när hon flyttar sig backar jag henne till rätt läge.
En sak till... idag när jag flyttade henne eller gjorde andra grejer, tuggade hon... Varje gång jag bad om något.
Idag är jag så glad....

Vad kul!
Bara att fortsätta likadant då.
Min är också så, han testar hela tiden om han verkligen måste göra det jag ber om, och om han kan ta över

Du ställer för höga krav. Du kan inte begära att en annan varelse skall vara helt uppmärksam på dig 100% av tiden, det är ingen som klarar det. Det går några minuter i taget, med träning kan man begära lite mer under en kort period, men varelsen (hästen, kompisen, mamma, pojkvännen osv) måste få chansen att koppla av då och då. Försök själv att vara 100% uppmärksam på någon annan en längre stund, det är riktigt jobbigt. Du skall inte "visa vem som bestämmer", och hästen skall inte "ge sig", då är du helt fel ute.

Och hur ska jag göra då?? En häst kan ju ha uppmärksamheten riktad på två håll, borde hon inte ha den på mig och det andra då?? I alla fall så har det gått jättebra sen jag gjorde ledarskapsövningen på henne.

Har du något tips så lyssnar jag.

Jag måste verkligen anstränga mej för att göra som du sa, vara likadan i stallet som i volten men det har gått bra varje gång jag har varit hos henne nu. Det är kul. Det märktes också sist när jag var ute och gick med henne, hon reagerade mkt fortare när jag stannade eller gjorde något annat, hon var mer koncentrerad på mig än vad hon brukar vara... Det är väl bara att jobba på. Jag skulle även vilja börja med trick-training för att stärka relationen. Får väl göra det till våren.

Bara för at du ibland lyssnar på henne - och pratar med henne - i paddocken(antar att du iaf är på ett liknande ställe när du "ledarskapstränar") så betyder inte det att hon blir helt öppen och börjar lyssna på dig 24/7.
Du måste prata med henne hela tiden för att hon överhuvudtaget ska ha någon aledning att börja lyssna.

Innan du får hennes uppmärksamhe måste hon få din.

Jag pratar hela tiden med min häst. Genom berörig, blickar, ljud, ord, känslor och kroppsspråk. Det går inte en minut utan att jag ger honom ett tecken på uppmärksamhet. Om jag försvinner in i sadelkammaren så har jag mental kontakt hela tiden och talar om vart jag är och vart jag är påväg. På så sätt har jag hans uppmörksamhet tom när jag inte är där. När jag släpper honom med blicken och försvinner in i sadelkammaren har han ögonen, öronen och huvudet riktat mot mig och oavsett om det tar mer än 1 min innan jag kommer ut så möts jag alltid av samma blick. För han hör mig via mina mentala signaler och dessutom har jag förberett honom när jag gick in att jag kommer ut vilken sek som helst.

Som sagt, din uppmörksamhet före hennes.
Klappa på henne, visa henne borsten innan du borstar, ge henne kanske en liten godisbit ibland när hon flyttat sig undan tryck i gången, prata och få ögonkontakt då och då för att via att du hela tiden är uppmärksam och intresserad av henne. Använd mycket tal efter som att det är det naturligaste sättet för dig att visa dig uppmärksamhet och sända budskap.

När min kuse är lite le, efter en dålig dag kanske, brukar jag göra något underligt för att han ska få något att fundera på. Jag vill vara intressant för honom. Nu har jag en mycket känslig kuse så jag behöver oftast bara säta mig på en spec position i hans närhet för att han ska reagera och vilja undersöka, men ibland får man blir lite mer galen och kanske ev. leka med en morot som hästen till slut får som belöning efter något man lurat den o göra. ;) Man måste ta reda på vad som fungerar bäst på just den hästen och det tillfället.

Idag var jag ute och gick och joggade med henne i repgrimma, sista biten hoppade jag upp o red o gjorde lite övningar, hon undrade nog vad jag höll på med. Det är rätt kul för hon lyssnar mkt bättre när jag rider barbacka o i grimma än när jag har sadel o träns på. Jag ska fråga de i stallet om jag får låna ett bettlöst träns av dem en gång o rida i o se hur det funkar. Barbacka först, sedan med sadel.

Så började jag också. :D
Hoppade upp i repgrimma och sen red jag. Ganska fantastiskt att hästen gjorde precis allt jag ville - med mindre brister - och han hade då aldrig ridits utan träns innan. Dom kan redan, det är bara vi som måste ta reda på vart knapparna sitter. ;)
Han har också alltid lyssnat bättre utan träns.

Att de lyssnar bättre utan sadel har många logiska anledningar. Hästenkänner dina hjälper, den är friare och rörligare, det är bekvämare och helt enkelt naturligare.

Lycka till med henne nu. :)
Och jag tycker verkligen att du ska prova rida bettlöst, dock vill jag varna för hackamore. Det är jättebra att prova någon enstaka gång, men regelbunden användning kan skapa stora spänninga och orsaka "skador" som har långt tid att reparera.

Det är svårt, man måste ha tålamod! :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama