Hur får jag hästen att stå stilla när jag sitter upp?

T

topsy_turvy

Hur får jag hästen att stå stilla när jag sitter upp??? :confused: Min går iväg, steppar eller backar så fort jag får foten i stigbygeln. Nån som har något bra tips? :bump:

Sv: Hur får jag hästen att stå stilla när jag sitter upp?

Har samma problem:smirk:..

Men nu har jag börjat jobba på det:bump:!!
Så fort han tar ett steg framåt så får han backa tillbaka till samma ställe igen, efter ett tag märker han att det inte är någon idé:).. Men som med allt annat; det tar mycket tid och massor av tålamod! Idag stod jag tjugo minuter och backade och höll på innan jag kom upp MEN han stod still:banana:!!
Ställd häst ska stå, så är det bara;)..

Lycka till!

Prova att träna på att stå still annars oxå. Inte bara när du ska sitta upp. T ex be honom stå still och gå iväg ett par steg. Går han så backa tillbaka honom... Om det är genomförbart (beror på hur våldsamt steppandet är) kanske det går att stå kvar i stigbygeln tills han står still. Då förstår han att snedbelastningen försvinner när han står stilla. Men det är ju inte säkert det går ;)

Har slarvat med min häst så hon har börjat med att skritta iväg innan jag satt mig i sadeln. Beror på att jag tillåtit det några ggr :o

jag fick det fenomenala tipset att ta tag i yttertygeln, och tvinga hästen att gå i cirklar tills den står still. står den still så lätta.
när man får i foten i stigbygeln och kan ställa sig upp. håll fortfarande i yttertygeln och vänta med att sätta dig tills hästen står stilla.

Det känns som att jag har backat till kina, snurrat mig genom marken till kina. men en vecka efter jag började med detta står den lilla 4åringen stilla :love:

Tack för alla tips!!! :bow: Ska prova snurra runt henne o se om hon tröttnar! Att stå med ena foten i stigbygeln o andra på marken e inte jätteskönt en längre stund med tanke på att jag e 158 cm lång o hästen e 167 hög ;) ...men jag får väl värma upp jumskarna ordentligt innan så :banana:

Jag menade stå helt i stigbygeln alltså ;) Men det är ju inte säkert det funkar heller, och inget man ska hålla på med hur länge som helst med tanke på hästens rygg då...

Jag ställde mig alltid upp och la mig över hästens rygg innan jag satt mig upp. snebelastning blir det säkert. men inte alls lika mycket som när man står rakt upp å ner.

det där har jag med varit med om, det visa sig att hon hade ont :(

Är sadeln ordentligt tillpassad?
ofta handlar det om att de känner obehag, endera av sadeln i sig, eller specifikt ytterligare obehag när ryttaren belastar i stigbygeln och sätter sig.

jag fick det fenomenala tipset att ta tag i yttertygeln, och tvinga hästen att gå i cirklar tills den står still. står den still så lätta.
när man får i foten i stigbygeln och kan ställa sig upp. håll fortfarande i yttertygeln och vänta med att sätta dig tills hästen står stilla.

Det känns som att jag har backat till kina, snurrat mig genom marken till kina. men en vecka efter jag började med detta står den lilla 4åringen stilla :love:

Samma teknik kör jag med.. Min häst står alltid still:D

min häst är en travare och har lärt sig att kusken hoppar på i farten...

när man spände sadels så börja hon att gå och då fick hon gå runt migg sills jag tyckte att det var bra... det tar tid men nu har det blivit bra och hon sår still tills jag säger att vi ska gå...

jag bröt nyckelbenet och har nu inte hrafet till att ta mig upp... så jag tar ut hästen, ber henne att stå still och så hämtar jag en pall och hopper upp...
och det skadar inte ryggen, något annat man kan göra är att hoppa upp från andra sidan med det tycker jag är jätte svårt för det blir så avigt...

Min står nästan still jämt nu, vi tränare regelbundet "stå still"
kommando från marken.

När jag ska sitta upp så säger jag stå still och skulle han röra sig går jag runt ett var och gör om samma tills han står still.
Han får absolut inte gå i väg precis då jag kommit upp jag säger stå still och gör han det inte gör vi samma igen en volt

Gör det även lite då och då på ritten gör halt och ber honom stå still...det har väl tagit 4 månader men snart är vi där...

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V