hur får jag hästen att inte riva?

J

jenniip

har ni några tips på hur jag ska får häsen att inte riva, och lyfta ordentligt på benen istället för att vara slarvig och peta bommarna.?
tacksam för många svar, alla tips är välkomna :) (det gäller allt från låga höjder till 140 cm )

Sv: hur får jag hästen att inte riva?

TRna från grunden med cavalettibommar tills han verkar säker på det, och höj succesivt när det är dags. Jag själv skulle tycka det är lite nervigt och hoppa 140 med en häst som är lite slarvig med benen..

Ut och traska i ojämn terääng är jättebra för alla hästar som inte riktigt lyfter på fötterna. Lycka till!

han är välriden på marken lyfter ordentligt på benen och cavaletti mm. det är det att han slarvar i hoppninen samt att jag inte sj hoppar han 140 då de inte är min häst utan ville ha hjälp med övningar eller små knep.
men tack för svar endå:)

Jag vet att det ska finnas någon sorts tyngd som man lägger som en boot, som kan användas tillfälligt. Används nog mest till islandshästar för högre benlyft men kan tänka mig att de lär ha samma funktion på en hopphäst då de måste ta i mera. Lite luddigt skrivet då jag inte vet så mycket om detta själv, men kanske värt att leta reda på lite mer om det :)

har du strykkappor eller lindade ben på hästen vid hoppning ? hur är hopptekniken ? river hästen bak eller fram ?

Vad har du för häst? Min häst är 173 cm och slarvar om jag hoppar för lågt med honom (under 80 cm). Då river han av ren lathet kan man säga. Han har dessutom haft problem med taxeringen men vi har nu tränat upp detta mha bommar.

Alltså tycker jag att du först och främst ska ta reda på anledningen till att din häst river. Är det lathet, teknik, problem med avståndsbedömning etc?

Det där känner jag igen. Är hindret under typ 50-60 så bara springer hon igenom och orkar inte bry sig - vad gör man???

jag har hopp skydd på han å han har grymt bra teknik men slarvar lite fram..

så gör han inte han river både på höga och låga men inte så jätte låga.

Vad har du för häst? Min häst är 173 cm och slarvar om jag hoppar för lågt med honom (under 80 cm). Då river han av ren lathet kan man säga. Han har dessutom haft problem med taxeringen men vi har nu tränat upp detta mha bommar.

Alltså tycker jag att du först och främst ska ta reda på anledningen till att din häst river. Är det lathet, teknik, problem med avståndsbedömning etc?

jag vet varför han river.. han river för att han blir lite okonsentrerad men inte alltid han e bara lite slarvig med fram och jag vet att de går och träna fram men inte baktekniken så bra så tängte om ni hade nåt tips.

att jag frågade beror på att hela strykkappor och lindor gör så hästen inte "känner" när dom river och därför kan slarva.

river han fram så hänger han kanske i knäna eller är ojämn i sitt framlyft ? vissa hästar gör så och det är inte så bra teknik, många "lär" hästen lyfta ordentligt fram genom att barrera, det är förbjudet sedan många många år tillbaks.

hur säker är hästen på att själv taxera ?

kanske kan vara bra att hoppa några studs ett galoppsprång och oxer för att öka hästens fokus på vad den gör ?

skritthoppa lägre hinder kan oxå vara nyttigt.

att jag frågade beror på att hela strykkappor och lindor gör så hästen inte "känner" när dom river och därför kan slarva.

river han fram så hänger han kanske i knäna eller är ojämn i sitt framlyft ? vissa hästar gör så och det är inte så bra teknik, många "lär" hästen lyfta ordentligt fram genom att barrera, det är förbjudet sedan många många år tillbaks.

hur säker är hästen på att själv taxera ?

kanske kan vara bra att hoppa några studs ett galoppsprång och oxer för att öka hästens fokus på vad den gör ?

skritthoppa lägre hinder kan oxå vara nyttigt.

jag vet att de e förbjudet.. och de tänker jag inte göra men de finns övningar jag vet några men tängte att de kanske fanns nån som kunde fler.
han har inte linder.och han är mycke säker på sig själv och taxerar bra annars hade han inte gått 120-130. och han hoppar bra det är bara det att jag vill få bättre frambens teknik opå han ...
(bak ben går inte att träna bättre men de går de me framben..

pröva studs och studs kombinatiner, låt studsen ligga på ca. 60-70 i höjd iaf. och hindrena på 110-115 i höjd till en början och höj efterhand som han "skärper" sig . då måste han koncentrera sig ;)

personligen tycker jag även skritthoppning är givande i utvecklingssyfte :)

hänger han i knäna så är det svårt att påverka, därför barrerar många än i dag :(

pröva studs och studs kombinatiner, låt studsen ligga på ca. 60-70 i höjd iaf. och hindrena på 110-115 i höjd till en början och höj efterhand som han "skärper" sig . då måste han koncentrera sig ;)

personligen tycker jag även skritthoppning är givande i utvecklingssyfte :)

hänger han i knäna så är det svårt att påverka, därför barrerar många än i dag :(

ok tack frö svar och tips.
han river inte så mycke när man hoppar studs mm. det är mer om man hoppar bana vill att han ska bli mer uppmärkssam. man kan ju alltid hoppa utan fram skydd som du sa då kanske han inte tycker att det är lika enkelt att riva. öppen för mycke mer tips!:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
774
Senast: Amha
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Freazer
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
903
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka