Hur får jag hästen att galoppera genom kroppen?

B

Banana Pancake

Ridläraren har sagt att min häst bara galopperar med benen men inte genom kroppen. Hur ska jag göra för att åtgärda detta? Nu är han i och för sig inte i sådan bra kondition, så han kanske får lättare att galoppera genom kroppen om han rids mycket och inte hinner stelna till:confused: Eller hur funkar det? Kan jag rida på något annat sätt? Kan jag vara stel i min sits eller nåt???:crazy:

Sv: Hur får jag hästen att galoppera genom kroppen?

Mycket skritt, skritt, skritt i naturen för att stärka muskulaturen. Mycket lösgörande arbete.

Sedan lite intervallsträning med trav och galopp för kondisen.

När du sedan galopperar kan det vara god ide att inte rida så kort galopp utan gasa på lite. Då brukar hästen trampa under sig bättre och galoppen blir rundare.

Såsmåningom när muskler och kondis finns så bär han sig bättre.

Lycka till

mvh Eva

rida massor av galoppfattningar.. och inte galoppera långa bitar.. utan fatta galopp och galoppera några språng bryta av och fatta ny galopp...

Kvaliten på galoppen avgörs oftast av hur det första språnget går till..

Senast ändrad:

Okej! Tack så mycket för svaren:bow: :bow: :bow: Det ska jag tänka på i framtiden:)

Banana Pancake skrev:
Ridläraren har sagt att min häst bara galopperar med benen men inte genom kroppen. Hur ska jag göra för att åtgärda detta? Nu är han i och för sig inte i sådan bra kondition, så han kanske får lättare att galoppera genom kroppen om han rids mycket och inte hinner stelna till:confused: Eller hur funkar det? Kan jag rida på något annat sätt? Kan jag vara stel i min sits eller nåt???:crazy:

Våga låta den galoppera fram, håll inte tillbaka för att få kort tjusig galopp om inte hästen orkar än. Först bygga upp som andra skrivit sen korta. Innan måste den få galoppera framåt och kunna sänka huvud/hals för att få upp ryggen och arbeta med hela kroppen. (Det blir samma effekt ungefär som om du håller för hårt i ett språng över hinder, den får inte upp ryggen coh kan inte arbeta rätt.)

Många (vet inte om det gäller dej) tycker det är lite läskigt när den går framåt för mycket, och håller emot så att hästen får gå på ett sätt den inte klarar och/eller inte "får plats".

Nej då, det är ingen fara att galoppera lite snabbare för min del:bump:

Tack för tipsen. Jag ska nu sätta dem i praktik:idea:

Det kan också fungera bra att galoppera över bommar/cavaletti, samt förstås ute i naturen! Galopp i snö har gjort underverk för min hästs galopp i vinter (samma problem som din tidigare, med tillägget att han är islandshäst och lätt går över i pass eller tölt....)!

Mycket galopp-arbete. Kvalité istället för kvantitet =) Träna fattningar, galopp ute i snön, uppför backar och öva tempoväxlingar i galoppen, nyansera. Gör det ordentligt men i korta pass.

Håll inte för mycket i handen, och glöm inte att driva även om h*n går framåt! Det viktigaste. Bara för att de dundrar på betyder det inte att de ärligt bjuder framåt.

Sen är det jättebra att göra en Burn-out då och då, som min tränare säger haha. Du galopperar på, och på en öppen sträcka/långsida höjer du handen lite, lättar lite och hyssjar och driver. Om hästen är vaken exploderar den då, och det är superbra för dem att vakna till. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama