Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

supersonic

Trådstartare
Efter två hembesök av distriktarna och en tids vistelse på djursjukhus pga kolik har min häst fått komma hem i veckan. Fick rådet att ge honom linfrökaka för att minska risken att det händer igen. MEN min häst vägrar äta det. Jag har blandat kakan i betfor, både så att jag precis lagt i det och att det legat längre. Försökt blanda med lite kaka och mycket betfor men han bara pillar ut det.
När jag köpte honom för en massa år sen åt han inte betfor heller så jag var tvungen att blanda ut det med havre (som är favoriten) men kombinationen havre och kaka lär ju bara resultera i pill det också. Han gillar inte söta saker generellt så har någon nåt tips på hur jag kan lura i honom linfrökakan?
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jag blandar med lusern och mineraler, och häller vatten på. Då blir det gröt.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Du kanske kan prova med stöpta linfrön i stället? Finns på "frö-hyllan" i vanliga matbutiken och kostar kanske en tjuga för 300(?)gr. Du häller kokande vatten på kanske en näve frön och så får det dra ett tag, blir väldigt kladdigt.

Jag fick prova detta när min ena stod på boxvila och det gick ner med lucerngröten. Tror inte det smakar så sött.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

jo det smakar sött, har provsmakat..

till TS, jag skulle prova pyttesmå mängder, dels att se om jag man mata en lite tesked ihop med havre eller blanda runt det i den andra maten, men ge små små mängder och vara glad att om han bara stoppar det i munnen även om han spottar ut sedan. Min häst hatade nya saker som morötter, lucern, krafft, äpple och annat. Allt som inte var hö eller korn ratade hon. Men om hon fick smaka och spotta ut några gånger så provade hon till sist att tugga och svälja. Handlar mest om att de får vänja sig vid den nya smaken och konsistensen. Efter ett tag brukar de börja äta och då kan man ge dem mer.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Tack för svar!
Ja han låter som din ottilia, allt nytt spottas ut utan pardon. Försökte med en hel skopa betfor tsm med några få kakor och han åt runt dem... Ska köpa havre och se om jag kan lura i honom det på så sätt. Kanske om jag blandar havre, betfor och linfrökakan? Normalt får han inte kraftfoder för det stiger honom åt huvudet men nu är han iofs både tunn och hängig efter den här vändan med mediciner och annat så det kanske inte gör så mycket.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Men "kakor", är de som pellets?
Jag ger också linfrökaka, men även om det står det på säcken är det ett pulver i den. ;)

Tidigare gav jag det blandat med lusern och lite havre, men efter sommaren när min häst varit utan ville han plötsligt inte ha! O_o
Upptäckte att han äter det GLATT om jag BARA ger linfrökaka uppblandad med HETT vatten som sedan får svalna (såklart) innan jag ger det.
Blandar jag med lusern eller annat vill han inte ha!

Kanske värt ett försök?

/Keb
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Min kaka är som ett fett mjöl så jag skulle hellre prova det, och blöt havren och låt den svälla något och sedan blanda i kakan direkt vid utfodring. Linfrökaka ska inte ligga i blöt då det bildas vätecyanider om den ligger i vatten. Dessutom om det är kolikhäst så är det själva hinnan som bildas du vill åt, och då ska den bildas i mage och tarm, inte i foderhinken som den gör om den ligger i blöt innan. :)

Jag upplever att hästarna gillar mjölet bättre än pelletsen.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Min kaka är som ett fett mjöl så jag skulle hellre prova det, och blöt havren och låt den svälla något och sedan blanda i kakan direkt vid utfodring. Linfrökaka ska inte ligga i blöt då det bildas vätecyanider om den ligger i vatten. Dessutom om det är kolikhäst så är det själva hinnan som bildas du vill åt, och då ska den bildas i mage och tarm, inte i foderhinken som den gör om den ligger i blöt innan. :)

Jag upplever att hästarna gillar mjölet bättre än pelletsen.

Jag har aldrig hört talas om att linfrökaka inte skulle kunna ligga i blöt? Har du någon länk med info om det? Jag vore jättetacksam om du har någon länk för det är ju superviktigt att få veta om det är så.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Lägger in citat från denna tråden som SpaderÄss skrivit:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1125134&highlight=linfr%F6kaka
Du har själv skrivit i tråden :p

Om du blötlägger linfrökakan innan du fodrar bör du inte ge mer än 10g per 100 kg häst på grund av cyanidrisken.

Linfrökaka är enligt min mening en riktig dålig produkt. Man har tagit bort det mesta av det som är bra med linfrö, dvs. omega-3 fettsyrorna, koncentrationen av cyanogena glykosider är högre i linfrökaka än i linfrö och dessutom är sammansättningen av aminosyror inte den bästa. Särskilt lysinhalten är låg vilket i princip betyder att man måste ge ca. 30% mer protein än behovet för att hästen ska få tillräckligt med lysin.


Är det bättre att ge linfrökaka torr angående cyaniden?
]

Absolut!

Linfrö och linfrökaka innehåller inte cyanid. De innehåller två komponenter, cyanogena glykosider samt det enzym (betaglykosidas) som bryter ner glykosiderna, som tillsammans kan bilda vätecyanid. Enzymet finns dock i fröets skal och glykosiderna innuti fröet. Enzymet måste komma i kontakt med glykosiderna och dessutom erfodras väte (t.ex. från vatten) för att vätecyanid ska kunna bildas. Maler man linfrö så kan enzymet komma i kontakt med glykosiderna men så länge som man inte tillför vatten bildas ingen vätecyanid. Även i linfrökaka har enzymet kontakt med glykosiderna.

Att blöta mald linfrö (eller linfrökaka) före utfodring är således ingen god idé eftersom vätecyanid då kan bildas. Man kan dock strö mald linfrö ovanpå ett blött foder precis innan man fodrar eftersom det tar tid för den kemiska processen att producera vätecyanid.

Den stora frågan är om vätecyanid kan bildas i hästens tarmar som innehåller en stor mängd vätska. Det verkar inte så. Studier tyder på att glykosidas enzymerna förstörs i hästens magsäck och i tarmarna vilket betyder att vätecyanid inte kan bildas från de cyanogena glykosiderna.

Linfröolja innehåller inga cyanogena glykosider. De cyanogena glykosiderna blir kvar i restprodukten när oljan utvinns, dvs. i linfrökakan.

Linfrö innehåller ca. 42% fet/olja medan linfrökaka endast innehåller ca. 17% fett. Reducerar man fettinnehåller med 40% (17/42) så ökar koncentrationen av de cyanogena glykosiderna också med 40%. Linfrökaka innehåller därför 40% mer cyanogena glykosider än linfrö.

Europarådet rekommenderar ett dagligt intag av högst 0,023 mg/kg kroppsvikt av vätecyanid. Rekommendationen avser människor men det finns väl ingen anledning att utsätta sin häst för större risk? 0,023 mg vätecyanid motsvarar ca. 12 – 18 g linfrö per 100 kg kroppsvikt eller 8 – 13 g linfrökaka per 100 kg häst.

Detta svar tolkar jag som att det är ganska ofarligt om man inte ger linfrökaka blött - eller tolkar jag fel?

Du tolkar det rätt. Om man inte tillsätter väte till linfrökakan så kan vätecyanid inte bildas. Så om hästen äter linfrökaka torrt, om du t.ex. kan smula söner det och strö det över något annat foder, så är cyanidrisken inte så stor.

.

Man kan naturligtvis hetta upp linfrökakan och på detta sätt förstöra de cyanogena glykosiderna på samma sätt som man kan koka linfrö. Står det på säcken så har man säkert värmebehandlat linfrökakan.

Problemet med värmebehandling är att då förstör man också de känsliga omega-3 fettsyrorna.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Tack så jättemycket! Detta hade jag helt glömt bort då jag inte fodrar med det själv längre. Mitt minne är extremt dålig pga sjukdomar så jag ber om ursäkt och tackar för att du tog dig tid.
Tack :bow:
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Lugnt det :) Bra att upplysa om för det är inte många som vet detta då det verkar vara populärt att blöta upp den och låta den svälla med tex betofor i flera timmar. Ger alltid min torr.:)
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jag tackar oxå tjusfullast för sammanställningen :bow:

Tror jag i fortsättningen strör den lilla mängd linfrökaka jag ger, ovanpå krubblandningen.

Det heter ju faktiskt kallpressad linfröolja.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jahaja, så det är bara att sätta på sig dumstruten nu då? :meh:

Har gett linfrökaka som proteintillskott enligt ovan i flera år...

/Keb
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Så intressant! Tack för sammanställningen :)
Vem säljer linfrökaka som mjöl (återförsäljare/tillverkare)? Skulle du kunna pm:a? :)
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jag ger Wollerts. Den är riktigt bra och verkar smaka väldigt gott då även de mest kräsna hästarna äter den direkt ur handen, med glädje.

SpaderÄss har i en tråd skrivit detta om den jag använder
Denlinfrökakasom du använder har 17,8% fett vilket betyder att den säkerligen är kallpressad. Om dom fleromättade fettsyrorna inte har förstörts under någon tillverkningsprocess innehåller produkten ca. 10,3% omega-3 och 2,5 omega-6.

Ger du 200 g så kan detta således ge 20,6 g omega-3 och skulle i så fall räcka (motsvarar väl 35-40 ml linfröolja eller nåt sånt).

Omega-6 behöver du inte ge tillskott av. Det finns vanligtvis tillräckligt i grovfodret.
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jahaja, så det är bara att sätta på sig dumstruten nu då? :meh:

Har gett linfrökaka som proteintillskott enligt ovan i flera år...

/Keb

Jag ger det också som proteintillskott och för magen samt för omega-3 men ger även extra lysin eftersom det är dåligt med lysin i linfrökaka.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jag ger Wollerts. Den är riktigt bra och verkar smaka väldigt gott då även de mest kräsna hästarna äter den direkt ur handen, med glädje.

tack! Då ska jag leta efter detta. Provade att smula linfrökakan över krubbmaten igår men icke sa pålle och lämnade det i princip orört. Jäkla kräsen...
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Jag ger Wollerts. Den är riktigt bra och verkar smaka väldigt gott då även de mest kräsna hästarna äter den direkt ur handen, med glädje.

SpaderÄss har i en tråd skrivit detta om den jag använder

Jag ger linfrökaka från Gunnarshög och kan man anta att den är av liknande kvalitet?
 
Sv: Hur får jag hästen att äta linfrökaka?

Lugnt det :) Bra att upplysa om för det är inte många som vet detta då det verkar vara populärt att blöta upp den och låta den svälla med tex betofor i flera timmar. Ger alltid min torr.:)
Sålänge det inte kokas är det ingen fara. Å andra sidan har jag förr kokat linfrökross i 20 år o hästarna har mått fint.
 

Liknande trådar

D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: Dundret
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp