Hur får en lillgammal häst tillbaka leksinnet?

salladfinger

Trådstartare
ja, ni såg ju rubriken

jag har då ett varmblodssto på sju år som blivit så hårt uppfostrad så hon verkar ha tappat allt vad leksinne heter:crazy:
ju tryggare hon blivit destu lättare har hon tytt sig till mig och börjat slappna av, jag har kallt räknat med att leksinnet kommer därefter men hon blir helt förbryllad när någon försöker busa lite med henne. det närmsta hon kommer att busa är att tävla mot sina medhästar när man är ute och galopperar.
hon verkar vara så hårt tyngd av att göra bra ifrån sig och hålla koll på omgivningen att hon inte alls vet vad busa innebär:(
prestationsångest? ja, men den är knappt märkbar längre och vi tränar bort den mer och mer allt eftersom tiden går
tillit? den finns där utan tvekan, hon är av naturen (och bakgrunden) en ung dam på sin vakt, men jag är likaså hennes naturliga ledare
Hon har en hagkompis som är väldigt social och busig men inte ens han rår på henne, hon bara flyttar undan och ser obekväm ut :(

Någon som har några tips eller råd? eller hört om liknande?

jag vill bara att hon ska få tillbaka leksinnet för att kunna njuta av livet fullt ut

Sv: Hur får en lillgammal häst tillbaka leksinnet?

Tja.. Vet du att hon var en lekig häst innan? Alla är inte speciellt lekfulla av sig, inte så där "unghäst-hoppa-runt-iga"..
Jag tror att om hästen är leksugen och har en kompis så leker den. Med kompis menar jag någon den litar på och gillar, sen om det är en häst, människa, stallkatt eller fluga är skit samma. Men jag tror inte att alla hästar vill leka.

Tja.. Vet du att hon var en lekig häst innan? Alla är inte speciellt lekfulla av sig, inte så där "unghäst-hoppa-runt-iga"..
Jag tror att om hästen är leksugen och har en kompis så leker den. Med kompis menar jag någon den litar på och gillar, sen om det är en häst, människa, stallkatt eller fluga är skit samma. Men jag tror inte att alla hästar vill leka.

kanske sant:crazy: det närmaste lek hon kommit med mig var att hon nickade med huvudet i upprymdhet för att jag inte blev arg på henne när hon galopperade med mig uppsutten första gången, det var så gulligt:D

men när man släpper henne ensam i sommarhagen eller liknande brukar hon börja busa, spara bakut och sträcka på benen men sen är det som att hon blir medveten om omvärlden och blir istället uppjagad och nervös och slutar hastigt:(

Aha, då är det en annan femma. Jag antar att det "bara" är att försöka leka med henne. Testa lite sånt där som att leda "bakifrån" (stå i höjd med hästens höft och leda därifrån), hoppa runt, skratta funkar ofta :) Försök få henne att "jaga" dej, som om hon drev en ko ungefär..
Jag har en häst som vägrar leka, men det är av ren lathet, han är ingen lekfull prick :cool:

Jag har haft henne i två år nu med många stockar och stenar på vägen, men senaste halvåret har hon aldrig mått bättre, det är bara leken (och lite muskler;) ) som fattas

Aha, då är det en annan femma. Jag antar att det "bara" är att försöka leka med henne. Testa lite sånt där som att leda "bakifrån" (stå i höjd med hästens höft och leda därifrån), hoppa runt, skratta funkar ofta :) Försök få henne att "jaga" dej, som om hon drev en ko ungefär..
Jag har en häst som vägrar leka, men det är av ren lathet, han är ingen lekfull prick :cool:

jag får pröva^^ måste bara spanain någon obevakad hage att släppa henne i då;)

alla hästar är inte lekfulla. särskilt inte vuxna hästar.
att hon busar och brallar en vända när du släpper henne ensam i sommarhagen kan precis lika gärna vara överskotts energi som får sitt utlopp, alternativt stress. Hästar är vanedjur - att bara släppas i i en helt ny hage ensam funkar inte med alla utan att skapa stress.

man ska inte läsa in för mycket i sina djurs tillvaro, särskilt inte att de saknar sånt som vi som människor anser att de saknar :D

närmsta hon kommer att busa är att tävla mot sina medhästar när man är ute och galopperar.
hon verkar vara så hårt tyngd av att göra bra ifrån sig och hålla koll på omgivningen att hon inte alls vet vad busa innebär

Men att tävla och springa ikapp med sina kompisar i en "ryttargalopp" är väl bus om något?

Hon verkar hårt tyngd av att göra bra ifrån sig..

Jag tror nog att du förmänskligar din pålla lite och överför dina egna värderingar på henne...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka