Shettistjejen
Trådstartare
Hur ska man gå till väga med att fånga en häst som hela tiden vänder baken till, bits och sparkas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En klassiker- bits fram o sparkas bakHur ska man gå till väga med att fånga en häst som hela tiden vänder baken till, bits och sparkas?
Utnyttja pållens nyfikenhet.
Stå med sidan vänd mot hästen och "pilla" med något. Beröm när h*n kommer fram.
Småmuttra för dig själv så h*n alltid vet var du befinner dig. Många hästar är rädda om sin bakdel.
kl
Personligen hade jag skippat mutor i form av mat/godis eftersom jag inte vill att hästen ska komma fram till mig för att få godis, utan för att den är intresserad av MIG och vad vi ska göra tillsammans.
Först och främst hade jag velat veta varför hästen beter sig som den gör. Har den varit utsatt för något otäckt i boxen? Är det någon som tidigare slagit hästen? Har hästen ont? Är hästen rädd? Om man helt säkert kan säga nej till ovanstående frågor, får man utgå ifrån att hästen testar (även om det allt som oftast finns en bra anledning till varför).
Jag hade gjort så att jag lugnt men bestämt bett hästen flytta undan bakdelen ifrån mig. Jag hade använt min kropp och min röst, aldrig slagit hästen med något. Är man rädd för att bli sparkad kan man ha ett spö eller en kvast som en förlängd arm, men redskapet ska aldrig användas för att slå hästen (helst inte ens röra vid hästen). Så fort hästen gör det du vill, dvs flytta undan bakdelen (om ens en liten gnutta) så slutar du att be hästen flytta sig. Berömmet kommer alltså i form av att det irriterande "tjatet" från dig försvinner. Låt hästen vila några sekunder och be hästen sedan flytta sig igen. Sluta så fort hästen gör det du ber om. Tillslut kommet hästen stå med huvudet mot dig och då har du nått en första seger. Du kan då gå därifrån utan att ge något godis. Nästa gång kanske du kan få klappa hästen lite, och gången efter det kanske du kan hålla hästen i grimman (om grimman är på, annars blir det en träningssak att ta på grimman) och leda den något steg frammåt eller bakåt, för att sedan gå därifrån.
Poängen är den att du ber hästen göra något (flytta bakdelen ifrån dig), när hästen svarar slutar du direkt - betyder beröm. Var alltid lugn och metodisk, konsekvent och bestämd.
//julia