Hur fångar man i boxen?

Sv: Hur fångar man i boxen?

Utnyttja pållens nyfikenhet.

Stå med sidan vänd mot hästen och "pilla" med något. Beröm när h*n kommer fram.

Småmuttra för dig själv så h*n alltid vet var du befinner dig. Många hästar är rädda om sin bakdel.

ta inte av grimman, lät en tamp av ett grimskaft hänga kvar så det är lätt att få tag å, ta en kvast ex och putta bakdelen så du får framänden till dig ...alt bara gå fram o hämta hästen, ibland svarar en del häster på rädslor och är man inte rädd så bryr dom sig inte

Min ena pålle var sån i början. Hon var inte van vid boxar och inte att bli "fångad". Hon fick ha grimman på tills det gick bra att ta tag henne och hon kommit på att jag inte var något hemskt. Men jag förstår precis hur du har det! Man försöker och försöker och hästen bara vänder häcken till så att man inte når huvudet.

Jag vill minnas att morötter var en ingrediens i att lösa problemet. Jag hade samma problem när jag skulle ta in från hagen. Men nu går det urbra! Det gäller nog att få pållen att känna sig trygg och veta vad som ska hända (något kul). Rutiner, konsekvens (låt inte pållen "vinna" utan håll ut!) och postiva belöningar. Positiv belöning är kanske inte en stor kram eller att ryktas för den hästen utan kanske nått gott eller något roligt, en promenad eller något...

Lycka till!

Be den flytta bakdelen ifrån dig så att du får huvudet mot dig. Om den försöker flytta bakdelen mot dig igen så gör bara om det tills den står stilla med huvudet mot dig. Va envis! Om du är rädd att hästen ska sparka kan du förlänga din arm med t.ex ett rep eller ett spö för att flytta bakdelen så du slipper gå så nära.

Be någon hjälpa dig så ni kan gå fram till hästen från två olika håll, dock utan att jaga den, hästen kommer att fösöka vända sig några gånger, men hela tiden så står ju en person redan där och väntar, tillslut kommer hästen inse att det inte är någon idé att försöka komma undan, den som får tag i hästen ger den beröm. Ju fler gånger hästen kommer undan dig ju värre blir det, om någon kan hjälpa dig de första gångerna så försvinner nog beteendet ganska snart, målet måste ju ändå vara att bli av med en sån olata, inte bara att komma på ett sätt att hantera situationen.

Utnyttja pållens nyfikenhet.

Stå med sidan vänd mot hästen och "pilla" med något. Beröm när h*n kommer fram.

Småmuttra för dig själv så h*n alltid vet var du befinner dig. Många hästar är rädda om sin bakdel.

Bra tips!:bow: Det fungerade alldeles utmärkt på mitt ungsto förra vintern. Efter några veckor med samma metod slutade hon vända rumpan till.

:banana:
Vad kul att få svara på detta!

Jag hade PRECIS exakt samma problem med min häst, och efter ett supertips så var problemet som bortblåst på två dagar. Otroligt!
Har bara väntat på att få dela med mig av denna lilla erfarenhet som jag verkligen hoppas kan hjälpa dig. (Nu var det ju visserligen ett tag sedan du skrev och problemet kanske redan är löst).

Hur som helst...

När din häst ska få kraftfodret på kvällen (ger du inget kraftfoder på kvällen, så kan du börja införa rutinen att ge t.ex. morötter/äpplen eller vad som helst som kan locka), så lägg det inte i krubban utan gör i ordning det i en separat hink. Stå helst utanför boxen och gör i ordning så att hästen ser vad du gör. Naturligtvis lär den bli nyfiken.... och så småningom förstå att det är hans/hennes mat.
Du öppnar boxen och ställer dig i öppningen (för det är ju dit du vill ha hästen, eller hur? :) )och väntar med hinken i famnen. Börja småprata lite och inom några sekunder borde du ha en hungrig hästmule bufflandes nere i hinken. Stå kvar hela tiden och småprata om lite allt möjligt, beröm.
När hästen har ätit färdigt, så tar du hinken och går ut bara.
Visten är att hästen ska förknippa DIG och din ankomst med att det KAN komma något gott också. Tids nog så tar nyfikenheten över och hästen kommer fram till boxdörren varje gång för att se om du har något med dig. Vips så kan du då enkelt och snabbt ta hästen. (Ett tips är att behålla grimman på efter insläpp för att underlätta infångandet i början innan det "satt sig" ordentligt).

Svara gärna så jag vet hur det gått för dig.
:)

//Sofia

axel

Vem var bugandesmilisen för..? Fattade inte riktigt din poäng... :confused:

Undrar hur det gått för ts... Blir lite nyfiken på hur hon löste det :D

Hej!
Som flera andra har skrivit så bör du försöka få hästen intresserad och positivit inställd till dig. Hästens beteende i boxen tyder på att den inte vill ha med dig att göra just då. Det kan bero på att hästen har ont eller har blivit illa behandlad av människor. Fundera ut varför innan du går vidare.

Metoden att stå och pilla med något och ge den kraftfoder om den visar sig intresserad är bra. Dela upp kraftfodret på flera mål så att du får flera träningstillfällen. När du använt metoden ett tag är det viktigt att hästen inte ser det goda/hinken/matbyttan innan, eftersom det då kan bli så att hästen bara kommer när den ser att du har mat med dig. Hästen ska få en belöning när den kommer fram och inte komma fram för att den blir mutad. Om hästen inte visar det minsta intresse för dig, inte ens vänder det minsta på huvudet, kan det bli nödvändigt att muta den i början. Belöna hästen med mat när den gör rätt och bestraffa inte hästen för att den vill undvika dig, troligtvis har den skäl till att undvika människor. Tar det alltför lång tid att få fatt på den i boxen kan du kanske släppa ut den i hagen lös i början genom att den får följa en annan häst eller genom att du spärrar av en gång till hagen.

Genom att tvinga dig på hästen med våld, ta dit någon stark person som kan visa "var skåpet ska stå", kan du kanske få hästen att ge upp, men du får inte en glad häst som litar på dig.

kl

Personligen hade jag skippat mutor i form av mat/godis eftersom jag inte vill att hästen ska komma fram till mig för att få godis, utan för att den är intresserad av MIG och vad vi ska göra tillsammans.

Först och främst hade jag velat veta varför hästen beter sig som den gör. Har den varit utsatt för något otäckt i boxen? Är det någon som tidigare slagit hästen? Har hästen ont? Är hästen rädd? Om man helt säkert kan säga nej till ovanstående frågor, får man utgå ifrån att hästen testar (även om det allt som oftast finns en bra anledning till varför).

Jag hade gjort så att jag lugnt men bestämt bett hästen flytta undan bakdelen ifrån mig. Jag hade använt min kropp och min röst, aldrig slagit hästen med något. Är man rädd för att bli sparkad kan man ha ett spö eller en kvast som en förlängd arm, men redskapet ska aldrig användas för att slå hästen (helst inte ens röra vid hästen). Så fort hästen gör det du vill, dvs flytta undan bakdelen (om ens en liten gnutta) så slutar du att be hästen flytta sig. Berömmet kommer alltså i form av att det irriterande "tjatet" från dig försvinner. Låt hästen vila några sekunder och be hästen sedan flytta sig igen. Sluta så fort hästen gör det du ber om. Tillslut kommet hästen stå med huvudet mot dig och då har du nått en första seger. Du kan då gå därifrån utan att ge något godis. Nästa gång kanske du kan få klappa hästen lite, och gången efter det kanske du kan hålla hästen i grimman (om grimman är på, annars blir det en träningssak att ta på grimman) och leda den något steg frammåt eller bakåt, för att sedan gå därifrån.

Poängen är den att du ber hästen göra något (flytta bakdelen ifrån dig), när hästen svarar slutar du direkt - betyder beröm. Var alltid lugn och metodisk, konsekvent och bestämd.

//julia

Ok. Tack :D
Tyckte bara att det var så skoj att en så enkel sak kunde göra världens underverk.

kl

Personligen hade jag skippat mutor i form av mat/godis eftersom jag inte vill att hästen ska komma fram till mig för att få godis, utan för att den är intresserad av MIG och vad vi ska göra tillsammans.

Först och främst hade jag velat veta varför hästen beter sig som den gör. Har den varit utsatt för något otäckt i boxen? Är det någon som tidigare slagit hästen? Har hästen ont? Är hästen rädd? Om man helt säkert kan säga nej till ovanstående frågor, får man utgå ifrån att hästen testar (även om det allt som oftast finns en bra anledning till varför).

Jag hade gjort så att jag lugnt men bestämt bett hästen flytta undan bakdelen ifrån mig. Jag hade använt min kropp och min röst, aldrig slagit hästen med något. Är man rädd för att bli sparkad kan man ha ett spö eller en kvast som en förlängd arm, men redskapet ska aldrig användas för att slå hästen (helst inte ens röra vid hästen). Så fort hästen gör det du vill, dvs flytta undan bakdelen (om ens en liten gnutta) så slutar du att be hästen flytta sig. Berömmet kommer alltså i form av att det irriterande "tjatet" från dig försvinner. Låt hästen vila några sekunder och be hästen sedan flytta sig igen. Sluta så fort hästen gör det du ber om. Tillslut kommet hästen stå med huvudet mot dig och då har du nått en första seger. Du kan då gå därifrån utan att ge något godis. Nästa gång kanske du kan få klappa hästen lite, och gången efter det kanske du kan hålla hästen i grimman (om grimman är på, annars blir det en träningssak att ta på grimman) och leda den något steg frammåt eller bakåt, för att sedan gå därifrån.

Poängen är den att du ber hästen göra något (flytta bakdelen ifrån dig), när hästen svarar slutar du direkt - betyder beröm. Var alltid lugn och metodisk, konsekvent och bestämd.

//julia

Jag kanske ska förtydliga mitt budskap lite grann, och berätta att jag efter de två dagarna slutade med att ge henne kraftfodret ur hink. Hon äter gladeligen sitt kraftfoder ur krubban numera som vanligt, och hon kommer fram till boxdörren när jag ska ta henne eller så står hon redan och väntar där när jag kommer in i stallet.

Alla har vi olika tips och råd utifrån olika upplevelser/övertygelser/erfarenheter, men jag anser mig inte vara den största skurken och s.k. "muta" min häst när jag använde en alternativ metod under två dagar, och det gav omedelbart resultat. Även efter att jag slutat med hinkmatningen. Kanske gör jag så fel man kan göra, men det funkade i alla fall! :)

Hoppas i alla fall att TS har fått bukt med sitt problem på det sätt som fungerade henne och hennes häst. Blir lite nyfiken, måste jag säga. Kan han/hon inte svara? :D :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 706
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka