hur få vita ben vita?

niikon92

Trådstartare
Vad använder ni er utav för metoder och produkter när ni gör hästens gula ben vita?
Tycker det är svårt...

Har alltså en häst med fyra vita ben och behöver få del vita igen!

//Niikon92

Vi kör Fieblings Blue frost tkr det är överlägset bäst hittils
håller med
jag har också hittat nån spray som bleker litegrann

En schamponering och lite spray räckte efter en hel vinter på lösdrift med andra hingstar, för att bli så här ren:
DSC00370.jpg

Tvättar med vanligt hästschampo, men gnuggar verkligen ordentligt på benen med händer och svamp. Sen låter jag det oftast sitta en liten stund innan jag sköljer bort.

Gnuggar in vanligt potatismjöl, låter sitta en stund och borstar sedan bort det ihop med smutsen.

Tvättar med grönsåpa.
Har funderat på att testa potatismjöl som "torrschampo" men det måste ju gå åt ett halvt paket till 4 höga strumpor...?

Bästa benbilden jag hade tillgänglig:
FE95772E-A5FF-430B-A633-7AF9FFA741BD_zpsmcaqekza.jpg

En kompis till mig har en svart skäck. På veterinärsbesiktningen på en tävling undrade veterinären hur hon kunde få hästen så vit och fin. Grönsåpa! :D

Även jodopaxlösning fungerar bra! Det är bara o dränka på o skrubba lite, sen låta det torka. Det kommer vara gult tills det torkar dock

Helt vanligt shampoo eller duschcreme räcker fint? Jag har haft skimlar i många år, och ett antal hästar med vita strumpor. Jag har fram tills för några år sen inte haft ens rinnande vatten i stallet. Jag har inget varmvatten i stallet OCH kallstall. Så någon tvätt blir det inte övht den kalla årstiden.

Aldrig haft minsta lilla problem få vitt att bli just vitt igen. Varmt vatten och människoshampoo, duschcreme (gärna billigaste från ICA), lactacyd, vanlig flytande handtvål, diskmedel, hästshampoo (vilken sort som helst), hexocil, hibiscrub, sprayshampoo (fiebings green clean) - vad f*n som helst som faller under begreppet tvål eller shampoo i kombination med varmt vatten har räckt utmärkt. Både på ingrott skitiga hästar och svansar, hästar som haft diarre och intorkade bajsfläckar osv osv.

ALLT vitt på mina hästar kan inte vara unikt lättrengjort, så jag är lite fascinerad över att så många har problem? Inte kritik, bara förvåning.

Liknande trådar

Hästvård Alltså HUR håller ni svansarna vita på era skimlar? Vickan har en rejäl svans, räcker till åt säkert tre svansar! Tjockleken gör den...
2
Svar
21
· Visningar
1 181
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka