Hur få våtvarmt omslag att sitta kvar?

Bellini

Trådstartare
Har fått ordination om våtvarmt omslag då vet var ute idag och kollade på min väldigt halta gammelhäst. Jag har inte lagt det förut och gjorde så gott jag kunde. Tyvärr så hade det ramlat bort i boxen när jag kom 4 timmar senare :grin: .

Jag tog en frottehanduk och blötte i jodopaxlösning och la runt hoven. Satte en ica-kasse över och lindade hov runtom och upp en bit vid kotan med co-flex (vet-flex).

Var liksom underdelen som hade ramlat bort. Hon hade lindan kvar runt karledsområdet (inte för hårt lindat så det var ingen fara).

Nu när jag satte dit det igen så tejpade jag med silvertejp under hoven för att förstärka lite.

Någon som har någon annan metod som sitter bättre?

Sv: Hur få våtvarmt omslag att sitta kvar?

jag hade tagit bomull och lindat runt/under hoven blött er det med jod. sen tagit vet-flex och lindat runt/under hoven, ej upp i karleden. Efter det hade jag lindat med silvertejp runt/under hoven. Bomullen och vet-flexen kan ev gå upp lite ovanför hoven om man ser till att det flexar.
Man måste linda ganska hårt.

Gjorde ett omslag idag på en misstänkt hovböld. Jag tar ett stort stycke bomull/fetvadd, assistent håller upp hoven, Lägger bomullen runt hela hoven och kotan, lindar hårt med gasbinda runt hela hoven och kotan sedan på med plastpåsen och lindar ordentligt med silvertejp runt hela hoven och kotleden så att det verkligen sitter. Drar flera x-tra remsor under hoven så att det inte ska nötas sönder. Låter sitta max 16-24 timmar, sedan byts det.

Går åt en hel del bomull, gasbindor samt silvertejp...

Jag missade plastfolien jag har mellan bomull och vet-flex.

Gjorde ett omslag idag på en misstänkt hovböld. Jag tar ett stort stycke bomull/fetvadd, assistent håller upp hoven, Lägger bomullen runt hela hoven och kotan, lindar hårt med gasbinda runt hela hoven och kotan sedan på med plastpåsen och lindar ordentligt med silvertejp runt hela hoven och kotleden så att det verkligen sitter. Drar flera x-tra remsor under hoven så att det inte ska nötas sönder. Låter sitta max 16-24 timmar, sedan byts det.

Exakt så gör jag med och det håller verkligen jättebra! Tror knepet är mkt silvertejp :)

Det finns ingen risk för skav om man tejpar upp vid kotleden? Eller bomullen kanske skyddar där då?
Ska införskaffa bomull på rulle imorgon :)

Tack för era tips!

Mkt bomull som skyddar, jag slutar egentligen i karleden för att få det att sitta, lindar bara gasbinda där med mkt bomull, silvertejp endast runt hoven och precis upp över ballarna. sen lindar jag vanliga stödbandage på båda benen så att dom inte överanstränger det friska benet, samt för att minska ev svullnad i det skadade benets hov.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka