Hur få upp katten i vikt?

Vira

Trådstartare
Vår 18-åriga honkatt (kastrerad) har blivit magrare och magrare sista åren. Njurar och vad mer man nu mäter med blodprov är ok. Tänderna är däremot inte superfina, men de är åtgärdade i höstas så tvivlar på att mer kan göras på den fronten. Andra hälsoproblem finns men är inte relevanta.

Katten äter Pussi blötmat i påsar (marinerat för det mesta) och ibland i burk. Ibland kan Mjau-tetra fungera. Hon har i princip fri tillgång och äter väldigt ofta, kanske 6-10 gånger/dygn. Dock så äter hon inga större mängder. Hon äter inte längre torrfoder, troligtvis på grund av tänderna. Hon är också väldigt kräsen, så alla nyttigare foder och specialfoder vi har provat går bort (därmed inte sagt att vi inte ska fortsätta leta!). Så hur göder man egentligen en katt på bästa sätt? Ett tips vi har fått från bekanta och som katten faktiskt gillar är äggula uppvispat i grädde, men hur var det nu med grädde och laktosintolerans? Och hur ofta ska man våga ge ägg till katten? Vad annars kan man prova med?
 
Sv: Hur få upp katten i vikt?

Har ni testat för giftstruma? Det får man säga till om särskilt och är inte ovanligt på äldre katter. En av våra fick alla möjliga felaktiga diagnoser tills vi träffade en ny vet. som genast sa att det var struma vilket också provet visade. Han fick tyvärr gå med det ett år i onödan och fick andra problem av det men levde trots det 6 år till på mediciner.
Kan vara mycket men det är ett förslag som kan vara ide att testa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 260
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 680
Senast: mackan
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 330
Katthälsa Har två katter; en f -05 och en f -12. Honkastrat. Åringen är så smal! Hon har växt väldigt mycket sista tiden, och är väldigt aktiv...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp