Hur FÅ TravhÄst Att Trava Saktare?

Sv: Hur FÅ TravhÄst Att Trava Saktare?

Det är otroligt kul att hitta såna hästar som vidgar ens upplevelse av hästar :)
Det är just därför jag inte tycker man ska hänga upp sej så mycket på vilken typ av häst olika människor skaffar, man kan lära något av ALLA hästar (kanske t o m mer av en "svår" och outbildad häst än motsatsen) däremot när det går så långt åt andra icke-lärande hållet att hästen riskerar att bli förstörd är det verkligen dags att skaffa en enklare häst tycker jag. Men det är så olika på olika människors inställning till sitt eget och hästens utveckling.

Som min ridlärare sa med en suck när hon såg vilken häst jag skaffat "tur att det var du som skaffade den här hästen, för du har iallafall tålamod till att traggla grunder i skritten" :D inte så positivt kanske, men å andra sidan såg den ridläraren inte mej som särskilt erfaren eftersom jag inte är ute och tävlar och inte är en sån om får hästen att prestera max på bara ett ridpass (syftar på ridskolehästar mest) utan vill lära hästen att lyssna på MINA hjälper, och gå bättre och bättre ju tydligare kommunikationen blir och ju bättre den blir fysiskt - starkare och mer lösgjord.

Många som skaffar travare kanske inte inser att det kräver sin ryttare. Antingen måste man redan ha stor erfarenhet och stadig sits eller så måste man ha TANKESÄTTET som krävs. För travare kan ha sina särkilda problem som är väldigt individuella. Det krävs en tillräckligt ödmjuk person för att känna efter om träningen är konstruktiv eller om något hindrar. Och för att snabbt kunna lägga om sin strategi om man märker att det inte går åt rätt håll (om hästen t ex blir spänd eller stressad).

Jag har (tyvärr?) ridit så många travare i mina dagar att man nästan tänker för mycket på sådana saker. Så fort man stöter på något hinder analyserar man först sönder situationen för att sen testa sej fram till lösningar. Och JOBBAR sej till resultatet. Nackdelen är att när man sen sätter sej på en redan halvfärdig häst känns det som att det saknas en massa grunder som man själv hade velat ha i hästen för att vara på det torra med konstruktiviteten i ridningen.

Jag tycker det låter som du har ett mycket vettigt tankesätt och som att du sitter inne med en hel del erfarenhet och kunskap, det enda jag överhuvudtaget reagerade på var just det att bara väldigt erfarna ryttare borde skaffa outbildade travare (eftersom det inte är en garanti för att de kan rida travaren på ett bra sätt, det är HELT olika saker att rida in en unghäst och en travhäst som gått lopp anser jag..) ech eftersom det bevisligen ÄR många mindre människor som skaffar travare så kanske man inte ska säga - satsa på piaff och passage så fort som möjligt i utbildningen, om man nu inte syftar på sin egen utbildning vill säga ;)

Förstår din synpunkt :)
Det jag menar är att man som köpare av dessa hästar ska kunna såpass mycket om utbildning och problemlösning som möjligt så man inte står där sedan -en unghäst av "ridras" är ju en helt annan sak än en f.d. travhäst som även om den aldrig startats har haft ett helt annat liv.
Det måste ju kännas bättre för en själv att inte behöva trassla med allting just för att man inte har nycklarna, det vet jag själv då den första hästen jag red in fick jag som 14åring, jag fattade ingenting, hon gick som f*n, betedde sig konstigt, kunde inte någonting..
Då hade jag ingen mer hjälp än i princip Hästfocus och Bukefalos, det tog mig alltså 1½ år av kamp med mig själv, min sits, min ridning... allt för att övht kunna rida ut i en kontrollerad fin ritt.
Allt fick jag göra själv, ingen tittade när jag red, ingen instruktör fanns i närheten -det gick ju bra just för att jag aldrig började med gramaner och annat skrutt och fördelen med att vara ensam är att man har bara två stycken att lyssna på, sig själv och ffa. hästen.
När hon såldes av ägaren så började jag rida in ett annat ungsto, men då hade jag fått lektioner i både centrerad ridning, feldenkreiB, Team och börjat titta mer på AR.
Allt det jag hela tiden jobbat mot men aldrig vetat vad det var, det var med den hästen jag började kunna göra lite mer avancerade grejor (detta var 00-03) och det är med henne jag har fått lära mig på riktigt.

Ingen av de två var särskilt lätta hästar, men det var inget fel eller konstigt med dem så, så jag förstår hur svårt vissa har det och det är därför jag tycker det är dumt att sätta sig i den situationen, den erfarenhet jag har i det här området kommer av 6 års utveckling på två olika hästar, träffar jag en tredje får jag säkert lika mycket till i bagaget och i huvudet.
Det värsta med att inte kunna, att inte förstå om man är sådan är att många tar snabba genvägar som bara gör det värre, graman... snodd, etc. istället för att lära sig.
Men man är ju aldrig fullärd, hästen jag hade hemma på prov sist lärde mig en massa om skador (tyvärr) oförklarliga utbrott, hältor, stunder av perfekt undertramp och man börjar se en ljusning också PANG, halt nästa dag.

Nu bladdrar jag för det är sent och jag är trött och förkyld, det får vara nog för ikväll :D

Men där ser du, du har ju själv lärt dej mycket av outbildade hästar ;) liksom jag tycker mej ha gjort. Det TAR tid, och sen får man troligen lägga ner lika mycket tid till sin egen utveckling för att inte fastna vid en viss gräns.

Man ska självklart alltid börja med en utbildad häst tills man känner att man behärskar en sådan. Det gör väl de flesta iom att man börjar på ridskola eller t ex skaffar en medryttarhäst. För klarar man inte att rida en skolad häst bra kommer man ALDRIG få till sin egen :p förutom att man får ta hänsyn till kemin mellan ryttare och häst självklart och får ta med i beräkningen hur pass bra hjälp man har i form av hästkunniga föräldrar/vänner/stallkamrater och tränare.

Skulle själv aldrig rekommendera någon att skaffa en f.d. travare som ridhäst. Om man inte bedömer dom på samma sätt som vilken ridhäst som helst dvs. gör veterinärkoll, räknar med samma pris som för ett halvblod med samma utbildning, gångarter, exteriör, osv.
Och självklart inte skaffar en mindre utbildad häst om man inte vet att man klarar av att utbilda den till det man vill göra.

Som exempel: om en travhäst är utbildad till LA dressyr, har hyfsade gångarter, är jämn i kroppen och går igenom veterinärbesiktning, inte har några större egenheter (krubbitning, extremt svår att lasta, väldigt olydig t ex bockar eller stegrar osv.) så tycker jag garanterat att man kan köpa en sådan häst och lägga ut 20-30000:- precis som man troligen skulle betalt för ett halvblod som inte har några fina gångarter eller toppstam.
Skaffar man en outbildad häst med eventuella olater, snedhet i kroppen osv tycker jag att man ska vara VÄLDIGT duktig på att utbilda hästar och upptäcka fel. Eller att man har den som sällskapshäst eller promenadhäst utan några som helst ambitioner förutsatt att hästen är säker vid uteritter.

ta och klicka dig till Svenska Ridtravar Föreningens hemsida. Där står det ganska utförligt hur man kan börja med omskolning av en travare. Det går inte att börja hålla igen och skänkla bara sådär inte...
Är hästen inte lärd detta så fattar den ändå inget. En oskolad travare ökar bara om man håller igen då den har lärt sig detta på banan. Skänkelhjälper har den inga erfarenheter av...
Jag kan dock börja med ett par tips:
lär hästen ge för bettet genom att böja den i halsen med tygeln. ge efter DIREKT den slappnar av i det läget. öva från BÅDA sidor mycket.
lär hästen gå undan för tryck i sidan. kan läras från marken.
lär du hästen detta så slipper den få bannor för att den inte fattar nåt ;)

Hon är inte oskolad. Det är bara sakta trav som hon har så svårt för.

då är det väl bara att träna på då ;)
för att en häst ska klara jog krävs otroligt bra 'bärförmåga' inte alla travare kan få det pga exteriör...
hur är hästen byggd?

Hon är kraftigt byggd, ganska kort i kroppen.

ganto skrev:
Har ett varmblod som nu är ridhäst. Men hon har ju så himla bråttom i traven. Skulle vilja lära henne "jogg" hur gör jag då på bästa sätt. Ska man skänkla samtidigt som man håller igen med tyglarna?

Du har säkert fått många bra råd, men tänk på att själv rida långsamt. Sakta ner din lättridning så skall du se att hästen hakar på om du gör det gradvis.

Hälsning Maja

Hur menar du med att hon inte är oskolad om hon inte ens kan samla upp sig i sakta trav?
Att få dem att trava långsammare gör man genom att muskla dem så att de orkar samla sig och bära istället för att springa fort.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!