Hur FÅ TravhÄst Att Trava Saktare?

G

ganto

Har ett varmblod som nu är ridhäst. Men hon har ju så himla bråttom i traven. Skulle vilja lära henne "jogg" hur gör jag då på bästa sätt. Ska man skänkla samtidigt som man håller igen med tyglarna?

Sv: Hur FÅ TravhÄst Att Trava Saktare?

Prova kavalettibommar och mycket gå i skogen.
Går inte att rusa på hur som helst då....
Annars är det mest tålamod som gäller, Dom flesta brukar slappna av så småningom med lugn behandling.
Försök att vara lätt på hand i den mån det går, långa tyglar om möjligt då många bara går hårdare om man håller för hårt.
Lycka till!

Trava korta sträckor, öva tempoväxlingar.
Reglera hästens tempo så att du inte tillåter hög fart. Håll igen tempot och prova att skritta och trava på längre tyglar men bromsa försiktigt genast när tempot blir för högt vilket kan vara efter 5 steg.
Trava på volter, stärk hästens bärighet (rygg, hals etc), jobba den i form så sjunker tempot av sig självt när den orkar bära sig uppåt istället som för framåt som den gör nu.
Arbetet kommer att ta ett tag men ger resultat om du är konsekvent.

Skänklar du samtidigt som du håller emot med tyglarna kommer du få ett nervknippe till häst i resultat.

Rid lätt i den takt du vill att han ska trava, följ inte med honom när han ökar. Använd rösten mycket! Smyg in i traven från skritt, och tänk helatiden på tempo, tempo, tempo.

Han kommer inte orka hålla kort tempo särskilt länge, så bryt av till skritt när du känner att han blir för "lång".

Jag har jobbat mycket med tempoväxlingar, skrittat och travat om vartannat, jobbat skritt-halt-skritt och sen trav-skritt-trav. Har även jobbat mycket med halvhalter i trav och tränat på att korta, korta, korta traven. Parallellt har jag jobbat på volter, med sidvärtsrörelser osv för att stärka hennes muskler, och numera kan min travardam gå i riktigt behaglig lugn travtakt.

Håller med Flugan, du bör vara mycket lätt i handen så att minsta förhållning känns. För om du håller tyglarna jätte kort redan från börjar så kommer du behöva dra allt hårdare och hårdare, och det är ju inte så kul alls :smirk:

Det där med kavaletti bommar har jag inte provat men ska helt klart göra det, om det ändå fanns en paddock i närheten! :mad:

Hoppas ni gör framsteg :)

att skänkla på och hålla igen med tyglarna skulle inte alls funka på min, det var just därför min rusade. nej, jag måste använda lite skänklar. (nu kan jag använda dom mer än i början dock..) och ge mkt eftergift när tempot som jag söker kommer.

Apropå eftergift har jag märkt att min häst lyssnar bättre på ett högt och ljudligt "BRAAA!" än på eftergift på tygeln. Så numera ger jag mycket muntligt beröm och klappar kombinerat med eftergiften. Kanske funkar även på någon annan häst?

På vilket sätt har hon bråttom i traven? Alltså upplever du det som att hon inte orkar gå långsammare eller att hon inte vill gå långsammare? I det förra så bryter hon av om hon måste gå långsammare men ligger inte på bettet så mycket, i det andra så rusar hon men skulle kunna gå långsammare om hon vill. Kort - är problemet fysiskt eller mentalt?

Om det är fysiskt så måste hon bli starkare. Jobba mycket övergångar mellan skritt och trav, mycket voltarbete med varvbyten, galoppfattningar, skänkelvikningar, ut och klättra, trava i uppförsbackar, tömkör på volt mm mm. Precis som andra har skrivit.

Är det mentalt så använd dig av volter för att minska tempot istället för att dra i henne - bettet vill du att hon ska uppskatta, inte tycka illa om. Gör så att du håller till på en större yta (ridhus, ridplan) och sätt henne i trav. Dra inte i tyglarna någon gång även om tempot blir överilat, sänk i stället händerna och mjukna. När tempot ökar så ta in henne på en normalstor volt och ligg kvar där tills att hon minskar tempot av sig själv (behöver du kan du minska voltens storlek). Då låter du henne gå rakt fram igen och varje gång hon ökar tempot så tar du in henne på en ny volt.

Försök inte bromsa med händerna men rid gärna lätt lugnt och lugna med rösten och beröm när hon saktar tempot. Idén är att hon visst kan få springa fort men då får hon göra det på ett jobbigare sätt - alltså får hon själv välja.

/Camilla

Glömde att säga att problemet kan vara både fysiskt och mentalt samtidigt och då kan man också jobba som om det vore mentalt för då stärks också det fysiska men man får se upp mer så att hon inte blir för trött, gör skrittpauser då och då men passa på att lägga in dem efter att hon gjort en tendens till att minska tempot.

/Camilla

ganto skrev:
Har ett varmblod som nu är ridhäst. Men hon har ju så himla bråttom i traven. Skulle vilja lära henne "jogg" hur gör jag då på bästa sätt. Ska man skänkla samtidigt som man håller igen med tyglarna?

Det du egentligen VILL är troligen att få ner tempot, men ha en bra rytm, avslappnad gång och inte bara korta av steget. Att få hästen smyga i traven det första man gör är oftast dåligt eftersom hästen kommer få ett stötigt, kort steg och få minskad rörelsefrihet, troligen blir den bara bogtung och hemsk.

Det du VILL är alltså att få hästen slappna av, våga vila på steget men behålla friheten i steget så att säga. Först måste självklart gasen och bromsen funka, så träna lite övergångar, från lugn skritt går du över till trav, travar tills hästen "kommit igång" så att säga, bromsa inte innan du känner att det är ett tempo som hästen känner sej bekväm i. Sedan saktar du av med säte + lite hand om det behövs, till lugn skritt. Och upprepar när hästen känns harmonisk, kräv inget om den är stressad.
Nästa steg är att trava på en ganska stor volt, med så lätta hjälper som möjligt. Det enda du ska göra egentligen är att se till att hästen går hyfsat på det spår du hade tänkt, sen får hästen hitta balansen själv. Rider du lätt så tänk på vilken rytm du har, lugna gärna ner den lite successivt med flit så det smittar av sej på hästen.
För att hitta balansen på volten kommer hästen troligen sakta av successivt mer och mer. Eller som sagt - vila mer på steget.
Det du kan göra också för att hjälpa till är att försöka "räta ut" den om den trycker ut rumpan mycket och in med bogen, eller tvärtom. Då tar du en snabb förhållning lite uppåt med innertygeln mot din höft. Då stabiliseras hästen oftast upp.

Sen nästa steg som du kanske förstår är att får den stark och balanserad nog att gå med det "vilande steget" längre och längre sträckor i taget. Bryter den av ber du bara om trav igen, och se till att du själv sitter i så bra balans att du inte stör hästen (man brukar få spänna magen ;) ) sen kommer du till slut känna när gränsen går för att den vill sakta av till skritt och då driver du bara liite framåt för att behålla traven.
Till slut kommer du kunna öka steglängden lite men ändå behålla det avslappnade tempot :) då kan det också vara dags att checka av framåt/nedåtsökningen ordentligt om man inte redan har den, och lära hästen sätta under sej lite mer genom t ex övergångar och halvhalter.

Jag vet precis vad du pratar om. Jag håller på att jobba med samma sak med mitt varmblod. Först och främst är det tålamod som gäller. Det är mycket jobbigare för hästen att gå samlat än att springa fort så det krävs mycket muskler för att den ska orka. just nu övar vi mycket tempo växlingar, volter är bra då det är lättare att ha kontroll på dom. Gör halter, igångsättningar, trav skritt, trav, skritt...
Min häst har blivit mycket bättre på det där med tempot än när jag köpte henne. det har ju också tagit tid men det är ju jättekul när man ser resultat på allt arbete man lägger ner. Lycka till och ge inte upp..

Hejsan! Har haft/har samma problem som dig. Förra ägaren red på skvälldigt skarpt bett pelham och så sa hon att hästen var välldigt het och kunde sticka. Så i början vågade jag inte rida på ett snällare bett. bytte till 3-delat pessoa bett med rem under hakan så det finns ett stopp. Han funkade bra på det...men drog välldigt mycket och blev stum i munnen.
Testade att rida på ett rakt gummi bett appel mouth, och han blev så mjuk och fin i munnen. Hoppade även min pigga/heta häst på det och han var mycket coolare.
Har jobbat jätte mycket på rätt form i skritt och tränat mycket backar. Sen en dag så började jag rida lätt långsammare än honom, och jobbade med mycket halvhalter och han blev så jäkla lugn...nu måste man nästan(obs nästan) skänkla på honom!
Från min vilde som alla som jag red ut med kunde galoppera bakom när vi travade kan vi numera trava bakom andra och brevid och hålla samma tempo.
Så nu jobbar vi mycket på skritt och trav. Och så endag när jag provade galoppen så var den mycket mycket bättre än den har vart. detta just p.g.a. att han har mera muskler så nu orkar han lite mer. DOck har vi mycket jobb kvar. Men det har gått frammåt på dom 2 månaderna som jag haft honom.

Målet är att hästen ska arbeta med undertramp, vägen dit kan vara längre med f.d. travhästar (jag har omskolat två).
Mitt tips rakt av är att du om du inte kan (vilket jag läser in men jag kan ju ha fel) rida hästen i arbetad form ta hjälp av en instruktör.
Annars är en tumregel jag har haft med travhästar är att jag går i ordningen skritt - arbetad trav - passage - piaff -galopp.
Hästen ska kunna bära sig i skritt innan man börjar med en snabbare gångart, annars blir det bara travhästsfläng.

Om man använder "din" metod får man räkna med att individualisera OCH självklart skaffa en bra tränare. Om man själv behöver jobba med sin sits, balans och inverkan i traven kan man knappast satsa på passage det första man gör så snart hästen går hyfsat stadigt i traven. Likaså om hästen känner sej pressad, är snedmusklad eller felmusklad överhuvudtaget.

Man får ju se till att grunden sitter ordentligt, även i skritten, framåt/nedåtsökningen, avslappningen och jämnheten.
Styrketräningen och jämnheten får man ut MASSOR av i traven om man tränar det i skritt. Avslappning och framåt/nedåtsökningen behöver man oftast jobba med även i traven.

För att förtydliga lite - olika personer får ut olika av att ta det i olika ordning.. Vissa kanske tjänar på att ta det med halvdålig kvalitet till en början och jobba alla gångarter paralellt, vissa tjänar på att ta det steg för steg, vissa på att träna jämnheten först, andra avslappning eller takt, andra sin egen balans och hållning, osv...

Totola skrev:
Om man använder "din" metod får man räkna med att individualisera OCH självklart skaffa en bra tränare. Om man själv behöver jobba med sin sits, balans och inverkan i traven kan man knappast satsa på passage det första man gör så snart hästen går hyfsat stadigt i traven. Likaså om hästen känner sej pressad, är snedmusklad eller felmusklad överhuvudtaget.

Har jag påstått något annat, om inte annat kan jag tycka att det är beklagligt att hästar rids in av människor som inte kommit rätt långt i sin ridning och hästhantering vilket torde vara ett måste och en förutsättning för att man överhuvudtaget ska kunna lära hästen ett skvatt.
Min högst personliga åsikt är att man ska köpa hästar som passar ens egen kunskap, står man någonstans där att man inte riktigt kan arbeta hästen, att man inte hittat en sits, en balans eller en ridning överhuvudtaget som hjälper hästen till arbete OCH om man inte har den kunskapen som krävs för att känna hästens begränsningar och lösa dem, då köper man inte en unghäst eller en oskolad travare.
Men nu är det som det är och har man satt sig i nämnda sits får man faktiskt göra allt man kan för att klara sig ur den utan att pajja hästen.

Det var inte menat som ett påhopp, utan mer för att inte de som känner sej ha problem redan med grunderna i traven ska börja satsa på passage det första de gör. Passagen är en av de rörelserna som är lättast att "förstöra" som jag förstått..

Håller med till viss del att man ska skaffa häst efter sin egen kunskapsnivå, men å andra sidan lär sej vissa bäst av att lära hästen så länge sits och dylikt redan är hyfsat bra.
Det är ju oftast sin egen häst man riskerar att förstöra och man själv som får ta smällen för det :p

Som jag ser det i min ridning är de två momenten, passage och piaff en "större" och mer koncentrerad samling, målet är att hästen ska kunna bära sig själv och mig utan att varesig hänga i tygeln eller kräva starka skänklar. Syftet är att få en hållbar häst som lyssnar på minsta muskelförändring och som är skolad.
Jag har inte kommit längre än dit för jag har inte haft någon häst att behålla, alla har sålts efter inridning.
En väns häst är så stor och tung att han måste ridas samlat och får absolut inte gå och nöta på framdelen, han blir halt då.
Jag lärde mig väldigt mycket av denna häst, ffa. jag som var van att inte kunna rida hästar större än 155 -160 eftersom de flesta är skolade att hänga i tygeln och kräva konstant drivning enligt devisen "rid mellan hand och skänkel" det orkar inte jag.
Det är roligt att rida ett hus på närmare ett ton som går med luftiga steg och som bär upp sig själv helt och hållet med undertramp och framåtanda :banana: :banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
836
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3