Hur få till belysning i mörk del av lägenhet?

cherie

Trådstartare
Vi har en del av vår lägenhet som blir väldigt mörk som vi gärna skulle få till lite belysning i. Hur kan man göra på bästa sätt? Misstänker att det inte går att få till en taklampa om vi vill ha kvar de två vi redan dragit från takuttaget.

Vi har inget lämpligt uttag i närheten heller. Uttag finns på insidan av sovrummet (den första dörren bredvid spegeln) så det är om man drar någon förlängningssladd dit. Men var skulle man då placera lampan och vilken typ? Vad tror ni är bästa lösningen?

Det är alltså ytan framför spegeln och dörren (med glasfönster) som blir väldigt mörk.

Bifogade filer

• CD37C3E4-D3FB-42A9-9441-DA238571CBB6.webp
    CD37C3E4-D3FB-42A9-9441-DA238571CBB6.webp
    74 KB · Visningar: 76
Vi har en del av vår lägenhet som blir väldigt mörk som vi gärna skulle få till lite belysning i. Hur kan man göra på bästa sätt? Misstänker att det inte går att få till en taklampa om vi vill ha kvar de två vi redan dragit från takuttaget.

Vi har inget lämpligt uttag i närheten heller. Uttag finns på insidan av sovrummet (den första dörren bredvid spegeln) så det är om man drar någon förlängningssladd dit. Men var skulle man då placera lampan och vilken typ? Vad tror ni är bästa lösningen?

Det är alltså ytan framför spegeln och dörren (med glasfönster) som blir väldigt mörk.
En snygg golvlampa till vänster om dörren, hade jag nog testat. Alternativt en vägglampa på väggen till vänster om dörren.

Det finns nog många sätt att lösa det, men för min del hade jag kanske tittat på en belysningsskena i taket. Då kan man möblera flexibelt med olika armaturer, bred- och smalstrålande spotlights liksom "vanliga" taklampor hängande i kabel som den befintliga lampan. Behöver man inte kunna styra flera grupper av lampor på skenan separat utan kan nöja sig med en "enfas" skena så finns det modeller som är rätt låga och diskreta. Skenan kan matas från den befintliga anslutningen i taket, monteras på valfri plats och om man så vill i vinkel.

Vill man styra separata lampor i samma enfasskena så finns det olika sätt att göra det också, genom armaturer eller ljuskällor med inbyggda dimmrar som styrs med fjärrkontroll, säljs av olika leverantörer inklusive IKEA.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 061
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Som någon kanske läst i andra tråden så fick vi just hem en omplaceringskatt som tyvärr fått flytta runt en del, så hon är väldigt...
Svar
2
· Visningar
1 286
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka