Hur få jätteblöt häst torr??

Sv: Hur få jätteblöt häst torr??

Han har inte täcke ute, han är regnvåt, inte svettig.
Vill helst slippa byta täcke på kvällen ju...

När min travare är duschad efter jobb har jag ett halstäcke i fleece samt ett vanligt fleecetäcke över. Efter några timmar är det undre täcket torrt och all fukt ligger utanpå det översta täcket.

Tack för ull-svar från er båda :bow:
Nästa fråga då, antar att de är olika bra, ulltäckena? Duger de från Hööks eller har ni andra bra förslag?

Jag har de från börjes, det ena har hängt med i tre år nu och ser fortfarande nytt ut, enda är att på en del hästar så hänger det i bogen, men det är enkelt att sy ett veck på mitten av halsen.
Från hööks har jag ingen erfarenhet utav eftersom jag föräskat mej i både täcket (och priset 288 kr) från börjes så var det ett självklart val att köpa ett till när jag behövde det.

Vet inte om tråden borde varit på utrustning egentligen? Moderator får gärna flytta den isf :bow:

Min undran är alltså hur jag på bästa sätt får min dyblöta unghäst torr över natten?

Jag har hört att fleecetäcken är bäst på att transportera bort fukt från hästen, och tidigare har det funkat fint. Nu har det varit blötsnö och snusk här ett tag, och jag vill gärna att unghästen ska hinna torka upp över natten när han står inne i utebox.
Inatt hade han ett fleecetäcke på sig, var rejält blöt när han kom in, rakade av det värsta innan jag la på täcket.

Nu på morgonen så är täcket genomblött och tungt och hästen är fortfarande ganska fuktig på en del ställen samt tillplattad förståss... Kändes inte så bra att släppa ut honom så :(

Frågan är då, skulle det funkat bättre med dubbla fleece? Eller hade det varit bättre att inte lägga på något alls?
När jag förut inte lagt på något alls så tycker jag inte att han torkat upp alls över natten...

Kanske ska tillägga att det är en lurvig islänning vi talar om, så det är en del hår att torka liksom :angel:

Så, vad säger ni, kloka bukare? How to make him torr? :confused:

Enda sättet är regntäcke när hästen går ut och det är nederbörd.

Annars är ylletäcke det som kan funka. Hålla hästen lite varm under tiden som fukten dras ut. Men sedan skall ju täcket torka med eller tas av efter ett tag.

Jag lägger alltid regntäcke även på unghästen dock när det blir ruskväder.

Hälsning Maja

Han har inte täcke ute, han är regnvåt, inte svettig.
Vill helst slippa byta täcke på kvällen ju...

Då är det ju bättre att hästen har regntäcke på dagen och står utan täcke på natten inne och är torr. Eller?? Då slipper du byta täcke.

Hälsning Maja

Då är det ju bättre att hästen har regntäcke på dagen och står utan täcke på natten inne och är torr. Eller?? Då slipper du byta täcke.

Hälsning Maja

Håller med, förstår inte alls varför man ska göra det krångligt.

KL

För att få en riktigt blött häst torr brukar jag sätta på den ett kombitäcke. Har för mig att det är hansbo. Det är super. Täcket kan vara dyngsurt på utsidan men är torrt på insidan. Det är verkligen super.

Hej!
Det som har funkat allra bäst för mig (men då får det inte vara för varmt ute...) är att lägga på ett ylletäcke, och sedan ett fleecetäcke utanpå... På morgonen när man kommer är fleecetäcket fuktigt och ylletäcket helt torrt :)
Men som sagt känns det som om det skulle kunna bli ganska varmt om det är lite varmare ute, och hästen dessutom har rejäl päls... (Jag använde det när jag hade schamponerat mitt halvblod (skimmel...:angel:) och hon stod i utebox. Det var på våren, så det var ganska varmt på dagarna och kyligt på nätterna...

Men lycka till!

Det blir krångligare att ha täcke på i hagen pga polarna. För stor skaderisk då de klättrar ganska mycket på varann.

Igårkväll torkade jag honom med handduk, sedan fick han halm på ryggen och sedan ett fleecefodrat ulltäcke på det.
I morse var han både torr och fluffig :love::bow:

Så tack alla ni för tipsen, nu tror jag vi hittat ett sätt som funkar. :bow:

Har du tillgång till halm så ta en halmviska och gnugga hästen över hela kroppen, ta sen ny halm och lägg ett tunt lager på ryggen o rumpan o sen på med fleecetäcket. På så vis får du lite luft emellan plus att halmen suger upp en del fukt.

Jaha, jag borde kanske ha läst hela tråden innan jag svarade dig:o Problemet redan löst ser jag - visst är helt vanlig halm en suverän hjälp?:)

Ja, naturen är inte så tokig faktiskt!
Använder själv mest bara ullkläder vintertid :love:

Du skulle sett lillpojken min när jag tog av täcket och det trillade ner en massa halm :eek: han hade ju trott att han ätit upp allt redan :p så han kastade sig över det också innan vi gick ut, måste vara soprent i boxen när vi går ju :angel:

(och för er som nu tror att han får för lite mat på natten så får han 3,5 kg hö och en halmhög, jag tror han bara helt enkelt sätter en ära i att lämna rent och fint efter sig :idea:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en vännina som har en arbetshäst som svettas nått enormt, hästen står i en utebox, efter en kort ridtur blir den genom...
Svar
15
· Visningar
2 043
Senast: Sundbro
·
E
Hästvård Hästen, en Nordsvensk Brukshäst, sto, 21 år, normalt hull, frisk och pigg, spårklippt (se bild), i övrigt 3 cm tjock päls och en rejäl...
Svar
19
· Visningar
1 540
Senast: Shiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka