Hur få jätteblöt häst torr??

skuggi

Trådstartare
Vet inte om tråden borde varit på utrustning egentligen? Moderator får gärna flytta den isf :bow:

Min undran är alltså hur jag på bästa sätt får min dyblöta unghäst torr över natten?

Jag har hört att fleecetäcken är bäst på att transportera bort fukt från hästen, och tidigare har det funkat fint. Nu har det varit blötsnö och snusk här ett tag, och jag vill gärna att unghästen ska hinna torka upp över natten när han står inne i utebox.
Inatt hade han ett fleecetäcke på sig, var rejält blöt när han kom in, rakade av det värsta innan jag la på täcket.

Nu på morgonen så är täcket genomblött och tungt och hästen är fortfarande ganska fuktig på en del ställen samt tillplattad förståss... Kändes inte så bra att släppa ut honom så :(

Frågan är då, skulle det funkat bättre med dubbla fleece? Eller hade det varit bättre att inte lägga på något alls?
När jag förut inte lagt på något alls så tycker jag inte att han torkat upp alls över natten...

Kanske ska tillägga att det är en lurvig islänning vi talar om, så det är en del hår att torka liksom :angel:

Så, vad säger ni, kloka bukare? How to make him torr? :confused:

Sv: Hur få jätteblöt häst torr??

Sanningen är den att du inte kan få en torr häst över natten om den är dyblöt, fleece täcken är fantastiskt bra men kräver att de byts i början om hästen är rejält blöt. Då kan det komma att krävas flera täcken för att torka upp hästen.

Ulltäcken är bättre än fleectäcken, ullen värmer även när den är blöt så hästen värmer bort den sista fukten. Fleecetäcken för visserligen bort fukten men värmer inte lika bra som ull när den är blöt för då är den just bara blöt och tung.
I ditt fall hade jag torkat hästen med handukar eller halm tills han var någorlunda torr och därefter satt på ett tjockare ulltäcke.

Har du provat att inte röra den våta pälsen och låta den stå utan täcke? Då brukar hårremmen bilda former som liksom "droppar" bort vattnet. :laugh:

Gnugga först hästen med halm. Lägg sedan ett ylle eller fleecetäcke med halm undet, så det blir ett luftlager mellan häst och täcke. Vattnet kommer att lägga sig utanpå täcket. Bäst är om du kan upprepa detta ett par ggr på kvällen (byt täcket) innan du lämnar hästen med ett torrt täcke med halm under.
Funkar för mig.

Lurvig islanning och du lagger tacke pa honom??? sheesh, ibland undrar jag var vissa av Er alla far egna kunskaper fran. (vill saga att de flesta poster jag har last har varit smarta, men in bland sa undrar man....)

I alla fall, inforskaffa billiga handdukar (badstorlek) och om hasten ar genomsur torka, lagg in lite arbete i det.. tar ungerfar 30-45 minuter om det skall bli torrt.
Fluffa upp haret, alltsa slata inte ner palsen men ga den andra vagen sa luft kan komma ner till underharen som hastar har. Och lamna honom. Vill saga, med MKT ho, hastar haller sig varma pa det sattet, genom att ata.

Du kan ocksa nar du har gatt over honom med handduk, ta en eller flera tussar av ho, just det HO, och gora en hoviska.. och gno hasten i cirklar. Du hjalper hans blodcirulation pa det sattet och varme kommer overallt. Nar viskan ar anvand ger du den till hasten och han vill ata den..

Jag kunde forsta om en hast hade varit klippt och inte hade en bra vinter pals, men de flesta hastar behover inte att ha tacke pa sig vintertid. Sa lange de ar ute fran vind ar de ok. Som ett exemple, min vaninna i Iowa, USA ringde mig harom veckan. Hon foder upp araber. De bor ute i "losdrift" och det har varit kallt dar. Med vindtemperatur hade det gatt ner till -45C.. Just det minus. och hastarna var fortfarande ute.. Forstas de har massor av ho, och ett stalle att ga in till om det blir for blasigt.. Alla var ok, och stod ute och mumsade ivag.
Manga ganger ar problemet att vi manniskor tycker att det ar sa kallt och darfor maste hasten ocksa frysa, men kom ihag, manga hastar i det vilda har inga problem att klara sig nar temperaturen gar nerat.

Sa torka din hast, var saker han har gott med ho och vatten, kanske aven satta in en extra hink for vintertid, och slang ut de dar filtarna. Rid och hasten ar svettig, lagg pa ett fleecetacke och promenera for 30 minuter, ta av och de ar ok..

kat

Varför inte låta honom ha täcke i hagen när det är skitdagar??:confused:

@ hasthandlarjavel.
Hasten ar en LURVIG islanning, med underhar, varfor maste han ha tacke overhuvudtaget?
Tacken ar egentligen bara for manniskans bekvamlighet.. vill inte ta tiden att torka eller dylikt.. tacken gor att haren ligger ner och hasten kan inte fa enog med "luft" och stalla haren "ut" sa de inte ar kalla, ett tacke gor manga ganger att de fryser mer den vara utan...
regndagar/snostorm kan jag see en anledning att ha ett regn"tacke" (inte fodrat) men a andra sidan, om det osregnar ute, varfor stalla ut hasten? De mar inte bra att sta dar ute och gora inget och bli blota...
kat

Lurvig islanning och du lagger tacke pa honom??? sheesh, ibland undrar jag var vissa av Er alla far egna kunskaper fran. (vill saga att de flesta poster jag har last har varit smarta, men in bland sa undrar man....)

I alla fall, inforskaffa billiga handdukar (badstorlek) och om hasten ar genomsur torka, lagg in lite arbete i det.. tar ungerfar 30-45 minuter om det skall bli torrt.
Fluffa upp haret, alltsa slata inte ner palsen men ga den andra vagen sa luft kan komma ner till underharen som hastar har. Och lamna honom. Vill saga, med MKT ho, hastar haller sig varma pa det sattet, genom att ata.

Du kan ocksa nar du har gatt over honom med handduk, ta en eller flera tussar av ho, just det HO, och gora en hoviska.. och gno hasten i cirklar. Du hjalper hans blodcirulation pa det sattet och varme kommer overallt. Nar viskan ar anvand ger du den till hasten och han vill ata den..

Jag kunde forsta om en hast hade varit klippt och inte hade en bra vinter pals, men de flesta hastar behover inte att ha tacke pa sig vintertid. Sa lange de ar ute fran vind ar de ok. Som ett exemple, min vaninna i Iowa, USA ringde mig harom veckan. Hon foder upp araber. De bor ute i "losdrift" och det har varit kallt dar. Med vindtemperatur hade det gatt ner till -45C.. Just det minus. och hastarna var fortfarande ute.. Forstas de har massor av ho, och ett stalle att ga in till om det blir for blasigt.. Alla var ok, och stod ute och mumsade ivag.
Manga ganger ar problemet att vi manniskor tycker att det ar sa kallt och darfor maste hasten ocksa frysa, men kom ihag, manga hastar i det vilda har inga problem att klara sig nar temperaturen gar nerat.

Sa torka din hast, var saker han har gott med ho och vatten, kanske aven satta in en extra hink for vintertid, och slang ut de dar filtarna. Rid och hasten ar svettig, lagg pa ett fleecetacke och promenera for 30 minuter, ta av och de ar ok..

kat

Jag gissar att svaret var till ts eftersom jag inte har någon lurvig islänning och att jag har gett ts råd liknande dina, dvs att hon ska torka hästen först.
Jag var lika anti mot täcken som du tills jag köpte en häst som behövde täcke för att inte falla ur, oavsett hur mycket mat den hade.
Men jag idiotförklarade aldrig de som använde täcken med förstånd, kanske något att tänka på att alla hästar inte är lika, precis som vi människor. Men man lär så länge man lever.

@ TinyWiny,
visst finns det fall dar tacken ar nodvandiga, inget tal om det. Och jag har anvant dem. Och sedan jag inte kanner din hast eller dig vet jag inte omstandigheterna ..
men jag idiotforklarade inte nagon, jag bara undrar ibland var folk far sina upplysningar fran. Nej de flesta (99 44/100%) har jattebra forslag och ideer, men sen ar det de 66/100% som har det helt uppat vaggarna..
Inget idiotforklaring dock..
kat

@ hasthandlarjavel.
Hasten ar en LURVIG islanning, med underhar, varfor maste han ha tacke overhuvudtaget?
Tacken ar egentligen bara for manniskans bekvamlighet.. vill inte ta tiden att torka eller dylikt.. tacken gor att haren ligger ner och hasten kan inte fa enog med "luft" och stalla haren "ut" sa de inte ar kalla, ett tacke gor manga ganger att de fryser mer den vara utan...
regndagar/snostorm kan jag see en anledning att ha ett regn"tacke" (inte fodrat) men a andra sidan, om det osregnar ute, varfor stalla ut hasten? De mar inte bra att sta dar ute och gora inget och bli blota...
kat

Läser du inte ordentligt? Hon säger att hästen inte har torkat till morgonen därpå, så tid handlar det väl knappast om?

Jag har hästar med full vinterpäls som ändå fryser vid dåligt väder, självklart lägger jag på dom ett regntäcke för att skydda dom mot vätan.

Mina hästar går ut varje dag, med täcke vid behov, det är vad jag förespråkar, men du föredrar ett utrymme på 3x3 meter i flera dagar vid dåligt väder, jag anser inte att hästar mår bra av att stå i en box och göra ingenting, jag vill att dom ska få sitt sociala behov.
Men vi verkar inte ha samma hästhållning och jag förstår varför det finns så många hästar med olater såsom krubbitning, vävning,boxvandring mm...

Ulltäcken är bättre än fleectäcken, ullen värmer även när den är blöt så hästen värmer bort den sista fukten. Fleecetäcken för visserligen bort fukten men värmer inte lika bra som ull när den är blöt för då är den just bara blöt och tung.
I ditt fall hade jag torkat hästen med handukar eller halm tills han var någorlunda torr och därefter satt på ett tjockare ulltäcke.

Ja, jag tänkte på ullen, men är den lika bra på att transportera bort fukten?
Jag får nog torka honom lite mer manuellt först, så får jag gå ut och byta efter några timmar då. Hade helst sluppit kuta ut en gång till på kvällen bara :p

Har du provat att inte röra den våta pälsen och låta den stå utan täcke? Då brukar hårremmen bilda former som liksom "droppar" bort vattnet. :laugh:

Ja, jag har ju det. Jag tror att uteboxen kanske är lite för "tät" så fukten stannar lite där inne och återfuktar honom verkar det som.

Gnugga först hästen med halm. Lägg sedan ett ylle eller fleecetäcke med halm undet, så det blir ett luftlager mellan häst och täcke. Vattnet kommer att lägga sig utanpå täcket. Bäst är om du kan upprepa detta ett par ggr på kvällen (byt täcket) innan du lämnar hästen med ett torrt täcke med halm under.
Funkar för mig.

Tack för tipset med halm under :idea: så gjorde jag ju med sköthästen för många år sedan, men det var länge sedan jag hade "täckes-vana" :p så jag har dålig koll på tips och tricks på just det här området.
:bow:

I just den här kommentaren kan man tycka att du idiotförklarar mig faktiskt. Otrevligt och osmart då du drar slutsatser om min hästhållning på alltför lösa grunder.

Eh..BLÄ! Varför ska han äta hö som jag gnott fullt med vatten, hästhår och annat skit? :confused: Nätack, jag ger min häst rent hö att äta...

Jag kunde forsta om en hast hade varit klippt och inte hade en bra vinter pals, men de flesta hastar behover inte att ha tacke pa sig vintertid.
Han har inte täcke på sig vintertid, det har ingen av mina hästar. Men nu bor vi i stockholm och här har vi ganska blöta och slabbiga vintrar. Att hålla värmen tar på hästen krafter, och den måste äta mycket mer då. Nu är min UNGHÄST i tandfällningstider och därför får han stå inne lite på nätterna och äta i lugn och ro och få lite extra käk. Då vill jag gärna att han torkar upp lite fort så han inte behöver slösa energi på att hålla sig varm.
Mina hästar har alltid gått på lösdrift utan problem i många minusgrader, men som du säkert vet är den allra jobbigaste temperaturen för dem strax över nollan, och det är sån vinter vi har här just nu.

Läs gärna inläggen innan du svarar, och dra inte en massa förhastade slutsatser i onödan.
Jag ville ha lite täckestips då jag använder täcken så sällan att jag har dålig koll på hur man använder vad.

Tja, om det var någon enstaka dag så kanske.. Men han har dels ganska busiga polare så jag vet inte om täcket skulle överleva särskilt länge :crazy:
Dessutom vill jag helst undvika täcken just pga att de ju trycker ner pälsen och förstör den naturliga isoleringen.
Utan täcke så blir han inte blöt ända in på skinnet, men jag antar att den blöta pälsen ändå antagligen kyler honom lite, och den isolerar ju heller inte lika bra när den är genomblöt. Så därför ville jag ge honom några torra timmar nattetid när han ändå är inne. Han växer ju och behöver sin energi till det.

Men som det blev nu så vart han ju inte torr, utan bara platt i pälsen, vilket som sagt inte vart bra. Rufsade till honom så gott det gick, blev halvbra.

Tack till alla för konstruktiva svar, precis vad jag behövde :bow:
Det blir till att handdukstorka och halma under täcket när han blivit sådär blöt. Ska se om jag hittar ett nice ulltäcke också.

Ja, jag tänkte på ullen, men är den lika bra på att transportera bort fukten?
Jag får nog torka honom lite mer manuellt först, så får jag gå ut och byta efter några timmar då. Hade helst sluppit kuta ut en gång till på kvällen bara :p

Jag tycker att ullen är bättre när hästen ska stå med det på sig en längre stund just eftersom den värmer även när den är blöt.
Fukttransporten är ganska lika.
Jag använder fleecetäcke kortare stunder, någon timme, men inte längre eftersom det känns som om de inte värmer alls när de är blöta. (Jag jämför med blöt fleecetröja-blöt ulltröja, ulltröjan värmer även om den är dygnsur vilket inte fleecen gör, den blir bara blöt.)
Är mina blöta när de kommer in så sätter jag på ulltäcke om de tas in för natten, ska vi rida efter någon timme så blir det fleece också sparar jag ulltäcket till efter ridningen om jag vet att de kommer bli svettiga och det är sent då och dags att gå in. Då slipper man springa fram och tillbaka.

Tack för ull-svar från er båda :bow:
Nästa fråga då, antar att de är olika bra, ulltäckena? Duger de från Hööks eller har ni andra bra förslag?

Fleece har fungerat galet bra för mig!:laugh: du kanske först kan lägga på en fleece, sen när det transporterat bort det mesta ta av det och lägga på ett ylletäcke:idea: men om ni har täcke ute lär hästen väl inte bli allt för blöt spec om ni har halstäcke, eller menar du svett?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en vännina som har en arbetshäst som svettas nått enormt, hästen står i en utebox, efter en kort ridtur blir den genom...
Svar
15
· Visningar
2 043
Senast: Sundbro
·
E
Hästvård Hästen, en Nordsvensk Brukshäst, sto, 21 år, normalt hull, frisk och pigg, spårklippt (se bild), i övrigt 3 cm tjock päls och en rejäl...
Svar
19
· Visningar
1 540
Senast: Shiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka