Hur få hull på sto efter föl??

E

Eufemia

Jag har ett halvblod på 18 år som har ett föl fött i juni. Hon har gått ner väldigt mycket under den här tiden med föl. Hon har gått på myckt bra bete och gett bra med mjölk till fölet. Nu är hon dräktig igen och jag vill få upp hullet på henne. Nu går hon ute på vallen där vi tog första skörd i juni. På natten får hon bra hö (fri tillgång) och ca 1 kg krafft groov. Hur ska jag få hull på henne??

Sv: Hur få hull på sto efter föl??

Mer mat.
Byt groov mot något som är mer proteinrikt.
Ge gärna lusernpellets med olja. Vräk på med många kg lusern så hon har en chans att hämta sig.
// Linda

Ok, så lusernpellets kan vara bra för henne. Hur mycket kan man ge at det??

Du kan ge fri tillgång på lusern tills du uppnåt det hull du vill ha på henne, sen kan du ju minska lite. Viktigt sen att du analyserar grovfodret och kompletterar därefter. Du kan knappast övergöda ditt sto som har både föl och är dräktig,ös på med mat, hon bör ha fått upp ett gott hull inför högdräktigheten.

Mitt fullblod som ger di och är svårfödd har fortfarande lite lite gräs kvar i hagen, sen har de fritt med hösilage (inte världens bästa värden, men ok) och så får hon 5 kg lusern, 2 kg havre, 0,5 kg soja spetsat med några dl olja.
Första månaderna hon gav di gick hon på fri tillgång på lusern (åt ca 8 kg), fritt med hösilage med bra värden och 3 kg kraftfoder med hög kvot. Hon var kalasfin i hullet.

Det krävs mycket bränsle för att föda en unge.

Senast ändrad:

Menar du att hästen betar på dagen o har fri tillgång på hö under natten +1kg krafft groov/dag? I så fall får du nog öka rejält.

Mina shettisar som fölade i maj går på rejält bete, får hö till natten o ½kg Lusern, ½kg havrekross o ca 100g betfor o massor med äpplen, de är lite åt det tunnare hållet just nu, så jag ska börja fodra med Lusern 2 ggr/dag. tyvärr äter dom inte höt om jag lägger ut det i hagen (betet är godare), men dom får massor inne.

Digivande ston av större ras utfodrar man inte med skopor foder utan med skyfflar...
Dvs ge henne så mycket det bara går att proppa i henne.

OM du tycker att Groov är ett foder som fungerar bra så kan det duga utmärkt, men du behöver ge MER, MYCKET MER!
Öka successivt tills du kommit upp i kanske 4-6 kg Groov/dag.

Håll dig till max 2 kg/måltid och ge 2-3 gånger/dag.

Lusern kan du ge obegränsat av. Det är ett bra proteintillskott.

Men som sagt, till ett digivande sto som tappat hull - ge henne så mycket mat det bara går att proppa i henne!

Tack för alla svar. Jag har haft många hästar med föl föl men de har aldrig varit så svåra att få hull på som denna. Problemet har oxå varit att hon inte äter upp kraftfodret utan går direkt på höet. Det kan ligga jättemycket kvar i krubban på morgonen men bara lite hö. Har försökt med betfor och det går bra några gånger sedn lämnar hon det oxå. Stoet är glad och pigg annars så jag tror inte det är nåt fel på henne.

Har du testat att ge annat än pellets eller blötlagt det istället?
Vissa hästar har dne bestämda åsikten att pellets är jobbigt att äta ;)
(Jag förutsätter då att tänderna är kollade)

Försök hitta ett kraftfoder som hästen tycker om och mata massor för det är viktigt att den går upp i vikt NU och inte senare.

Sojamjöl är jättebra för kräsna och svårfödda hästar. De flesta tycker det är gott och dessutom behöver de inte äta jättemycket för att öka i vikt. De digivande/dräktiga fullblod jag haft har fått ca 0.5 kg per dag, plus havre och lusernpellets. Och matolja. De har varit väldigt fina i hull.

Som exempel..
Vi har nu fått in ett skrälle med föl vid sidan.
Denna står inne nattetid. (avmagrande märrar bör göra det)

Hon får:
7 kilo hel havre
1 kilo Krafft Pluss grön.
200 g soja skrå

Fri tillgång på högkvalitets hö inne.
Bra bete ute dagtid.

Att hon står inne natt är för att bespara henne en massa vandrande, att hon inte i onödan utsätts för stora temperaturskillnader, att hon slipper regn.
Och att hon då äter upp det som finns i krubban.
Då delat på frukost, insläpp och kväll.
Hon står på en halv meter halm för att kunna vila ordentligt.

Denna märr går nu snabbt upp i vikt.Är dräktig.

Uppfödare MÅSTE lära sig att se på märrens hull då dom går ute med fölen.
Vid minsta viktnedgång så ska dom fodras rejält.
Det räcker inte med ett bra bete alltid.
AM

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 214
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 258
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka