Hur få hästen i form vid uteritter?

Tjockisina

Trådstartare
Rider ett 19 årigt vbl som söker sig ner och går väldigt bra när man tränar i paddocken, men direkt man ska ut i skog oså o rida så e huvudet uppe o ryggen spänd och helst ska de gå foooort.
försöker få han o slappna av o gå på tygeln men helt omöjligt, i skritten kan de funka några sekunder men inte mer.
Han blir lätt stressad och höjer rygg och huvud och vill bara springa på liksom, vilket gör de väldigt obekvämt för mej som rider.
På banan e han inte alls så utan travar o skrittar i form och mjukt o lugnt (galoppen dåligt tränad så den nämner jag inte)
Blir gärna travar stilen vid uteritter och han ligger på hela tiden o vill framåt, försöker rida på volter osv ute för o få han o förstå att jag bestämmer o här ska inte bara springas o va så lätt o kul jämt. Jag vet ju att han kan, så tycker jag kan ställa de kraven.
Rider jag på volt o försöker få han i form blir han bara stressad o försöker så fort han få chansen hoppa ur volten och springa på.
Vad ska man göra?? Försöker va lugn oså men hjälper inte o man tappar änna tålamodet tillslut.
Vill ut o rida o jobba där med o inte bara på banan jämt, men han tycks tro att ut betyder roooligt o springa fort! *suck*
Nån med tips ??

Sv: Hur få hästen i form vid uteritter?

Glöm formen vid uteritter (iaf i början) och fokusera bara på att slappna av. Låt honom inte trava förräns han går lugnt i skritten t.ex.
Volter är väl bra, men kräv inte form ute när han är så stressad :)

Kanske led ut honom på rundor, så att han märker att ute inte = full fart.. gör ledövningar i skogen där han måste fokusera på dig:)

Lycka till och hoppas att du får fler och bättre tips :)

Du kan alltid rida slalom mellan träd, öva halvhalter och gångartsväxlingar. Blir han uppstressad så minska kraven eller skritta

Lycka till

Har också ett varmblod som hade liknande problem, ganska bra på ridbana/ängar, men upp med huvudet och full fart framåt ute på vägarna.

För oss har det fungerat att hela tiden ge henne något att tänka på och ändra gångart, tempo, böjning osv. T.ex. Skritt - öppna - flytta över framdelen till en sluta - tillbaka till öppna - travigångsättning från öppnan - till sluta - rakställning - avsaktning till skritt - halt - rygga två steg - trav - samla till mer samlad trav några steg - framåt igen osv osv. Försöker också att tänka och träna på att travigångsättningen från skritt bara ska vara en taktändring, inte en tempoökning.

Nu kan vi faktiskt JOBBA även ute! :banana: (fast galoppen blir oftast inte så bra ute ännu, bättre på volt:crazy: )

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.