Hur få hästen i ett långsammare tempo?

M

minnisjasmin

Nu är det så att jag för ung 3 månader sen köpte en ny häst. Ex travare. Han är jätte härlig på alla vis. Han går jätte lugnt i skritt och trav i både terräng och ridplan, men då vi galopperar på ridplan skjuter han ifrån som en kanon. Gamla ägaren sa att hon alltid ville att de skulle gå snabbt då de red så hon hade "lärt" honom att galoppera snabbt.

Så har nån någrra tips om hur man kan lära honom att man ska t det lugnt?

Sv: Hur få hästen i ett långsammare tempo?

halvhalter !

ex vid varje bokstav eller vid träd eller liknande.

Halvhalter är det bästa och så fort h*n gör rätt, beröm :D

hej hej mitt tips till dig är som de andras mycke halvhalter, använd din kropps tyngd mycket så det inte blir ett evigt dragandes i munnen, bryt av helt till halt mycket också och om det är svårt och man inte vill ta mycket i munnen så lägg små cirklar så hon blir tvungen att stanna... hoppas att något kommer hjälpa:)

HEJ, han har ant inte tillräckligt med muskler än för att klara en kortare galopp, klättra o träna mkt över gångar. Tänk på att ju mer du tar i tyglarna, desto mer springer han-släpp efter istället. Sen tycker han nog att det är kul att springa fort...

Håller med dom andra..halvhalter...

Sen kan det också vara så att din häst inte har styrkan som krävs för att galoppera i ett lugnare samtal tempo. Detta tränar du bäst genom att göra just galoppfattningar, samla ihop en liten bit, sakta av. och gör om.

Lycka till!

//Domino_s

Håller med dom andra..halvhalter...

Sen kan det också vara så att din häst inte har styrkan som krävs för att galoppera i ett lugnare samtal tempo. Detta tränar du bäst genom att göra just galoppfattningar, samla ihop en liten bit, sakta av. och gör om.

Lycka till!

//Domino_s

Håller med. Jag skulle börja med fattningarna i första hand tills jag känner att hästen fixar ett någorlunda bra tempo. Sedan lägga på halvhalterna vartefter hästen har stärkt upp musklerna. Kom ihåg att det tar tid och tålamod att få en travare att gå fint. Tänk också på att inte rida för länge när det väl går bra sedan i galoppen tills hästen är stärkt. Bättre med korta bra galopper än långa och obalanserade, det kommer du längst på. Lycka till!

Ja travhästen eller nån annan häst som inte galopperat har svårt med lågt tempo ,för dom inte orkar bära sig i lägre fart. Håller på me min nu men d tar sig.

Som många sagt innan så är övergångar väldigt bra att träna upp hästens muskler- fatta galopp, galoppera några få steg, bryt av till samlad trav, fatta ny galopp etc. etc.

Tömkör också om hästen kan det. Då kan du göra många övergångar mellan galopp-trav-skritt-trav etc. och bygga upp hästens muskler.
Klättra i backar och hoppa gärna ex. studs som är väldigt gymnastiserande för hästen.

Galoppera dessutom helst i kortare perioder- kvalitet, inte kvantitet! Hellre att hästen tar tre steg i lugn galopp och bryter av än att hästen tappar orket och formen och dräller iväg igen.

Det handlar om styrkan hos hästen att orka gå långsamt och samlat. Jag håller med de andra i det att träna fattningar. LUGN trav innan fattning så att det inte blir springigt. Bryt av till trav igen innan hästen börjar springa i galoppen och "hitta traven" innan du gör en ny fattning.
Öppna är en bra övning att rida när man ska förbereda för galopp.

Det tar tid att bygga upp.

Det kan ju bli mycket slitande i travares munnar eftersom de ofta (läs ibland?) kan vara döva i munnen. Om det inte går med rösten och kroppstyngden får du helt enkelt börja från marken med longering alt. tömkörning :bump:
lycka till

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 176
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 517
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama