Hur få fast hink i boxen?

fialotta40

Trådstartare
Vattnet i stallet fryser av och till så vattenkopparna funkar inte. Hästarna vattnas istället i hink och det har funkat bra hela vintern, tills för någon vecka sedan... Min häst har börjat välta ut sin hink mest hela tiden, kliver runt på den och det är en tidsdfråga innan hon skadar sig. Jag har torvbädd och det blir HIMLANS kladdigt, sunkigt och äckligt. Dessutom rinner torvblandat vatten ut ur hennes box och ut i stallgången och det blir kladdigt i halva stallet. Jag vet ju inte heller hur mycket vatten hon hinner få i sig innan hon välter ut hinken. Hon ligger gärna ner i geggan dessutom och hon är skimmel - givetvis. Jag börjar bli desperat. Har provat att typ "gräva ner" hinken i bädden, men det har inte hjälpt. Tänkte försöka få fast hinken på något sätt med rep men är rädd att hon ska fastna i hinken och repet ordentligt och skada sig. Är jag fjompig? Är det någon som har något tips på hur man ska göra?:confused:

Sv: Hur få fast hink i boxen?

Finns ställningar som du skruvar fast i väggen som du ställer hinken i .Eller så skruvar du fast en ring som du hänger hinken i med en hake.

Det finns speciella hakar (ser ut som grimskaftshakar) som är fastsatta på en metallplatta med skruvhål. Bara att skruva fast i väggen och sen haka fast hinkens handtag. Superbra! Finns både på Hööks och Börjes tror jag.:p

Smart med ring och hake, att jag inte tänkte på det själv?! Men jag tror jag börjar med att prova bildäcket först. Tusen tack!

//

Vi har olika lösningar till att hänga upp vattenhinkarna i vårat stall. I några boxar har vi en karbinhake i en fästplatta (finns på tex Hööks). Det är bara knäppa den i handtaget. De andra boxarna har en "ring" som man hänger hinkarna i. Den finns nog också på typ Hööks eller Granngården. Till båda lösningarna är en murarhink bäst.
Dessa sätt funkar jättebra för oss. Om du har box utan galler, och med en höjd så att hästen når över och dricka, så kan du ju prova hänga hinken på utsidan av boxväggen. Men hänger man bara haken eller ringen i rätt höjd, så brukar det inte vara några problem alls att ha den inne i boxen!

Lycka till!

Vi har använt ossav ett grimskaft som vi knyter upp i galler högst upp på boxen, sen hänger vi den med haken nert i den höjd vi vill ha och VIPS så har vi fått oss en hinkhållare! OCh det funkar faktikst riktigt bra!

Balsnören och en hake funkar hur bra som helst. Går sönder om hästen trampar i hinken elkller så.

Vi har en s.k. vattenhinkshållare från eko. Sen är själva hinken platt in mot väggen.

Granngården säljer också hinkhållare. En platta som skruvas i väggen som håller i en ring. I denna ställs hinken. Lätt att ta lös och göra rent, lätt att ta ur hinken. Ingen vält hink sedan denna sattes på plats. :)

Capable Case skrev:
Vi har använt ossav ett grimskaft som vi knyter upp i galler högst upp på boxen, sen hänger vi den med haken nert i den höjd vi vill ha och VIPS så har vi fått oss en hinkhållare! OCh det funkar faktikst riktigt bra!

så har vi i stallet! fast jag knyter fast där gallret börjar, det är en ponny så det e ingen risk att han får hovarna däri för det är så "kort".

det är bra om man har "panikhake" åxå för då är det lättare att ta loss/sätta fast hinken :bump: :bow:

Kalasbra tips allihop. Tack tack. Nu ska jag till stallet och exprementera lite.... =)

//

Vi har en hinkhållare som sitter fast i en platta på väggen, den är av modell rund som man sedan sätter ner hinken i.
Dock så har den smarta pållen kommit på att det går att rycka upp hinken ur hinkhållaren med påföljden av att det blir en swimmingpol i spiltan :smirk:
Så nu har vi satt ett spännband runt hinken så nu går den inte att rubba ens med starka hästtänder ;)

Jag har en liten platta som man fäster med fyra skruvar, på den är det en liten ring och i den sitter en karbinhake. Smidigt som tusan!

hej! ta ett transport grimskaft och trä mellan box gallret (varannan utanför varannan innanför) sen fäster du hakarna i hinken:idea: . då slipper du en massa märken i väggen & det är lätt att flytta på om du skulle byta box.

Jag har hinkar som man sätter i en ring som är fastskruvad i väggen, men även dessa kan de få för sig att riva ner ibland.....händer inte så ofta som tur väl e......:D

Hej!

Jag skal också hänga upp hinkar i boksarna, har också swimmingpool vajre morgon (och håsten har 25 liters kar!!) men hur högt sättar ni dom? Har för mig, att dom enligt "experterna" ska sitta rätt så högt (v. bogen?), så inte hästen kan få hoven upp och fastna i den, men jag tycker det måste vara väldigt onaturligt för hästen att dricka så höjt?? Nogla som har den lågre??
Dorthe

finns ju fästen man jkan använda... Men jag använder ett kedjegrimmskaft.. Funkar skitbra:) har knutit själva grimmskaftet runt en stulpe och hänger hinken i kedjan...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 799
Senast: Freazer
·
Gnägg Har mina hästar på lösdrift men har nu fått klart med bygglov för stall. jag känner mer och mer att jag verkligen vill hålla kostnaden... 2
Svar
24
· Visningar
3 933
Hästhantering Min häst är hopplös med vatten hink i boxen. Har prövat att ha en stor vattenbalja fylld med massa vatten = Fylld box med vatten... 2
Svar
21
· Visningar
6 085
Senast: Lena_B
·
Foder & Strö Kanske Ligger tråden fel? Isf får moderator flytta den :) Men i alla fall. I stallet används det hinkar i boxen till vattnet och min... 2
Svar
22
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka