Hur få bort kisslukten från soffan?

jenny82

Trådstartare
Min kattunge har självklart satt sig i soffan o pissat:mad:
Soffan är självklart i tyg, lr mockaliknande material som tål att tokas av. Det kommer kissdoft ibland och det är inte trevligt. Hur ska jag få bort stanken? Jag har försökt att torka av med en trasa o sen suga upp det blöta med papper.

En till fråga: Hur får jag henne att sluta med detta beteende? Hon har tidigare kissat i sängarna men nu har jag börjat stänga dörrarna men det finns ingen dörr till vardagsrummet så dit kan jag inte stänga.

Mycket tacksam för svar.

Sv: Hur få bort kisslukten från soffan?

Ättika brukar ta bort kisslukt. Kissproblem bottnar sig ofta i att katten är missnöjd med något. Har du uteslutit UVI bör du fundera på vad som orsakar felkissningen. Testa att byta kattsand, byta plats på lådan (de flesta katter vill ha lådan på ett lugnt ställe), kanske skaffa en till låda, mocka oftare osv. Hittar du något mönster när kissen kissar fel, t.ex. när den är ensam, när ni har besök eller dyl. Är det bara en bebis kan den vara otrygg och därför kissar fel, begränsa kissens utrymme till kanske bara ett rum.

Ättika, ok. Tar man bara lite på tex en trasa o baddar på soffan?

Jag har precis bytt kattsand.
Hoppas att det hjälper till lite.

UVI har hon nog inte, hon småkissar inte utan kissar "allt" det märks för det är så pass mycket.

Hon höll upp med kissandet i 2 dagar sen kom min sambos son som är hos oss varann helg o då kissade hon inne 3 ggr bara igår har jag för mig.
Än så länge har hon inte kissat inne idag.
Men vi har ju 2 barn till så jag vet inte om det kan ha med det att göra, sen så kissade hon även några ggr hemma hos min mamma som hon kommer ifrån.

Men tack för dina tips:bow:

Har ni lugnt hemma eller är det mycket "fläng" på barnen? En liten kattunge blir lätt stressad om hemmiljön inte är lugn och felkissning kan vara symptom på sånna problem.

Lugnt emellanåt o mycket liv ibland.

Jag har köpt ättika nu idag iaf. MEN, innan jag tar det på soffan så undrar jag nu, det blir väl inga fläckar av den? Min soffa är ljus så en stor fläck vill jag helst inte ha i den även om det vart lite där hon satte sig:crazy:

Det blir inga fläckar.

Försök ge kissen en egen vrå där hon alltid får vara ifred och det är lugnt och stilla. Hoppas det löser sig med felpinkandet.

Det finns ett medel som heter Dettol som flera inne på hittekatter i fokus har använt och tycker att det är bra. Det finns visst i en del invandrarbutiker.

Ättika har ju tyvärr en blekande effekt på textilier, däremot vet jag att grannen använder något som heter Pissof eller liknande, då både hundar och katter verkar kissa inomhus.:o:eek:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 780
Hundhälsa Jag behöver verkligen hjälp och tips angående min hund!:confused: Jag kan inte hitta någonstans på nätet där folk berättar om sina...
Svar
15
· Visningar
5 374
Senast: Satis
·
C
Övr. Hund Vi har en åtta månaders shipperke/Japansk spets valp som vi köpte när han var 8v. Han kissade då inne ett tag (Självklart) men blev...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: Nila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama