Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Domino_s

Trådstartare
Har ett 9-årigt sto. Jag tycker att hon ser ganska fin ut med fick påpekat igår att hon behöver tappa en del vikt till. Och visst, tittar jag kritiskt på henne så är kanske detta sant.

Har tyvärr inga dagsfärska bilder på henne. Men tänkte fota idag. Ska även
mäta henne och få fram vikt.

Eftersom man inte får be om hjälp med exakta foderstater så skriver jag endast vad hon får, inte hur mycket. Vi har ganska lågt protein innehåll i hösilaget och därför får hon lucern och nu även lite soja för jag var orolig för att hon skulle få proteinbrist. Hade helst velat ge bara lucern, men det sa hon stopp till och vägrar äta mer än det hon får idag...:crazy:

Hon är en ganska grov häst naturligt, har haft fång, väldigt väldigt lättfödd. Nåt mer ni behöver veta så säg till.

Hon får:

Hösilage (TS 72%, MJ 7,3, Smrp 31, Ca 3,1, P 1,6, Mg 1,0)
Krafft Müsli
Soja
Lucern
Betfor
Mineraler
B-vitamin

Mitt mål är helt enkelt att få henne lite mer slimmad, men jag vill göra det sakta men säkert och inte göra som en del andra, dra ner på hösilages till hälften eller nåt liknande...:crazy:

Tacksam för alla råd jag kan få!

Mvh Domino_s

Sv: Hur få bort det där lilla extra hullet genom att påverka maten?

Såg att så många andra lagt in hur mycket deras hästar äter...;)

9,5 kg hösilage
0,5 kg lucern
0,2 kg soja
0,2 kg krafft müsli
0,1 kg betfor (uppmätt torr)
Miner vit
B-vitamin

Vill du att hästen skall gå ner i vikt så ser du till att hon får röra på sig mer, inte svårare än så.

Vad händer med energiinnehållet i foderstaten om du tar bort müslin?

Håller med föregående talare och lägger till att det blir nog svårt att ge mindre mat.

Jag antar att du ger lusern och soja för att balansera upp det låga proteinet i hösilaget? Kanska kan du ta bort betforen och müslin, men det var så lite så det är tveksamt om det skulle hjälpa.

Mer motion är bästa sättet:-)

/ Lavinia, som ser fram emot bilder..

Har ett 9-årigt sto. Jag tycker att hon ser ganska fin ut med fick påpekat igår att hon behöver tappa en del vikt till. Och visst, tittar jag kritiskt på henne så är kanske detta sant.

Tyvärr är det nog så att de flesta av våra tamhästar är överviktiga. Vi har vant oss vid att se överviktiga hästar så vi tycker att det är ”normalt”. En överviktig häst är inte en frisk häst. Skaderisken ökar när hästen ska bära de extra kilona, prestationsförmågan sjunker, risken för fång ökar etc.

Hon är en ganska grov häst naturligt, har haft fång, väldigt väldigt lättfödd. Nåt mer ni behöver veta så säg till.

Hon får:

Hösilage (TS 72%, MJ 7,3, Smrp 31, Ca 3,1, P 1,6, Mg 1,0)
Krafft Müsli
Soja
Lucern
Betfor
Mineraler
B-vitamin

Ett fel som många gör när man försöker få bort överskottskilon är att svälta hästen. Man ska aldrig sätta en häst på svältkost. Detta kan få katastrofala konsekvenser. Om orsaken till övervikten är metabolisk (vilket den i många fall är, t.ex. om hästen är insulinresistent) kommer insulinresistensen att förvärras om hästen sätts på en svältkost. Hästen reagerar då med att lagra fett för att på detta sätt ”föda” cellerna.

Grundprincipen är att ge den energimängd som motsvarar hästens idealvikt, dvs. du beräknar foderstaten på hästens idealvikt istället för den nuvarande vikten. Är hästen mycket överviktig får man ta det lite försiktigare. Se till så att hästen får en balanserad foderstat, dvs. se till så att hästen får det protein och de mineraler och vitaminer den behöver.

Vilken slags energi man ger har också stor betydelse. Undvik all stärkelserikt foder, dvs. absolut inget kraftfoder (eller vegetabilisk olja). Basen är ett grovfoder som innehåller så lite socker och stärkelse som möjligt. Ett sent slaget grovare hö brukar innehålla mindre socker än ett finare tidigt slaget. Blötlägg gärna grovfodret ca. 1 tim före utfodring för att få ner sockerhalten. Du kan inte ha hästen på fri tillgång till gräs. Använd betesbegränsare om/när hästen går på bete.

Beträffande din foderstat. Först av allt, ta bort Krafften! Lusern är heller inget lämpligt foder för en överviktig häst som är ”fångbenägen”. Tyvärr är sojamjöl inget lämpligt proteintillskott heller. Jag skulle rekommendera potatisproteinkoncentrat eller vassleprotein (som kroppsbyggarna använder). Du kan ha kvar betforn om du behöver extra energitillskott men använd melassfri eller skölj bort melassen. Betfor innehåller mycket pektin som är en utmärkt energikälla.

Och kanske det viktigast av allt, ge hästen så mycket motion som möjligt!

Vilken sjukdom har en överviktig häst?

Fetma...? Och det i sin tur kan leda till en mängd andra följdsjukdomar.

Alla feta hästar behöver nog inte vara sjuka.
Jag är medveten om att fetma ofta leder till en hel del annat men vissa hästar tycks klara fetma bättre än andra.

Senast ändrad:

Fast fetma i sig är en sjukdom. Åtminstonde på humansidan.

Fast fetma i sig är en sjukdom. Åtminstonde på humansidan.

Det är mkt möjligt men i så fall har inte alla feta hästar fetma.
Vårt fullblod tex kan bli ganska så rund om magen om han rids för lite på sommaren. Men han är säkert inte sjuk för det.
Han tappar vikten snabbt igen och verkar inte alls ha de problem som hänger ihop med metabolisk störning. Även fetma utan IR ger ju ngn form av störning bla blir det ngn form av förinflammationstadium om jag förstått det rätt.

Det beror på vilken innebörd man lägger i ordet "fet". Överviktig måste inte per automatisk innebära fet eller fetma. "Lite mullig" är ingen sjukdom.
Precis som på människor.

Fetma är ju mer än bara massa extrakilon, det är en ökad belastning på hela kroppen. Så om man har en häst som är benägen att bli just regelrätt fet, inte bara "lite mullig", är det bättre att mota olle i grind och se till att det aldrig blir någon fetma.

Vidare kan fetma vara en symtom på andra sjukdomar. Man kan vrida och vända på det hur länge som helst.

Fetma är ingen sjukdom varken på hästar eller människor. Fetma beror på att man äter för mycket och rör sig för lite.

Fetma är ingen sjukdom varken på hästar eller människor. Fetma beror på att man äter för mycket och rör sig för lite.

Det beror kanske på vad man menar med sjukdom?
Jag menar kanske inte att en person blir fet pga en sjukdom - inte alla i alla fall.
Men fettvävnad speciellt vissa typer av fettvävnader (om jag förstått det rätt) kan ställa till med en hel del problem i kroppen och då kan man kanske säga att det blir som en sjukdom?
(men jag är inte bra på medicin)

Här kommer dagsfärska bilder.

Har också kollat vikten på henne, enligt viktmåttbandet väger hon 547 och när man räknar 531. Så någonstans där emellan. Hon är 152 cm hög.

Mvh Domino_s

Fetma klassas som en sjukdom, men i de flesta fall en självförvållad sådan.

Från 1177.se
Fetma är en ganska vanlig sjukdom som uppstår när man äter mer än vad man förbränner. Orsaken kan till exempel vara livsstil, miljö och ärftlighet. Fetma belastar och överanstränger kroppen vilket kan göra att risken för andra sjukdomar, till exempel högt blodtryck, diabetes typ-2 och förslitningsskador i lederna, ökar.

Definition av fetma på människor
När BMI ligger mellan 25 och 29,9 räknas det som övervikt, och när det ligger på 30 och mer som fetma.

Fetma är ingen sjukdom, däremot så kan konsekvensen av fetma leda till sjukdom. Som sagt, mer motion på hästen så försvinner problemet.

Fetma är en sjukdom, även om självförvållad. Övervikt däremot är det inte. Viktigt att skilja på begreppen!

Förlåt en korkad fråga, men hur beräknar du idealvikten på en häst?!

Om jag tittar på mitt eget fullblod är det en himla skillnad om hon väger 480kg och ser ut som en belgian blue, eller om hon väger 460kg och har lite julgrisvarning...;)

Som bekant väger ju muskler mer än fett...

Fetma är ingen sjukdom, sorry om detta är fel forum men så är det, om fetma vore en sjukdom så är i stort sett varenda västerlänning sjuk. Övervikt eller fetma är bara en gradskillnad.

Liknande trådar

Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Jag ska inom det närmaste byta till ett annat stall (10 mars). Valacken ska gå på lösdrift och eftersom han är svårfödd blir det...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Deimion
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka