Hur f*an får jag tyst på katten?

Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

Kan inte valpen ha sin bædd i en låst transportbur bredvid din sæng? Då kommer ju inte kissen åt den och så kan kissen få sova i din sægn. Bara ett førslag!
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

Blir lite nyfiken, ni som låter djuren sova i sängen, hur gör ni när ni ska "umgås" med era partners?

Inga problem att stänga dörren den stunden och sedan öppna. Hunden lägger sig utanför dörren och väntar ;) Vi fick börja med det då hunden gärna ville vara med och se till att husse inte gjorde illa matte :angel: Han blir lite upprörd bara vi pussas för han vill helst vara i mitten jämt :love:
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

Jag har har aldrig några djur i sängen/sovrummet.
Vi har iof två katter, systrar som vi tog hem samtidigt så dom har alltid haft varandra. Men jag bommar igen så dom inte kan vara på övervåningen med oss (mig, sambon och hunden) och det är inte det minsta synd om dom.

Har dom bara mat (vi har fri tillgång på torrfoder), vatten och någon mjuk och varm plats att sova på (hos oss står det en korg med en filt i precis vid elementet, och dom älskar att ligga där det är varmt, gott och mjukt) så klarar dom sig gott och väl. Jag brukar alltid se till att dom har något att leka med också, då slipper jag att dom river huset när dom far runt och leker med varnadra och hittar "egna" leksaker.

Jag prioritet min sömn. Därför är katterna på nedervåningen, hunden på övervåningen och vi i sovrummet med dörren stängd. då får alla en bra natt med god sömn utan störningsmoment och kan vara pigga dagen efter. Och så har vi haft det från början.

Det är inte synd om katten för den jamar och lever. Bestäm dig hur du vill att katten ska ha det på natten och vänj den vid det, ni skapar egna rutiner oavset vad den är van vid innan. Katter är vanedjur så börja med en rutin (håll fast vid den) och stoppa i öronploppar så tystnar nog kissen, då kan du och hunden sova, och katten blir trygg i sin miljö.
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

alltså, jag vill bara förtydliga att jag alls inte avser att säga att djuren ska få sova i sovrummet till varje pris, självklart vill inte alla ha det så och det funkar ju inte om de lever f-n mitt i natten heller. I ditt fall är det ju en himla stor skillnad du har två katter och det är stor skillnad mot en ensam katt.

det jag avsåg och det jag reagerade på var att TS inte alls förstod att katter är sociala djur och varför katten grät på natten , att den faktiskt söker kontakt av en anledning och kände sig ensam. och om valpen fick sova därinne så såg jag liksom inten konsevens till varför inte katten skulle få det. Vill man inte ha dem i själva sängen brukar det gå aldeles utmärkt att de iallafall får sova på en stol med en filt eller liknande, eller en korg. de vill vara nära. Jag blev bara illa berörd av att det inte kändes som det fanns någon förståelse för att katten var vilsen och ledsen.
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

kl*

Sen så stog det "om dörren är öppen", vilket jag tolkar som att ni oftast har dörren stäng, de flesta katter hatar stängda dörrar, mina skäller på mig om jag stänger toadörren bakom mig och de är på utsidan.

Sådan är min hona. Hon försöker öppna alla dörrar jag råkar stänga som inte brukar vara stängda :angel:
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

Vår hund sover bredvid sängen i sin hundsäng. Det har han gjort sen han var liten. När jag bodde hemma och hade katt fick den sova i sängen om den ville. Vi stänger bara dörren den stunden vi "umgås" sen öppnas dörren igen och hunden får komma in. Jag trivs bäst om hunden sover i sovrummet. Han har dock aldrig velat sova i sängen men jag vet att han ligger i den om han är hemma själv men då är den ju ledig och överkastet på.
 
Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?

Min erfarenhet är att både hundar o katter, även vuxna individer, är uppfostringsbara.
Jag har haft bara katt, (omplaceringar o kattungar), hund o en katt, hund plus två katter, det fungerar likadant.
De lär sig precis som människor genom belöning o bestraffning, belöningen kan vara i form av uppmärksamhet, bestraffning kan vara brist på uppmärksamhet, eller ett Nej..
Oavsett vad katten, eller hunden, vill ha när de gnäller utanför en stängd dörr spelar ingen roll-hur vill du att de ska uppträda o beté sig?
De lär sig snabbt vad som gäller o lider inte av det, bara man är konsekvent.

Jag öppnar aldrig en dörr sålänge djuret klagar, vare sig katten vill in eller ut, likadant om hunden kommer o vill hoppa upp i sängen - jag bestämmer vart hunden får ligga och när, gnäll belönas aldrig, inte tiggeri heller.
Däremot är katten ute mycket, och hunden med, jag tar mig mycket tid med båda, så deras aktiveringsbehov är uppfyllt.

Hos oss ligger hunden i en av sina sängar på golvet, eller i den soffa hunden får ligga i, katten ligger oftast hos hunden eller på övervåningen, nattetid, men kommer gärna in i hälsar på i sovrummet, vilket är ok sålänge hon inte leker.
 

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 211
Senast: Tualma
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·
Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 263
Senast: et_flickan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp