Sv: Hur f*an får jag tyst på katten?
Min erfarenhet är att både hundar o katter, även vuxna individer, är uppfostringsbara.
Jag har haft bara katt, (omplaceringar o kattungar), hund o en katt, hund plus två katter, det fungerar likadant.
De lär sig precis som människor genom belöning o bestraffning, belöningen kan vara i form av uppmärksamhet, bestraffning kan vara brist på uppmärksamhet, eller ett Nej..
Oavsett vad katten, eller hunden, vill ha när de gnäller utanför en stängd dörr spelar ingen roll-hur vill du att de ska uppträda o beté sig?
De lär sig snabbt vad som gäller o lider inte av det, bara man är konsekvent.
Jag öppnar aldrig en dörr sålänge djuret klagar, vare sig katten vill in eller ut, likadant om hunden kommer o vill hoppa upp i sängen - jag bestämmer vart hunden får ligga och när, gnäll belönas aldrig, inte tiggeri heller.
Däremot är katten ute mycket, och hunden med, jag tar mig mycket tid med båda, så deras aktiveringsbehov är uppfyllt.
Hos oss ligger hunden i en av sina sängar på golvet, eller i den soffa hunden får ligga i, katten ligger oftast hos hunden eller på övervåningen, nattetid, men kommer gärna in i hälsar på i sovrummet, vilket är ok sålänge hon inte leker.