Hur erfaren måste man vara för att äga och hantera föl?

M

molofsso

Har fått ett erbjudande om att tinga på ett frieserföl. Har träffat både hingsten och den blivande modern. Båda var lugna som filbunkar och hade mycket gott lynne.
Jag har ingen erfarenhet av föl eller unghästar sedan tidigare även om jag har ridit till och från hela mitt liv (30+). Har dock många duktiga hästerfarna människor som jag känner bra och har förtroende för i min närhet. Har inga som helst illusioner om att kunna rida in själv. Måste ju i så fall anlita någon för det ändamålet.
Är jag helt ute och cyklar???:confused:

Sv: Hur erfaren måste man vara för att äga och hantera föl?

Sånt där måste man ju bestämma själv men som du säger så har du folk runt dig som kan ge råd och hjälpa dig och du verkar klok som säger direkt att du kommer behöva hjälp så varför inte....

Skulle du tycka det var kul med unghästträning/fölträning? aAtt öva att leda, flytta, vänja sig vid allt mellan himmel och jord...? Eller vill du satsa mer på ridningen, och köpa en redan inriden häst som har lite i bagaget?

Det är stor skillnd på att ha unghäst och en äldre häst, men tycker man att det är kul så är det ju just kul...

Med sunt förnuft och en vilja att lära så kommer man långt!
Tror du blir en utmärkt unghästägare då du verkat vara typen som "tänker efter före".
Lycka till!!

Jag tycker att det är lika roligt att hantera hästar som att rida. Ridningen är väl egentligen en ganska liten del av själva "hästeriet". Skulle nog njuta av att få hålla på med en färsk häst från början så att säga.:)

Det låter ju toppen. Med tålamod, lugn, lyhördhet och hjälp från andra kommer du säkert klara av detta galant. Annars får man ta mer hjälp av andra, helt enkelt. lycka till!

Viktigt, viktigt, viktigt: Gå på magkännsla.

Hur jag resonerar: Eftersom du verkar ha god erfarenhet av hästar, så kommer du lära dig hur ditt blivande föl fungerar (precis som du lär känna vilken annan häst som helst). Mycket bra att du har hästmänniskor i din närhet att bolla med och bra hur du resonerar inför inridningen (det är jätte viktigt att känna efter vad man kommer att klara av och inte). Tänk också på att en hingst i regel är mer krävande än ett sto. Det är också bra att föräldrarna har stabilt psyke, men kolla även för säkerhets skull upp far- o morföräldrar (det kan hoppa över en generation). Jag har ingen erfarenhet av friser, men min personliga åsikt är att de är väldigt läckra...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 000
Senast: CindyLou
·
Träning Jo ja undrar ltie om hur man sköter föl o unghästar samt stora hästar lite.. För ja blir så trött!!! Föera år har ja ridit på en...
Svar
5
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka