Hur driver man i galopp?

J

jamieblue

Hej, jag har ridit i ca 1,5 års tid nu och efter mycket blod, svett och tårar har jag lyckats få till en ok galoppfattning. Nu galopperar hästen när jag vill :) Nu är det nästa steg som gäller och det är dels att bibehålla galoppen, dels att kunna rida tempoväxlingar i galoppen.

Mitt främsta problem är att jag inte driver hästen tillräckligt mycket i galoppen, så oavsett vilken häst jag rider så bryter den lätt av till trav. Det har alltså inte med hästen att göra utan med mig! Hur gör ni när ni driver? Hur ligger skänklarna? Beskriv gärna riktigt utförligt så att jag fattar!

Som ni kanske förstår så är det nästan omöjligt för mig att galoppera mer samlat och det är nästa problem. Hur kan jag minska tempot i galoppen utan att hästen bryter av till trav? Det blir lätt så att jag drar i tyglarna och simsalabim så börjar hästen trava. (Så klart.)

Blir glad för alla förslag på hur jag ska göra!
 
Sv: Hur driver man i galopp?

Ett jättebra tankeknep för att kontrollera tempot i galoppen är att tänka att du ska fatta ny galopp i varje språng. Tänk så nästa gång du galopperar. Det är viktigt att höften är med (innehöft ska vara ngt framflyttad) så att du inte hindrar hästens rörelse. Du ska följa med hästens rörelse, och då kan du "skjuta på" eller korta med sitsen, inte med tyglarna.

Sen är det viktigt att inte knipa med knäna för att hålla sig kvar, för det är nåt som kan få hästar att sakta av. Så låååånga ben och en rörlig höft så kommer det bli galajs!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp