Hur dömmer domare?

J

Jaag

Hej ! :confused:
Jag fösrstår inte hur vissa domare dömer ..
Vissa verkar bara kolla så att hästen kröker på nacken, men bakdelen kan "släpas", vägarna kan slarvas men om hästen kröker på nacken är allt OK.
Andra låter hästen gå bakom lod, och kanske oärligt i form (men hästen kröker ju på nacken så vadå?)
Ska man inte Rida sina hästar? Eller ska man bara få dom att kröka på nacken?
En del ryttare köper sig fina hästar som kan kröka på nacken och har bra steg, bara för att få bra poäng. Borde inte domarna se sådant?

Sv: Hur dömmer domare?

ja, det tycker jag att dom ska! Annars är det ingen bra dommare.
Vår dommare som vi har på klubbtävlingar dömmer väldigt underligt, dels som du säger å dels så kan hon ge en 5 om något är riktigt dåligt men hon kan oxå ge en 5 när något är bra, oftast får man 5&6 av henne, även fast man vet man gjort något riktigt dåligt.
Oftast om det är en bra dommare så drar det ju ner poängen nere på koffecienten eller hur det nu stavas, "hästens lösgjordhet och form" eller va det står..
men jag håller med dig..

Jadu.. man börjar ju fundera.
Jag har tex. fått massvis med kommentarer om att hon är över tygeln.
Men ALDRIG att hon inte har bakbenen med sig..
och jag har aldrig någonsin sett en kommentar om att hästen går bakom lod även om hästen har gått så hela programmet.

När det gäller att gå bakom lod så är de väldigt hårda på det i vårt distrikt. Vi hade en häst som gärna smet bakom hand (hade det som ovana för att komma undan redan då vi köpte henne) och det drogs det alltid helt rätt ner på då det hände på tävling.

Bristande bakbensaktivitet tycker jag oxå de är noga med att kommentera här, särskilt om man kommer upp i LA-Msv klass. Då åker poängen ner direkt om hästen inte bär tillräckligt mkt på bak utan bara "skottar" sig fram. I LC-LB kan man ju inte kräva hur mkt bakben som helst, det ät ju klasser för dem som precis börjat tävla. Där är det vikitgaste att det ser mjukt, samspelt och harmoniskt ut. Att hästen är lösgjord & på tygeln men den behöver ej vara direkt samlad. Bra LB-form går t.ex. våran 5-åring i men han orkar ännu inte bära upp sig tillräckligt för att konkurera i en LA.

Hej,
Jo, i LC skadom ju inte dömma formen men det ser man ofta många göra ...
I LA krävs mera ridning, men jag vet några som inte rider hästen bakifrån som ändå kan få bra poäng i LA.
Nu finns det ju de hästar som gärna går bakom lodoch som är svåra att "få upp", men vissa rider ju ner sina hästar så...
Menade inte att ALLA domare dömmer konstigt och orättvist, men många gör nog det.

Vissa domare dömmer ju efter om de tycker om hästens färg, utsende,eller om de tycker om ryttaren och sånt. Det är ganska konstigt, en häst kan väl vara bra fast än den kanske inte är fin?

Jaag skrev:
Hej,
i LC skadom ju inte dömma formen men det ser man ofta många göra ...

JO! Även i LC skall formen bedömas!
Det är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning att formen inte 'räknas' i LC, men det gör den. Däremot så är det inte SAMMA form som i t.ex. LA.

Precis som Ylva säger ska formen bedömas även i LC. Fast en bra LC-form är ju inte samma som en bra Msv-form. Hästen tillåts vara längre o lägre i sin form men ska ändå gå med eftergift och vara lösgjord.

Jag tror ändå det är mkt av en myt att domare dömer ner hästar med konstig färg osv. Jag har själv de senaste 8 åren tävlat två väldigt udda hästar om man ser till färg, ras o storlek (de har varit kat c resp kat d) som stor häst i klasserna LB-Msv. Men över lag har jag ändå fått vad jag förtjänat med några få undantag. Det finns två domare jag tycker dömer lite mer tveksamt av alla jag mött, dvs ca 30-40 som har följt skalan och gett en vad man förtjänat för dagen. Dvs man kan se dessa två som undantag.

Sedan är det ju så att har du en häst med bra grundgångarter och schwung startar du ju högre på skalan direkt. Så att ha en häst med gång & utstrålning lönar sig naturligtvis.

Hej,
Jag sitter oxå på en ponny med "udda färg" .. Men det finns ju sådana domare som dömmer på färg, utseende och liknande. Nu menar jag ju inte att domaren skriver "ful häst" lixom... :smirk: Men det är ju en bedömningsport, det ska man ju vara medveten om, men att vissa (väldigt många vad jag upplevt) inte kollar på bakdelen tycker jag är konstigt ...Många som jag sett kollar mest på att hästen kröker på nacken vilket jag tycker är dåligt. Men kan inte detta ge lite "fel signaler" till vissa som rider sin häst "utan bakdelen"?

Att rida hästen utan att tänka på vart baken är tycker jag nästan är att rida "fel". Som vanligt kan jag inte skriva rätt ord (vet inte hur jag ska formulera) så misstolka inte...

Jag tycker inte att man märker ngn större skillnad på detta i LA klasser. Det kommer kanske ännu högre upp?

Som sagt, jag har inte upplevt det så. Här brukar det normalt sett dras ner ordentligt på poängen om det är obefintlig bakbensaktivitet. Vet dock inte hur det är på ponny, var många år sen jag red ponny. Så det är hästtävlingar jag pratar om.

Jag håller med Dharbanga om hennes inlägg. Jag har nästan alltid fått vad jag har förtjänat när jag ridit dressyr. Visst har man ibland tyckt att de varit "snåla" på någon punkt, men nästan lika ofta så tänker man "jasså en 8, va kul" fast man kanske trodde att man skulle få en 7 osv.

Min uppfattning är att de allra flesta dommarna gör ett bra jobb med några få undantag. Dressyr är ju som sagt en bedömningssport och även ända upp i grand prix kan man se att dommare har mycket varierande bedömning. :smirk:

I alla klasser av derssyr från LC och uppåt ska hästen gå på tygeln och vara lösgjord. Att Hästen är på tygeln är den lägsta graden av samling vilket kanske inte innebär en enorm bakbensaktivitet utan mer att hästen spårar på raka och böjda spår, bjuder framåt och är stadig i sin form mm. Sedan vartefter man kommer uppåt i klasserna så ställs högre krav på formen, samlingen mm.
Givetvis har man större chans att få bra poäng på vissa punkter om man har en vacker häst med bra gångarter. Den som har en häst med mindre utstrålning och gång :crazy: får försöka plocka poäng på vägarna, ryttarens sits, hästens lydnad mm.

Hej,
Ja det kankseär bättre på häst? Vad vet jag...

Jag har iaf på ponny stött på många som bara rider sin häst så att den kröker på nacken, vissa som även rider väldigt slarviga vägar, då kan man ju undrar var dom får sina poäng ifrån?

Dressyr är en bedömningssport.
Alla har olika uppfattning om hur perfektionism ser ut och uppnås, därför är det
självklart att alla inte dömer på samma sätt. Tyvärr.

Det är bara till att säga Välkommen till dressyrens underbara värld.

Tyvärr undrar man för det mesta om domaren har befunnit sig på samma planet som man själv när man ridit, men det är väl bara att acceptera det eller låta bli att tävla dressyr..... Jag upplever att domarna är mer sakliga och positiva i fälttävlansdressyr än i "riktig dressyr", så det är väl tur att man är mest FT-ryttare och bara "riktig dressyrryttare" ibland för annars skulle man ju bli (helt) knäpp!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V