Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Herregud! Man kan bryta bena på hästarna!!
ALDRIG någonsin rida i djupsnö som sjunks ner. Hästarna kan få panik och allt!
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Herregud! Man kan bryta bena på hästarna!!
ALDRIG någonsin rida i djupsnö som sjunks ner. Hästarna kan få panik och allt!

Skottar du hagen också?...självklart går det bra att rida i djupsnö. Panik och benbrott kan hästen drabbas av på barmark med och det har inte med snö att göra.:cool:
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Herregud! Man kan bryta bena på hästarna!!
ALDRIG någonsin rida i djupsnö som sjunks ner. Hästarna kan få panik och allt!

Nej, nej. Var har du fått den informationen från?

Då kanske man inte ska rida i snårskog heller. Hästen kan ju snubbla och bryta benet över en rot...
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Hatar snö... ialla fall om man har en häst utan snösulor och broddar.. Vilket jag har nu. Men hovis kommer snart och sedan är nog våren här :rofl: Annars ett utmärkt träningsredskap om det används med måtta. Och GUUUD vilka underbara bilder ni har lagt upp :love: . Trots det är jag glad över att inte bo i norrland :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Då kanske man inte ska rida i snårskog heller. Hästen kan ju snubbla och bryta benet över en rot...


Vissa hästar kanske faktiskt INTE bör gå i djupsnö (tung eller skare tänker jag framförallt på) eller i snårskog. Just för att dom kan snubbla och bryta benet över en rot.
Skoja om det om du vill, men är man inte mer rädd om sin häst än att man utsätter den för något potentiellt farligt utifrån dagsstatusen, då är det illa.
Sen tror jag absolut inte det är många hästar det rör sig om, och att de allra flesta kan tränas till att kunna gå på det mesta. Men självklart finns det farliga och mindre farliga situationer för en häst som inte kan hålla koll på fötterna! Som t ex stänger av i skallen och riskerar att bli farlig för sig själv.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Det har du helt rätt i att man kan. Jag litar dock på mitt omdöme och i vilken kondition hästen är i för tillfället så jag är villig (var villig när bilderna togs) att ta risken.

Att göra om samma procedur i dag tex skulle vara omöjligt då vi har 30-40cm tung ihopsjunken blötsnö på ängarna nu. DET är risktagande att galoppa i, enligt mig :)
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Kl
Handlar det inte mest om sunt förnuft öht kan jag tänka ?
Man känner ju hur extremt motståndet ev är och om det kan slita på hästen osv ?
Jag pulsar personligen ogärna i väldigt djup snö då det känns att hästen har svårt att ta sig fram helt enkelt . Pudersnö i galopp och annat fine .

Behöver inte bli så komplicerat ?
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Vi får aldrig speciellt mycket snö, det vanligaste är att det ligger runt 20-30 cm om vintrarna (om det ens är snö då vill säga) Den lilla snömängd är inget som begränsar mig i ridningen.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Jaha. Snö är ett minne blott. Nu är det ju sommar för tusan :D. Annars när det var vitt så absolut red jag i rätt djup snö men bara efter hur det kändes att hästen orkade. En gång satt jag faktisk av då det blev lite väl djupt, djupare än vad jag först trodde att det skulle va. Men normaldjupsnö är ju verkligen kul att rida i ibland. Testat att springa i djup snö? Svetten rinner bara efteråt. Och en häst med ryttare på ryggen då får det gå långsamt.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Som du skrev, snö är ett minne blott och det är sommar! :D Det är ytterst synd dock att jag inte har kvar våra gamla galna bilder i snöridning!
Minns hur härligt det var, vi tog alltid en runda när nysnön hade lagt sig. En vinter kom det säkert 80cm pulversnö, gissa vilka som hade skitkul i den snön! Dock har jag aldrig tänkt på att det ska vara jobbigt för hästarna då vi i skogen rider rätt så rejält och hästarna har alltid haft toppen kondis, det var heller inga konstigheterna efter våra snörundor, hästarna älskade pudersnö och blev lite halv galna men de blev vi också! Bästa tiden på året att rida! ^^
Tyvärr är alla mina hästar barfota numer och vi har inte lika mkt snö längre så det blir ridning i pudersnö och sedan får man vänta tills isen smält bort..
Men när de hade skor red vi även i lite tyngre snö utan problem, men då var den väl knappt 30cm djup :)
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Tyvärr är alla mina hästar barfota numer och vi har inte lika mkt snö längre så det blir ridning i pudersnö och sedan får man vänta tills isen smält bort..
Men när de hade skor red vi även i lite tyngre snö utan problem, men då var den väl knappt 30cm djup :)
NU vet jag inte var i Kalmar län du finns, men där jag bor (mellan Kalmar o Nybro) har det definitivt varit massor av snö de senaste vintrarna och vi kunde snögaloppera i skogen hel vintern och långt in i mars. Och mina hästar är barfota på vintrarna.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Ja men självklart går det att galoppera i snö så länge det är snööö, men de två senaste vintrarna har vi haft snö ca 1 vecka = går att rida även barfota i och sedan har det smält och blivit is, sedan hamnat snö på det = livsfarligt att rida på :P så hela denna vintern och hela förra har varit kaos för hästarna och min ridning :/ Bor 9mil Norr om Kalmar btw
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Emro
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 617
Senast: Lobelia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 021
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp