Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

dumle_gumman

Trådstartare
Vad tycker ni är lagom snödjup att rida i? När begränsar ni snö-ridningen och när rider ni inte i snön?

ÄÄÄÄLSKAR SNÖ! :love:
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Jag har över 1 meter snö, funkar att rida där vi trampat upp stigar men bara i skritt. Tuff brant terräng i övrigt. Mer snö än så här och vi lägger ner helt. För ett par vintrar sen hade vi 1,5 meter och då var det kört...
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Jag kan nog hålla med Piraja om snömängd. Fast vi har aldrig haft så mycket som en meter snö, bara 70-80 cm. När det är så mycket får man anpassa ridningen efter underlaget, det är väldigt tungt med snöpulsning...
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Det har berott på vilken häst jag ridit, men när hästen inte längre kan gå utan måste "hoppa" för att komma framåt ställer jag in ridningen till snönivån blir lägre.....
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Nu bor jag vid norra gränsen till Småland. Så snömängder över 0,5 meter är ganska ovanligt. Men för ett par år sedan hade vi 2 vintrar i rad med mycket snö.
Första vintern gick det över midjan på mej (jag är 167cm lång) så över en meter. Då blev det mestadels ridning på de plogade vägarna, men en del djupsnöträning. Något jag aldrig gör om, då bägge två fick problem med sina höfter. Då var ändå den ena hästen 167cm hög. Den lilla däremot endast 152cm.

Andra var inte riktigt lika mycket, max en meter som mest. Tog det mycket lugnade och då gick det fint.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Rider gärna i pudersnö som max går upp till magen på hästen, kortare stunder i skritt. I år har det dessvärre töat i ett par omgångar vilket resulterat i en stenhård skare, så jag har fått hålla mig till grus- och traktorvägar och därmed max 20-30 cm snö.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Jag rider inte om hästen måste pulsa, då hon har pålagringar och jag tycker det känns som onödig ansträngning.
Finns dock gott om plogade vägar här och så pass mycket häst att även alla småstigar blir uppridna direkt, så jag känner aldrig mig begränsad.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Blir inte så mkt i djupsnö. Finns gott om bra plogade vägar och skoterled samt nedtrampade skogsstigar med snö (packad) knappt över hoven. Men ibland "måste" vi rida över någon enstaka åker/äng eller oplogad grusväg. Då är det snö upp till knäna på hästen och ibland nästan till magen (mjuk "pulversnö") - han tycker det är jobbigt så han vill helst trava och skynda sig över - så jag undviker så djupt.
Denna vinter gick vi en gång en lång orörd skogsstig på 15 min med snö upp till knäna - det gick bra. Dock är jag medveten om att det KAN skada senor så jag rider inte sådana vägar ofta.

Min häst är minst i stallet - 143 cm så ridkompisarna på 150/155 och 175 har det lite lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Beror på hur snön är... Är det ihopsjunken snö så rider jag inte då risken för vrickningar känns för stor...

Men är det fin "kall" snö så pulsar vi på!

Här är dock en dag för ett par år sedan då det var sista ridningen på ett tag då hästarna själva stannade var 15e meter för att pusta...

ohrey.jpg


Hästen på bilden är 156cm
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

:eek:

Å va jag blir avundsjuk! Vill oxå ha så underbart mkt snö!!

Har nog aldrig behövt pulsa i snö med mina hästar:(
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Jag har inteens tänkt i de banorna. Jag rider i den snö som är. (Hade jag bott i nottland kanske jag tänkt på detta förstås, men här har vi inte metervis med snö.)
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Lös pudersnö får vara hur djup den vill, tätare / ihopsjunken snö får inte vara över knäna, hårt packad snö får vara till kotorna och skare under kronranden.

Bor i Skåne så blir ofta tung snö som snabbt får tjock skare, så försöker att hålla mig undan snömassorna.
Men när det är lös snö så är det bara härligt och bra träning att rida i snön.
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Eftersom min lilla pålle bara är 133 så är 50 cm gränsen för oss!
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Vad tycker ni är lagom snödjup att rida i? När begränsar ni snö-ridningen och när rider ni inte i snön?

ÄÄÄÄLSKAR SNÖ! :love:

10 cm är för lite, minst 15 och helst 20 för att det ska bli tillräckligt mjukt. Upp till 40 tycker jag funkar att rida i, och mycket mer än så blir det sällan här ;)
/Skåning =)
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

När snön blir sådär hög stannar min och tittar på mig med blicken "Du är dum i huvudet". Sen vänder hon, vilket jag tycker är helt OK, inte minst med tanke på att mina fötter släpar i snön när det blir så högt :D
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Och då bara måååste jag visa dessa bilder, från samma år men detta var tidigare så inte liiika mycket snö än!

upi1.jpg


upi3.jpg


upi4.jpg


upi8.jpg



Något år senare, på annan plats, inte lika djup och fin snö men men

redissa.jpg


PC127111.jpg



:love:
 
Sv: Hur djup snö krävs för att ni ska rida?

Det beror lite på hästen och mycket på vilken typ av snö det är.

Dom får lätt mjölksyra av att pulsa i snö, mer såklart ju djupare och tyngre snön är. Min nuvarande är ändå 21 och skulle nog till synes orka simma runt ganska långt i pudersnö typ maghöjd, men får han väl mjölksyra så kan man räkna med ett par veckors stelhet i onödan. Ibland passar jag på att köra enligt strategin "hästen klarar det jag klarar" och t ex passa på att pulsa i djupsnö oavsuttet som uppvärmning innan ett dressyrpass. Både jag och pålle blir varma!
Då brukar det bli 5-10 minuter med många pauser. Perfekt om det finns ett plogat spår att gå på och så kan man ta intervaller i att "simma ut" utanför spåret en bit och tillbaka igen. Är det så högt att hästen riskerar fånga tyglarna med frambenen (har varit väldigt nära någon gång... :angel: ) så låter jag bli.

Är det hård skare som dom kan sjunka igenom och mer än 1dm snö är det absolut no-no för mig, för stor skaderisk. Med någon annan häst i lugnt tempo hade det kanske funkat. Är det bara tung snö överlag vill jag helst inte ha mer än 3dm, och aktar mig för att träna för långt då också. Men individuellt som sagt, är dom bara tränade och det inte är någon fara om dom blir lite mör, så brukar man kunna trappa upp till några kilometer eller så innan vintern är slut.

Tack och lov så finns det faktiskt traktorer och plogbilar! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: Emro
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 617
Senast: Lobelia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 021
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp