Hur desinficera ligghall före fölning?

Jasså räcker det att bara mocka ur och in med ny halm? Jag har läst på flera ställen att man bör desinficera ytan?
När du säger ligghall - har du bädd som legat hela vintern så ska du låta den ligga och se till att översta lagret är rent och Torrt. Fukt är bakteriernas moder tillsammans med pappa värme.
Om stoet bott i stallet en längre tid har hon byggt upp viss resistens mot de flesta bakterier som finns där. dessa för hon över till fölet, därför är till exempel råmjölken så viktig. Fölet brukar sälla springa runt och slicka på väggar o dylikt vilket ju är då den skulle kunna få i sig bakterier.

OM det av någon anledning blir ett sår på fölet - ovanligt om inte stallet är koko men då hjälper ingen desinficering, så är det vanlig sårvård som ska till. Bakterier bildas det ju nya hela tiden så vad hjälper en desinficering innan fölning.
Jag förutsätter att stallet inte heeeela tiden byter hästar. Då skulle jag se till så stoet fick en egen box.

Och om hon nu ska föla i ligghallen bland andra hästar så hoppas jag du är erfaren nog att ha sådan koll så ingen annan häst stör fölningen och dom första viktiga timmarna när stoet och fölet behöver ta det lugnt.
 
Fast jag tycker det är rätt vanligt att föl som föds i box faktiskt första minutrarna går vilse och börjar leta spene på väggarna istället för på morsan.
Då kan de få i sig både det ena och det andra om väggen inte är tvättad.
 
Fast jag tycker det är rätt vanligt att föl som föds i box faktiskt första minutrarna går vilse och börjar leta spene på väggarna istället för på morsan.
Då kan de få i sig både det ena och det andra om väggen inte är tvättad.
Vad får den i sig som inte mammans päls innehåller?
 
Det är en ligghall som mockas dagligen. Det har vart samma flock hela tiden. Jag är inte alls erfaren när det kommer till fölning. Har dock ödmjukheten att lära mig och har stor respekt för inför hur viktigt det är hur allt går rätt till under en fölning. Jag har skärmat av så stoet fått en helt egen avdelning.

Kanske jag slipper att desifincera då :-)

Tack för hjälpen.



När du säger ligghall - har du bädd som legat hela vintern så ska du låta den ligga och se till att översta lagret är rent och Torrt. Fukt är bakteriernas moder tillsammans med pappa värme.
Om stoet bott i stallet en längre tid har hon byggt upp viss resistens mot de flesta bakterier som finns där. dessa för hon över till fölet, därför är till exempel råmjölken så viktig. Fölet brukar sälla springa runt och slicka på väggar o dylikt vilket ju är då den skulle kunna få i sig bakterier.

OM det av någon anledning blir ett sår på fölet - ovanligt om inte stallet är koko men då hjälper ingen desinficering, så är det vanlig sårvård som ska till. Bakterier bildas det ju nya hela tiden så vad hjälper en desinficering innan fölning.
Jag förutsätter att stallet inte heeeela tiden byter hästar. Då skulle jag se till så stoet fick en egen box.

Och om hon nu ska föla i ligghallen bland andra hästar så hoppas jag du är erfaren nog att ha sådan koll så ingen annan häst stör fölningen och dom första viktiga timmarna när stoet och fölet behöver ta det lugnt.
 
Det är en ligghall som mockas dagligen. Det har vart samma flock hela tiden. Jag är inte alls erfaren när det kommer till fölning. Har dock ödmjukheten att lära mig och har stor respekt för inför hur viktigt det är hur allt går rätt till under en fölning. Jag har skärmat av så stoet fått en helt egen avdelning.

Kanske jag slipper att desifincera då :-)

Tack för hjälpen.
Det låter ju jättebra. Då får stoet föla i en van omgivning. Kompisarna finns där som trygghet men egen kupé är superbra. Det kan gå att ha fölning bland andra individer men då får man vara alert. Vår nsv sto snodde fölungen från hblstoet när det väl rest sig. Höll på att bli kalabalik. Vi separerade dom i två veckor sen gick det bra.

Att föla på bädd är bra, den är varm och mjuk. Lycka till med fölningen.
 
a
Vad får den i sig som inte mammans päls innehåller?
Allt möjligt gammalt skit som sitter i väggarna. Sen är det ju inte bra om stoet har lerkockor från det hon rullat sig i gamla vinterhagar heller. Men jag tror de flesta försöker hålla sina ston rena inför fölning?
 
Jag tvättat väggarna med vircon och sen torkar jag av pulvret som blir kvar. Bädd med spån och massa ren halm över . Halma upp längs väggarna så fölet glider av väggen ifall stoet skulle lägga sig för nära. Efter att fölet fötts så halmar jag på ännu mer så fölet inte ligger i det blöta som blir av fostervatten och så.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
707
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Ainon
·
Lantbruksdjur Skatorna tycker om att vistas i ligghallen, vilket varken jag eller djuren skulle ha något emot om det inte vore för att de bajsar...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: gammalek
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 397
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Jämställt förhållande
  • Ford S-max

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp