Hur dela på två hästar

L

loppis

Hej igen
Jag undrar om man kan dela på två hästar 8 och 10 år,som har gått tillsammans hela livet,och som nästan aldrig varit ute på något.
Nu jobbar vi med bägge parallellt,ochdet går bra,men skulle de komma ifrån varandra blir det ett jäkla liv,och hästarna tappar helt fokus på allt,och ska bara ha koll på varandra.
Jag inser att de är ett fullständigt naturligt beteende,men vad göra,skita i att dela på dem,eller att ha en plan,och hur i sådana fall skulle det gå till? :confused:

Sv: Hur dela på två hästar

Normalt sätt så visst går det att dela på dem. Men det kräver en hel del jobb och eftertanke.

JAG anser att de SKA läras att vara separerade. Om inte annat för att nu medan tid finns 'avvänja' dem GRADVIS, innan någon av dem dör och det blir en abrupt och 'påtvingad' 'avvänjning'. För jag ser det just som en 'avvänjning' liknande den stop och föl går igenom.

Nyckeln är att ta det i SMÅ doser. Pyttesmå. Tänk dig sto och föl liksom. Börja med att ta ut den ena ur hagen och låt den andra vara kvar, men stanna utanför grinden. Ge gärna båda mat men på varsin sida. Efter en liten stund släpper du ihop. Sen utökar man tiden, men ser till att det inte blir mer än hästen klarar av. Och när det går så går man lite längre från hagen osv. De FÅR bli oroliga, men man får hålla det på just oroliga och inte hysteriska ;)

Samma sak kan göras i stallet, ta ut den ena på stallgången/stallplanen/så långt det nu fungerar och stanna där.

Ta det gradvis och försiktigt och över lång tid.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka