Hur byta foder?

Merwen

Trådstartare
Jag ska flytta min häst till ett annat stall om en månad, och kommer inte längre ha samma hö som innan.
Jag har alltid haft för mig att det är jätteviktigt att vänja in hästen på det nya höet om man byter? Alltså blanda det "gamla" höet med det nya ett tag innan man helt går över till det nya höet? Stämmer det eller är det inget fara att byta rakt av? tyvärr har jag inga värden på varken de "gamla" höet eller det nya.

Någon som vet om det jag har för mig stämmer?:D

Sv: Hur byta foder?

Jo, man bör helst vänja in. Du kan fråga om du får köpa med någon/några balar. Men det är inte alltid det går men går det att fixa är det snällare omställning för magen :)

Okej. Tror du att det räcker om jag tar med två/tre balar och blandar med det nya höet de första dagarna? :)

Jag tog med mig några IKEApåsar hö till nya stallet. Det var bara det att de hade hösilage och det var MYCKET godare än torrhöt. Så han ratade höt och det är svårt att tvinga i en häst hö om den inte vill. Men det gick alldeles utmärkt för min häst. Inga problem med magen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur