Hur bygga upp bogen och bringan?

A

AtletShipping

Min häst behöver muskla sig mer på bringan och bogen.
Han har stått i 2 år, men har varit igångsatt ett bra tag nu.
Han har fått muskler i baken och ryggen börjar komma, men framförallt bringan är inte så musklad som den bör vara, benet som sitter där sticker ibland ut när han står konstigt och det ser fruktansvärt ut tycker jag, men det är för han inte alls är så musklad där.
HAr aldrig avrit med om detta för, för av min erfarenhet är det där hästen musklar sig snabbast så jag har ingen aning hur man bygger upp dom.
Han går ju att rida utan problem, han har mkt ork och bär sig fint.
Kanske bör han sig för mkt på bakdelen eftersom den är mkt bättre musklad än fram eller? Jag har ingen aning..
Finns det några övningar man kan göra så att han sätter muskler i bringan och bogen (bogen är egentligen rätt fin musklad, men inte bringan).
Eller kommer de musklerna så småningom?
Jag rider rätt omväxlat, men hoppar inte så ofta, rider mest dressyr och tränar samlingar i alla gångarter mest skritt och trav för han orkar bara 2 steg i galoppen, gör mkt övergångar varje gång och halter, sidvärtsrörelser, ökningar och minskningar, rider över bommar.
Sen avlsutar jag nästan varje pass med att rida ut en liten runda.

Sv: Hur bygga upp bogen och bringan?

aha! men han är ju inte inkörd bara tömkörd tror jag.. :confused: :o

Klättra är ju alltid bra när det gäller att bygga muskler. Och snart kommer vintern = rida i snö, vilket också är bra om man vill muskla hästen. Dessa övningar är väl inte specifika för att bygga just bringan, men det är ju bra för ALLA musker.

att klättra ger jätte bra muskler och att rida i ojämn terräng.

En tanke bara - rider du honom i låg form? Kanske dags att börja "lyfta" formen lite så att han får högre aktion fram, högre frambenslyft borde ge resultat på bringan.

Har en själv som är mycket smal fram och ser ut lite som fören på en båt i vissa lägen när det är som värst, galoppträning ute i terrängen (smala skogsvägar alltså) har gett bra resultat. Gymnastikhoppning, trav över cavaletti etc är också bra. Av din beskrivning låter det ändå som att du rider det mesta muskelbyggande arbetet i samma form, försök tänka att du ska variera lite mer så att musklerna blir starka i lite olika lägen, då fördelar du dessutom belastningen litegrann och hästen blir hållbarare.

nu svarar jag väldigt sent, hoppas ni ser svaren!

Nä jag rider inte i så låg form, brukar göra det ibland i uppvärming och i nertrappning.

Hur menar du med att variera mer?
Rida ut mer eller andra övningar?
FÅr stopp ibland och vet inte vad jag ska träna på och så ibland blir det samma övningar tätt ibland, dock inte samma övningar som dagen innan.

Rid ut mer i skogen!!!
Låter som du rider mest markarbete och sen typ någon liten skogsrunda efter bara. Skulle variera det mera, med hela pass minst 2 ggr i veckan då du rider ut MINST en timma. Behöver inte vara några höga tempon, men rid kuperat, mycket skritt över stock och sten på lång tygel. Klättra i långa sluttande backar hellre än korta och branta. Trava på grusvägar och även nerför i lågt sluttande backar på grusväg och ta upp honom nerför, dvs korta upp/halvhalt och känn att han svarar på det och bär sig ordentligt.

Att rida i terräng anser jag bygger den naturligaste och "jämnaste" muskulaturen på hästen, på ett mycket naturligt sätt. Väldigt trevlig pålle annars på bilden tycker jag.! :D

Jag fick order av min equiatriker att skritta i nedförsbackar.

Inte i några våldsamma klätterbackar direkt, utan bara att rida de vägar som var lite lagom kulliga.

jo jag rider ju ut 1 gång i veckan kanske en 40 minuter eller nåt utan att träna på banan alls, resten av dagarna blir det en liten uteritt.
Det dumma är att vi inte har nån skog att rida i här utan att man måste åka en bit med transport!
Har bara mkt fält och grusvägar och stranden då men till stranden är det en bra bit..

små nerförsbackar har vi iaf!

Variera formen mera - börja i låg form med mulen långt fram och långa steg och sedan variera steglängd och form efter det, ex vis trav runt fyrkanten och före och efter varje hörn samt mitt på varje långsida kortar du mjukt stegen och "reser" formen i enlighet med steglängden. Detsamma kan man göra när man travar på volt - samma stegtakt hela tiden men variera mjukt mellan korta steg i lite högre kortare form och långa steg och lägre/längre form.

Variera även gångart, lägg tex in en halt mitt i traven med jämna mellanrum. Trav med avbrott till skritt i några steg är också bra, alternativt skritt med travinslag om du är i igångsättning. Allt som innebär växling mellan påskjut och broms är väldigt jobbigt för hästen så man kan inte hålla på så länge, men det bygger muskler bra. En lydig häst kan man jobba i väldigt fri form på detta sätt, är hästen inte lydig får man börja med lydnadsträning :-).

Ser ut att vara en trevlig häst! :)
TRäna på att göra övergångar, lägg volter, tempoväxlingar, söka sig neråt framåt, samla upp hästen, rid tvärs över banan, kortsida till kortsida, för att hästen ska gå på raklinje, tömkör, klättra, backträna genom att backa upp och nedför, stanna i nedförbacke, rid i skogen så hästen får lyfta ben och se vad den sätter fötterna...det finns igentligen så mycket att kunna göra och variera med!!
Detta borde få alla muskler att jobba, det är bara att börja variera mer!! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Träning Hej! Jag har en foderhäst (islandshäst) på 20 år som har varit i ganska dåligt skick, med felverkade hovar, grav övervikt m.m. Nu är hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 957
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar