Hur brukar ni handla häst osett?

Soleris

Trådstartare
Jag har hittat en häst som jag vill ha i södra delarna av landet men bor själv i den norra delen så känns lite väl drygt att åka ner och kolla på den när det ändå måste skickas hem med hästbuss.
Har ni några tips om hur man går tillväga för att tryggast möjligt få hem en häst för pengarna??
Tacksam för alla tips!! :)
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Steg för steg:

- Besiktning, få tillstånd prata med veterinär och få papper skickat med avtal.
- Skicka avtal, säljaren skriver under båda och postar till köpare. Köpare skriver under och skickar tillbaka ett exemplar.
- Betalning in på säljarens konto.
- Hästen lastas och pass följer med hästen.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Ett tillägg bara, det är aldrig ett tryggt sätt att köpa en häst osedd. Första åtgärd i köparens undersökningsplikt är att själv göra en första inspektion, därefter kommer provridning etc.

Men det förstår du säkert själv, samt att reklamationsrätten minskar drastiskt vid dessa köp.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Steg för steg:

- Besiktning, få tillstånd prata med veterinär och få papper skickat med avtal.
- Skicka avtal, säljaren skriver under båda och postar till köpare. Köpare skriver under och skickar tillbaka ett exemplar.
- Betalning in på säljarens konto.
- Hästen lastas och pass följer med hästen.

STOPP !!!! Aldrig i livet skriva på som säljare innan köparen har skrivit på, köparen skriver på först och därefter säljaren, aldrig någonsin omvänd ordning.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Ett tips är att inte handla häst osett.. det är bara söka runt här så hittar du femtioelva trådar med folk som blivit lurade när dom köpt häst osett.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Jag har köpt två från samma uppfödare, en vars uppfödare jag känner och en som bara stod för långt bort för att jag skulle orka kolla först. Har visserligen hämtat tre av de själv och då löst kontrakt på plats. De från samma uppfödare betalade jag innan leverans/hämtning och de andra två har betalats på plats.

Nu har jag bara köpt ungponnyer och "projekt" och alltså inte förväntat mig en färdig ridponny.

Den ena är såld pga hon blev för liten, en avlivades pga skada förvärvad hos mig som femåring och de andra två står utanför huset :love:
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Ett tips är att inte handla häst osett.. det är bara söka runt här så hittar du femtioelva trådar med folk som blivit lurade när dom köpt häst osett.

Ja, jag hade varit VÄLDIGT försiktig.

Har dock bekant med försäljningsstall som säljer den ena hästen efter den andra fysiskt osedd/otestad (video såklart) till Norrland via mun mot mun metoden. En nöjd köpare har rekommenderat vidare och detta har hållit på i flera år vad jag förstår..Hela vägen från Blekinge..
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Kan du motivera varför det är så livsviktigt att köpare skriver på först? Sett ur TS (köparens) perspektiv dvs. Att det är en nackdel för säljaren är ju en annan sak.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Jag köpte en postorderponny som åkte Skåne-Norrland, men jag hade turen att få ta den på prov och det går väl inte alla med på... Vi postade kontrakt, ponnyn sattes på lastbil och efter ett par veckor satte jag in pengar.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Ett tips är att inte handla häst osett.. det är bara söka runt här så hittar du femtioelva trådar med folk som blivit lurade när dom köpt häst osett.

Vilket aldrig händer när man tittat på hästen innan?
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Anlita en tränare/hästkännare i närheten, som du ger en uppdragsbeskrivning som åker och tittar/rider och filmar hästen för dig i ett som du regisserat program.
Betalar man en tränare så gör dom som man ber om bara man betalar... fint sätt att få opartisk bedömning.

vill du ha filmat när hästen blir spolad å lastad samt hämtning i hage eller dylikt förutom just ridning så är det ju bara att säga till.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Det skulle jag inte göra.

Just nu har jag kompisar som letar häst, de har varit runt och är just nu rätt så uppgivna. Det som visas på bilder och filmer är INTE vad de ser i verkligheten sen. Tyvärr.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Knapplån!
Jag har köpt två av mina hästar helt osett. Den ena hade jag bara sett ett kort på, den andra en kortare film. Men jag var medveten om att jag köpte "grisen i säcken", det var billiga hästar (fullblod) och jag var beredd att ta risken. De åkte lastbil upp, jag satte in pengar och fick kvitto och pass skickat per post. Båda hästarna är kvar och det blev väldigt lyckade köp, däremot rekommenderar jag inte någon annan att göra det om man inte är beredd på att risken att det kan bli ett dåligt köp.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Ett tips är att inte handla häst osett.. det är bara söka runt här så hittar du femtioelva trådar med folk som blivit lurade när dom köpt häst osett.

Fast det kan ju hända oavsett.
Däremot om man köper osett, ja då får man ta det med i sin beräkning om att det kanske inte är var man tror att det är/ska vara.
Själv har jag köpt hästar från både England och Holland osedda och 'utan kontrakt', bokat transport och betalat och har aldrig haft problem (hittills i alla fall)
Och de som kommit hit, har alla fyllt mina förväntningar med råge.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Min tränare har hittat hästarna åt mig. Hen känner mig väl och vet vad jag ska ha för typ av häst.
Annars är det ett lotteri att köpa osett. Det kan bli bra likväl som det kan bli pannkaka.
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Själv har jag köpt hästar från både England och Holland osedda och 'utan kontrakt', bokat transport och betalat och har aldrig haft problem (hittills i alla fall)
Och de som kommit hit, har alla fyllt mina förväntningar med råge.

Har du då köpt häst från hästhandlare, uppfödare eller privatpersoner där och hur har du hittat dem???
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Anlita en tränare/hästkännare i närheten, som du ger en uppdragsbeskrivning som åker och tittar/rider och filmar hästen för dig i ett som du regisserat program.
Betalar man en tränare så gör dom som man ber om bara man betalar... .

Hur hittar man reda på en sån i ett område där man aldrig varit???:o
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Skulle säga att det beror på.

-Är du en skicklig ryttare som kan rida och hantera alla typer av hästar så behövs väll inte så mycket mer än besiktning
-Är du en person som behöver en häst som är lugn och sansad, väluppfostrad med gångarter du kan sitta i, som blir nervös av en nervös, osäker häst. Eller ja – några som helst krav på lynne och uppfostran så ska du nog vänta och kolla på en på närmare håll.

När man läser länge på detta forum inser man att det faktum att hästar kan bli som förbytta när de byter miljö verkar komma som en total överraskning för folk varje gång- det blir då ännu besvärligare att ha på prov, returnera eller provrida många gånger om man ska ta sig genom halva Sverige först
 
Sv: Hur brukar ni handla häst osett?

Har du då köpt häst från hästhandlare, uppfödare eller privatpersoner där och hur har du hittat dem???

Jag har köpt en häst osedd från USA. Men, då var jag i USA först och blev tipsad om den hästen, som jag inte kollade på eftersom jag trodde att jag hade fått tag på det jag skulle ha. Nu var det en tvååring, nästan treåring som mest gått i flock tänkt främst för framtida avel, så jag hade möjlighet att chansa en aning på att våra personligheter skulle klicka perfekt.

Dessutom hade jag fått bra referenser på säljaren och gjorde en besiktning i USA innan hästen skickades. Samt bad om kort från de vinklar jag ville ha och fick några filmer. Jag fick ungefär vad jag trodde och hennes sätt är jättehärligt. Det enda var att hon var något tunnare i benstommen än vad jag hade trott när jag kollade bilder, annars bara massor av plus. Kan mycket väl tänka mig att köpa häst igen från samma uppfödare utan att ha sett hästen. Dessutom är den uppfödaren den som jag haft bäst kontakt med efter köpet!

Här blev det att sätta in pengar till deras koton innan hästen hästen sattes på transport mot karantän.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp