Hur bråttom?? Äckliga flytningar igen

Alexandra_W

Trådstartare
Ja men just det.

Kele kastade ju sitt föl på dygn 99. Dagen efter hade hon flytningar, fick livmodersammandragande och flytningarna upphörde. För att börja igen en vecka efter kastning. Gick i brunsts trax efter och fick livmodersammandragande och 6 dagar hippotrim. Tömde ur sig läskigt med gult klet (som vaniljsås) första dagarna, sen bara klar, tunn flytning som antogs vara brunstslem.

Den där tunna, sparsamma flytningen upphörde dock inte. Så i torsdags togs ett bakprov, då hade flytningen samma dag ändrat färg och konsistens till ovispad äggula.

Nu fattar jag varför, damen är i brunst och de gula, rikliga flytningarna är tillbaka. Jag misstänker hon högbrunstar.

Vet (som är seminvet dessutom) ville att jag första brunsten nästa år skulle komma med henne så vi kunde se så hon verkligen renat sig, vilket vet dock trodde hon skulle ha gjort då. Tyckte att ju senare i brunsten man kunde komma dessto bättre. Jag tror inte vet räknat med en brunst till i år...

Men renat sig har ju damen verkligen inte, och har jag rätt är hon i högrbunst. Jag antar att hon borde spolas, kanske få antibiotika inlagt lokalt i livmodern osv.

men hur BRÅTTOM är det? Kan jag avvakta till mån morgon och ringa vet då, eller ska jag (vet inte om hon jobbar helg) försöka nå henne imorgon och om det inte lyckas ringa till distriktsveterinärstationen och låta dem behandla?

Förbannade jävla skit.

Är det dumt eller bra att spruta livmodersammandragande ikväll?

Sv: Hur bråttom?? Äckliga flytningar igen

Hade jag varit i ditt fall så hade jag nog gett livmodersammandragande i kväll. Det kan ju knappast skada. Sedan hade jag ringt till DV och rådfrågat i morgon om hur du ska göra. Det kostar ju inget att ringa och fråga. Jag tycker det verkar dumt att nonchalera det hela och inte ge någon behandling om hon har tydliga flytningar fortfarande. Men som sagt; jag har aldrig varit i din situation så det här är bara rena gissningar på vad som är bäst. Har du fått något svar på baktprovet ännu? /AFF

Alltså, självklart ska hon behandlas, frågan är bara om det är okej att vänta till mån och ringa seminvet då, eller om det så att säga är akut.

Baktprovet togs i torsdags kväll, så det svaret kommer tidigast i början på nästa vecka, så inget svar än tyvärr.

Då hade jag ringt och frågat distriktsveterinären om råd. Här hos mig är de kunniga och jag litar på dem. Ring och fråga om du är osäker är mitt råd! /AFF

Även om hon gått ur brunst på måndag är hon ändå så öppen att det går att spola, inga problem.

Däremot tycker jag att det är skumt att hon har så mycket flytningar.
Jag funderar på om hon haft en inflammation i livmodern ett tag, och det var därför hon kastade?

Även om hon gått ur brunst på måndag är hon ändå så öppen att det går att spola, inga problem.

Däremot tycker jag att det är skumt att hon har så mycket flytningar.
Jag funderar på om hon haft en inflammation i livmodern ett tag, och det var därför hon kastade?

Nopes, hon såg hur fin ut som helst inför betäckning, enligt seminvet rent skolboksexempel, vet att seminvet var väldigt nöjd över det (och jag tänkte att 'eh, jo fast förväntar man sig annat på ett treårigt maidensto). Allt gick ju även på räls sen fram till kastningen. Som högst troligt berodde på stress.

Jag har däremot (för jag tycker också hon borde rena sig) undrat är om hon verkligen fick ur sig allt, men om inte bord ehon blivit sjukare. Sen, ingen vet ju när fostret dog, dvs hur länge det var mellan död och avstötning. IOfs var fostret inte i förruttnelse eller något, så bord einte gått sålänge.

Jag hoppas verkligen man kan spola ändå, då hon idag tycks vara ur brunst (om hon nu var i brunst alltså, jag har ju bara slemhinnefärg att gå på) och således inte mer än mkt sparsamma flytningar *argh*

Jag menade inte att hon var infektierad INNAN semin, utan att hon fått problem i tidig dräktighet, och att det var därför fostret inte överlevt.

Jag menade inte att hon var infektierad INNAN semin, utan att hon fått problem i tidig dräktighet, och att det var därför fostret inte överlevt.

Ah, då fattar jag. Borde inte det 'synts' innan på något vis? Hon är ju frekvent kollad och det samtliga sagt är att det ser utmärkt ut, så skolboksmässigt det kan bli. Det påpekades ju både de två tidiga kontrollerna på dygn 19 och 26 på seminstationen, och sen av både vet på min klinik, samt DVstationen, som UL:at en gång var. Senast kollad på dygn 62 och då sprattlade det lilla livet och allt såg ut precis som det skulle.

Borde man inte sett något på själva fostret om det var pga det? Att det var mindre än normalt, några andra tecken?

*nyfiken*

Stress är ju det samtliga tror, men ingen kan ju säga säkert. Efter att fått vetskap om hur hon behandlats vid kanylsättning så känns det dock tyvärr som en väldigt trolig teori =/ (Samtidigt som det ju aldrig går att säga säkert, finsn ju dräktiga ston som t ex voltar med släpet och får skäras loss och klarar sig och fostret)

Hon har brunstat med normalt intervall hela dräktigheten, det oroade mig massor men bekymrade inte någon av veterinärerna speciellt mycket, än mindre när allt sen såg så bra ut och fortsatte se på bra ut. Men det är nog det enda som inte varit helt enligts kolboken fram till kastningen.

Vad kan det bero på att de får en infektion efter de blivit dräktiga (förutom träck/luftinsugning)?

Senast ändrad:

Svaret på baktprovet kom idag förresten, måttlig växt av E-coli, så inget konstigt där iom att det var ett vaginalprov. Pratat med både seminvet och vanliga vet och de hade liite olika syn på det hela dock..

Liknande trådar

Avel Inser att jag helt glömde fråga vet om hur lång tid det 'ska' ta, och tycker inte det är anledning att ringa på helg, så frågar här...
Svar
1
· Visningar
1 227
Senast: Sonic76
·
Avel Går det att generellt säga hur framtida fertilitet påverkas av att stoet kastat och sen fått flytningar och infektion? Försökte fråga...
Svar
10
· Visningar
2 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka