Hur bortskämda är era råttor?

Sofiplopp

Trådstartare
Jag vet inte riktigt, men jag anar att mina tar priset ... :crazy:

Jag brukar fylla på matskålen varje kväll och sedan får de också lite godis då och då under dagens lopp.
Ofta brukar jag ge dem knäckebrödsrutor - bra, nyttigt, enkelt ...
Bara det att en dag råkade det vara lite smör på rutorna - de kom nämligen från en macka som en i familjen inte ätit upp.
Och DET gick hem, ska ni veta!
Numera vill de BARA ha knäckebröd med smör på! :D

Får de vanliga rutor utan någonting, ser de synnerligen besvikna ut och nästan puttar ut dem genom burgallret igen med sina tassar - typ "matte du har glömt nåt, inte sant?".
:D

Och nu vill jag alltså veta - HUR bortskämda är ERA rådisar?!

Sv: Hur bortskämda är era råttor?

Mina råttor hatar mig :angel: Deras mat består till största delen av den mat de ska ha för att få en bra, välbalanserad kost. Utöver det får de lite smask om jag har överbliven mat men det ska de dela med resten av djuren också, och så får de enstaka drops när jag känner mig extra rik med tanke på hur dyrt det är :D

Ändå har jag ett litet fetto... Sömngång möjligtvis? :angel: :D

Hade jag haft råttor hade de nog varit bra mycket mer bortskämda än vad som varit nyttigt för liv och hälsa... :D

Skämde bort mina hamstrar rätt duktigt.
"Älskling, kom ihåg att spara en liten bit av fläskfilén innan du kryddar, hamstrarna vill ha!"

Ja fast jag har ett litet fetmaexperiment på gång i min råttbur!

De tre råttorna är lika gamla. Två kommer ur en kull och den tredje ur en helt annan kull.
De två som är syskon är små, smala och smidiga. Den som är ensam ur sin kull är tjock som en ... ja, som en tjock råtta! ;)

Och det råkar bara av en händelse vara min lilla Paris Hilton! :love:

Ändå ger jag dem exakt lika mycket godsaker, och i skålen får de bara nyttigheter - pellets och sådant trist (enligt dem själva).

För övrigt - hur har era det med prinskorvar?! *harkel*

Oj, i matväg var mina råttor nog ganska bortskämda... Eller bortskämda och bortskämda vet jag egentligen inte, mest fick de nog ändå nyttig mat som alla råttor liksom "ska" ha (müsliblandning och goda/nyttiga matrester), men visst fick de ibland smaka på både det ena och det andra av det, eh, mer onyttiga slaget också, om vi säger så. :angel:

Och om de inte fick så tog de glatt för sig ändå:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=681711 :D

En annan gång när jag satt vid mitt datorbord och åt kladdkaka, så hoppade en av tjejerna över till bordet och tog tag i formkanten (jag åt sista biten av kakan, så jag åt direkt från bakformen) och hann dra den halvvägs in i buren innan jag hann stoppa henne. Det är att vara stark och godisgris, det. ;)

...är det bortskämt? *rodna*

Nu är det bara två bojs kvar i buren för tillfället, men... Müsliblanding med massor med hemtorkade saker såsom blodpudding, äpple, allt möjligt de tycker är godis utan att det är socker. Sedan så bor de i köket, så dagligen får de godaste överblivna godbitarna. Räkskal, rester ur alla tomma paket (som kränfräsh ex), putsar jag kött görs det generöst och det överblivna kokas lätt till dem. Så fort jag kokar ngt, blir det buljongspad mixat med ev kokta grönsaker. Ofta får de gröt med ägg till frukost, ibland välling. Åker osten fram får de ALLTID en varsin bit. Rester får bara inte kastas, råttorna får plocka vad de vill ha först.

Så, ehm... Nä, de är faktiskt inte fetknoppar. De får smakbitar (även onyttiga ibland... Lever man bara i drygt två år och väl kommit över 1,5 kan man få bli lite extra bortskämd ibland xD) och inte hela människomiddagar. Frysen är däremot full med hemmixer till dem. Idag ska de få mixen som blev när vi kokade höns. Buljonggrönsakerna mixades med lite av buljongen, i med sojamjöl, två ägg och lite grädde samt en aning hönskött. Tokiga råttor blir det. ^^

mina var (döda nu) sjukligt bortskämda, försökte att ge lite av onyttigheter men de fick smaka på allt. Mitt smala streck var ganska kräsen men tjockisen skulle aldrig få för sig att tacka nej till mat (även om man glömt smöret) Jag har en rolig bild på tjockisen när hon trycker i sig en hel(!) prinskorv, men den liger på andra datorn, den ska finnas på internet någonstans på en färgsida men nu hittar jag inte den :( . I övrigt försökte jag skämma bort dem på andra sätt med stor bur, de fick vara lösa mycket och när vädret tillät fick de vara ute.

familjsommar2005035.jpg

Åh vilken vacker rådis!!! :love:

Jag måste säga att nu kan jag i alla fall sluta oroa mig ...:D
Knäckebröd med lite smör på är ju ingenting jämfört med vad era proppar/proppade i sig!

Nu ska de få varsin liten bit nystekt kyckling ... som ... ehrrrm ... råkade bli över vid min lunch! :angel:

har du provat pankakor? Mina kunde gå i döden för pankakor :D

här har jag en kostnad på 30 kr i veckan enbart på träningsgodis- leverpastej på tub är kanon klickergodis åt småråttor!

Annars drar deras snålvatten (och kreativitet...) igång av chokladtryfflar, banan, apelsiner, sallad, rått kött(alltså ostekt ko, inte död råtta;)), saliv, creme fraiche, nötter av olika slag, pasta, potatismos, pannkakor, majs... you name it:crazy:

Eftersom jag har en del så blir det ju lite olika favoriter hos allihopa. Dock har jag märkt att samtliga är väldigt äcklade av honung:confused:
de ser stötta ut och går sin väg om man erbjuder det!

/Migo
med 3½ år gammal döv Fjant på axeln.

här har jag en kostnad på 30 kr i veckan enbart på träningsgodis- leverpastej på tub är kanon klickergodis åt småråttor!

Klickertränar du dina råttor? Intressant! :)
Vad lär du dem??? *nyfiken*

I kväll provade vi att dela på några chokladdoppade kex från Eurohopper, råttisarna och jag. Behöver jag säga att de gick ner med acklamation hos de tre damerna? *s*

mm, choklad är altid gott!

Lite allt möjligt. Mest onödiga småsaker, typ apportera, komma på inkallning, klättra på saker...

Mest för att de tycker det är så attans kul;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka