Nu tycker jag att jag har världens bästa stall så jag behöver inte vara bortskämd med mer men ungefär såhär;
Stora boxar i ett nybyggt stall (byggdes i somras), 5 boxar och en plats där en 6te box kunde byggts men där finns hö istället.
Foderrummet/sadelkammaren är mer eller mindre uppvärmd och annars blir det varmt när hästarna kommer in i den större delen.
Ridhus är det 10 min skrittavstånd till
In/utsläpp delas upp, alla har 3 utsläpp i månaden (2 helgdagar, 1 vardag) resten tar stallägaren. Insläpp delar vi upp mellan oss hyresgäster. Stallägaren fixar och donar med precis allt som behövs göras, men hyresgästerna tar hand om sina hästar. Täckesbyten och så ingår såklart och matburken på morgonen, sen har stallägaren till och med ställt upp med att se till så att det är lungt i hagen (min lilla är ett mobboffer ibland), hackat is i vattnet, tagit in hästarna på t.ex. julafton och nyår osv.
Hagarna är stora beroende på vad du jämför med, myyycket större än ridskolans små rutor men skulle inte ha något emot om vinterhagen var lite större (ju större desto bättre
). Sommarhagarna är dock enorma och alldeles brevid stallet.
Vi har hyllor och krokar så att det räcker och blir över i sadelkammaren, och stallägaren sätter gärna upp mer om det behövs.
Foder har vi också massor av utrymme att förvara det på alltså i foder/sadelkammaren. Det är ett skapligt stort rum. Hö ingår i stallhyran så det behöver vi inte oroa oss för att ha utrymme till.
Putsvänligt hur? Stallet är nytt så allting är väldigt fräscht och enkelt att göra rent. Det är inga bucklor i stallgolvet t.ex. eller slitna boxväggar som vissa andra stall har.
Vi håller gemensamt ordning och reda, har våra egna hyllor, egna krokar och ingen slänger saker bara runt om sig. Och andra sidan är jag den yngsta där (17 år) och det skiljer säker 10 år mellan mig och nästa person i ålder. Alla sopar efter sig och tar upp när de grisar ner (haha, är väl bara jag som gnater på om att någon inte tagit upp sitt smuts/hö från diskhon efter de gjort rent något, annars har jag inte klagat på ordningen).
Ingen duschspilta och inget varmvatten. Vi har tagit dit en vattenkokare och ja, räcker så.
Det finns en ridbana på gården, dock av gräs pga att stallet är så nytt och det finns strålkastare som är väl behövd nu i vinter. Träningsmöjligheter finns dock på ridklubben vid ridhuset eller om man rider åt andra hållet så finns det en väldigt bra tränare som bor där.
Vi är väl alla kompisar i stallet, fast som sagt; ålderskillnad mellan mig och de andra.
Äsch, jag trivs bra så.
Finns inget omklädningsrum fast en uppvärmd toalett (alltså den toaletten är guld värd när man varit ute och hackat is i en 20 min) om man känner att man inte vill byta om i sadelkammaren. Det är bra bussförbindelser, dock något km att gå ut till stallet från busshållplatsen. Vi löste det med en cykel den sträckan, men jag har mest fått skjuts.
Ridvägarna är underbara! Absolut underbara, skog överallt, mjuka stigar, massor av stigar, du kan bara rida en väg och alltid kunna göra den vägen till en runda utan att behöva vända någonstans. Det finns även fiiina galoppsträckor, sandhögar att klättra i, varierat underlag och ridavstånd till strand. Alltså jag verkligen älskar ridvägarna, är helt säker på att det inte finns ett bättre ställe med bättre ridvägar någon annanstans i närheten. Enda nackdelen är väl att det är en crossbana i närheten och det har hänt för ett par 4 år sen att jag blev jagad av en idiot. Men aja.
Vad mer? Antar att det måste nämnas att jag har världens bästa stallägare med en billig hyra på 1700kr för allt det där och det ingår torv och fri tillgång på hö i hyran. Herregud vad jag älskar mitt stall som du kanske märker.