Hur börjar ni säsongen?

Sv: Hur börjar ni säsongen?

Jag red årets första tävling för två v sen, och då red jag en klass under vad jag brukar, men mest beroende på att hästen inte tävlat på ca 8 månader och jag ville ge honom en schyst start. Han tyckte dock att det var löjligt lågt :)

ja red första redan i januari å körde då på som vanligt.
ser ingen anledning att starta min häst i lägre klasser, för då hoppar han bara sämre...

För 2 år sedan gick jag till och med upp en klass när jag började den ya säsongen, förra året tävlade jag de klasserna jag brukade vid årets tävlingsstart och i år gick jag ner en klass. Så jag har börjat mina säsonger lite olika.

Ska göra min tredje start nu på söndag. Lokalt.
Hoppar alltid lågt så det det blir ingen skillnad hahaha :rofl:

Jag hoppade samma klasser som vanligt det är svårt att gå ner då man rider 1m och 1.10 :bump: det blir inget kvar då:) jo 90cm förstårs men det finns ju ej på regional

Jag gick upp en klass denna säsong första tävlingen :crazy: T.o.m. på Hamre Ridklubb så det kanske inte riktigt var en sjysst start mot hästen :angel: Men det var mest för att hon är ny för mig och vi ville se vart gränserna gick lite så att vi vet vad vi ska jobba på.

hmm vanligt vis när jag hade min ponny brukade jag rida Lb/La första tävlingen o sen rida la/msvB om jag hoppade.

på häst iår så blev det samma klasser som jag avslutade förra året med.
på ponnyn jag rider nu blir det samma också fast inte första dan då blir det en klass under vad jag hoppat som högst med honom, andra dan blir det högsta klassen han gått i nuläget.

peplis i vilken region tävlar du i, och vad för klasser? *nyfiken*

Rider 100-110 (sent tagen 6åring) ska upp i 120 senare i år har jag väll tänkt, Tävlar mest i Örebro men även Västmanland,Värmland, Dalarna, Södermanland Östergötland typ.

Hej!!

Jag brukar ofta starta i samma klass som föregående säsong. Skulle det vara så att hästen har varit skadad eller liknande så att man inte har kunnat träna ordentligt går jag ner i klasserna vid de första starterna!! Detta för att se så att hästen håller ordentligt och att hästen fortfarande är med "på noterna"!!

5:e maj är min första tävling, pållen har aldrig startat förut så det blir antingen 80 cm specialhoppning och 1mCR eller bara CRen.
Ville egentligen starta 90, men då var det maskeradhoppning :p

Eftersom jag inte har tävlat förr på min häst börjar jag där vi kommer att vara under tävlingssäsongen, 90 cm. :D Börjar med några Pay and Jump innan det är dags för det "riktiga" tävlandet. Kommer att tävla 90 och 1m denna säsong. Målet är att i höst testa en 1,10 klass (hästen har gått 1,20 tidigare med annan ryttare). Vi stressar inte.... :D

//Alice

jag började med en klass under normalt, pga dåligt väder och försämrade möjligheter att träna. Är hästen i perfekt kondition ser jag dock ingen anledning att inte tävla som vanligt.

Jag börjar med mindre tävlingar/träningstävlingar sedan när de riktiga tävlingarna körs igång hoppar jag som vanligt... på träningstävlingarna är det ändå i regel lättare banor även om man hoppar på samma höjd... sen brukar jag i början inte hoppa mer än en klass/dag... mest bara för mig själv egentligen då det kan vara stressigt att hinna med tvåklasser när man är lite ringrostig... :p

Aaa.. jag kan svara för min ponny, inte jag som tävlar henne men jag som bestämmer! :devil:

Iaf.. förra året slutade inte så bra, de kraschade i en LB (hoppade LC,LB), på en lokal tävling och första tävlingen i år var Regional. Så då hoppade de bara en LC, dels för att få tillbaka självförtroendet och känna att det kändes bra och dels för att det inte varit de bästa träningsmöjligheter under vintern.

Tävlingen efter hoppade de regional LC,LB och allt funkade kanon. Så, nu kör vi på där vi slutade förra året. ;)

vi avslutade året med 80-90 cm banor klubb, sista tävlingen var ridtravarnas på 80 cm, lokal. sen fick han ont och sattes igång runt nyår igen.

i år gick vi ut direkt på regional, för att det finns fler regionala ponnyhoppningar här i närheten än lokala (min mamma har ingen lust att köra så långt).
vår debut var en regional LC avd B(d-ponny)
sen blir nästa tävlingarna:
LC avd B regional
LD avd B, LC avd B, lokal
ridtravar tävlingen 80 cm hoppcup och 100 cm avd B

beroende på hur dessa har gått kommer jag börja starta LC och LB.

när året är slut så vill jag ha startat en LA avd B iaf, får se hur jag lyckas med det. hästen är 6 år.

så vi började högre än vi slutade förra året, men det gick faktiskt bra.

Har införskaffat en ny häst så vi börjar lite försiktigt med en 90, mest för att se hur han är på tävlingsplatsen...

Sen är det dags att rida med laget helgen efter (råkade lova att jag skulle göra det i år :angel: ), så det är väl bara att bita ihop och hålla i sig i manen :D

hej, själv anpassar jag efter hästens form och hur träningen gått under andra delen av året. Bryr mig inte så jättemkt om hur vi tävlade säsongen innan. Har vi tränat msv så går vi ut och tävlar msv. Ser ingen anledning att hoppa lägre klasser första tävlingarna med en häst i bra form och som har bra rutin på tävlingsbanorna.
Min unga häst däremot får starta låga klasser till att börja med eftersom hon bara hann gå två starter förra året som var hennes debut på tävlingsbanorna, så risken är ju att hon bli "valpig" och tittar på alt annat å därmed vandrar igenom hindren :smirk: ..

Jag körde på som vanligt.
Så man får klart kvalen fortare.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 013
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I säsongens första internationella tävling slog hon till direkt. Hannah Åkerblom red in på pallplats i Valencias trestjärniga Grand...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka