Hur börjar man?

Russinet

Trådstartare
Som det står i rubriken, hur bär man sig åt för att börja tävla i körning?

Jag har ett russto på 13 år som har tävlat trav sedan 3-4årsåldern, fast med flera uppehåll. Det känns dock som att hon behöver nåt annat att pyssla med och eftersom hon dels är en jättefin körhäst och dels gillar att göra nya saker funderar jag på om det kan vara nåt för henne.

Hon har tränat lite precitionskörning på "skoj-nivå", vi har varit med i MIXtrav och en inofficiell precitionstävling. Det har blivit en 2.a och en 1.a plats och hon tyckte verkligen att det var skoj.

Hon har en mkt bra trav och kan galoppfattningar och sånt, skritten behöver vi träna mer på.

Vad behöver man lära sig? (och hur?)

Har tänkt fixa ett grönt kort, vad behövs mer? Behöver groomen grönt kort?

Jag är totalt nybörjare inom grenen, men tror att hon är en bra häst att börja med, då det är en lugn (något lat ;P) och rel. lättkörd häst. Har en häst med mer motor som jag har tänkt ska tävlas i körning sen, men det är nog bra att börja med något lättare.

Någon som vill hjälpa mig med vad som är den absoluta grunden?

Sv: Hur börjar man?

Det bästa vore ju att bli medlem i körklubb - har ni ingen så'n i trakterna?

Jag var o kikade på träningstävlingar i Åstorp ( följde med en bekant ) och de verkade väldigt hyggliga och måna om att lära ut till nya intresserade. Kanske finns det en liknande bra klubb hos er?

Hej!

Grönt kort måste du ta, groomen behöver inget men ska vara över 15 år.
När man börjar tävla brukar man börja i lagserien, då får man mer hjälp av lagledare och teamkamrater och man kan få stöd till transportkostnad och sånt. Lagserien är till för nya ekipage och unga hästar. Just runt växjö är det nog skralt med tävlingar. Jag som bor på Öland jobbar för fullt för att småland ska komma igång på riktigt med tävlingar och klubbar. Till nästa höst blir det tävlingar i kalmar :) Vi har träningar här i kalmar 1 gång/månad om du vill ta dig hit, annars får du gå in på Kuskringen.nu och leta i ditt distrikt eller kontakta grenledaren och höra var du ska vända dig för att hitta tränare. För en tränare behöver man om man ska ge sig ut o tävla.
Du behöver även ändra på din travsele eller köpa en annan mer lämpad bröstsele. Har du rockard kan du tävla i den första året utan problem. Du behöver bara svetsa till lite saker så den fungerar till en bra sele. (svängel och bakselehållare)

Sen vill jag önska dig välkommen, det är jätteskoj att fler vill tävla o träna körning! Vi kanske ses någon gång.
kolla på www.ridklubbenudden.com om du vill kolla in våra träningar.
/jenny

Det kommer att finnas en grupp i Vetlanda. Jag vet inte riktigt hur långt du har dit??? PM:a om du är intresserad.

Tja, kan vi åka och tävla trav i kalmar kan vi väl åka dit för körningens skull. Jag TROR att den närmsta klubben håller till i Bräkne-Hoby, men jag trodde att det räckte att vara medlem i en ridklubb, eftersom körningen tillhör ridsportsförbundet.

Jag är på gång att köpa en riktig bröstsele, men än så länge räcker det med travselen. Jag fäster draglinorna i travbröstan.
Svängel är det redan på rockarden, men jag tror att den är för smal. Den ska väl vara 125 cm. mellan hjulen och den är nog precis på gränsen.

Kan man börja att tävla i ex. bara en gren eller måste man vara med i alla 3?

Du skrev att man kan ändra travselen, funkar verkligen det? Tänker mig att den är lite för klen, en bröstsele är ju betydligt grövre.

Om det är ett mullsjö som ligger lite ovanför jönköping så är det en 18 mil, så då är kalmar eller vetlanda närmare

Haha ok ;P Då blir det nog bra, hon har ju redan försökt få mig lite intresserad...

Någon som har tips på vad som kan vara bra att träna på inför träningen? Jag vet inte alls vad man behöver kunna... Det vore kanske bra att inte komma alltför oförberedd ;P

Jo blekingekörsällskap håller till i bräkne-hoby...

Och jo det räcker att vara med i en ridklubb men få ridklubbar har körtränare. :)

Bli medlem i någon körförening.
Dom brukar ju anordna träningar och sen kan du vara med i deras lagserie.Det brukar vara en bra start.

Det är alltid bra om hästen står still när den selas på. Man selar ju på kanske mitt i ett ridhus och då ska den stå still även om man såklart håller hästen med. Öva mycket på att arbeta på böjt spår. ett ridhus har 90 gradiga hörn som hästen gärna får passera med böjd kropp. Inte som hos många travhästar där de bara lägger bogen inåt och huvudet utåt :) Jag har själv jobbat hårt med just det, att bära sig i hörnen med min travhäst.

Sen ska man kunna göra halt på endast rösten om det är en välkolad häst, tömmarna använder man till annat. Lär in redan nu att ordet ptroo bara betyder halt, inte sakta in eller något annat, utan när du säger Ptroo, då ska det resultera i en halt. I ett dressyrprogram i lätt klass ingår en halt från trav och sen stillastående i ca 10 sekunder, på tygeln! Så träna lite på lydigheten, det kommer du jättelångt med! Då blir det trevligt att träna dig. Välkomna nu på söndag klockan 13. Udden.

/jenny

Nu på söndag ska hon ut i ett travlopp, så då kommer vi inte iallafall ;P

Stå still när hon selas kan hon redan, något annat frå inte mina hålla på med, men att arbeta på böjt spår är hon dålig på så det ska vi absolut träna mer på.

Halten lät knepig, men det kan hon säkert lära sig. Får man inte hålla in dom något alls i tömmarna?

Jo, kontakt ska man ju alltid ha, men det är jätteskönt att det är just rösten som styr rösten och tempot och inte pisk och tömmar. Det tog mig tre månader att lära om min travhäst, så träna på.
Röstkommandona är jättebra att lära in när man tömkör förresten, där kan du lättare arbeta på böjda spår med, för jag gissar att du har skaklarna hårt fastsatta på din däckel. Inom vanlig körning ligger ju skaklarna helt lösa så att hästen lätt kan böja kroppen i svängarna utan att skaklarna drar i däckeln.

Jag hoppas så att du kommer nästa söndag!! Kolla på Uddens hemsida om datum och tider.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 067
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar