Hur börjar gråstarr?

Fibusen

Trådstartare
Jag är väldigt noga med hundarna,och "visiterar" dom,känner efter knölar,kollar i munnen,går igenom tassarna så dom inte fått in något där,kollar och luktar i öronen m.m så gott som varje kväll. Nu upptäckte jag en liiiiten liten vit/ljus prick i ögat på gammelman.... :(

Jag har svårt att tro att han fått in något i ögat då vi ligger dyngförkylda här hemma så han har bara fått gå runt området i princip på cykelvägarna både i går och i dag,alltså inte varit ut alls där det finns pinnar eller annat att skada sig på. Inne så har han mest legat med mig i soffan medans jag nyst och snorat,inte lekt eller busat alls i dag eller igår som sagt då jag är däckad.

Och jag vet med säkerhet att den inte var där igår.

Jag är såklart jätteorolig nu att det är början på gråstarr,eller ännu värre,nån skada i ögat. Men jag kan inte alls komma på vad han skulle lyckats ha skadat sig på då vi knappt varit utanför dörren.. Men gråstarr,blir inte det mer som en hinna/grumligt över linsen? Denna prick är ungerär lika stor som en punkt (.) ev lite större,men inte lika stor som ,-tecknet.

Han är pigg och glad,har ögat öppet som vanligt,inget gegg eller rinn i ögat,och verkar se helt normalt på det. Ingen feber.

Ska naturligtvis ringa veterinären i morgon.

Sv: Hur börjar gråstarr?

På min hund började det som en grumlighet, det ser mörkblått ut i ljus.

Vad en vit prick kan innebära vet jag dock inte, men håller tummarna för att det inte är något allvarligt.

Något som kanske kan vara lugnande är dock att min hund som nu alltså inte ser alls på sitt ena öga pga starr klarar sig finfint. Hundar anpassar sig så himla bra! Enda gången man märker att han inte ser på det ögat är när han svänger huvudet åt det hållet, är han nära ett bordsben eller nått dunkar han i det lite lätt men är duktig på att undvika sånt. Sen är hans avståndsbedömning lite sådär i mörker, att hoppa upp för en trottoarkant kan vara lite klurigt ibland. Men annars är han precis som vanligt och verkar inte lida av det :)

Ser pricken ut att sitta på hornhinnan (dvs ögats yta) eller djupare in?

Grå starr är en grumling i själva linsen och sitter alltså djupare in i ögat. Grumlingen brukar vara generell, som en grå-blå disighet i pupillen, har svårt att tänka mig att det ens i tidigt skede skulle ses som en enstaka prick.

Prickar/fläckar på hornhinnan kan bero på en inlagring av kolesterol i hornhinnan, brukar se ut som en eller flera vit-grå prickar på ögats yta. Kan dock inte uttala mig om hur snabbt dessa förändringar kan uppstå, kanske möjligt att de kan bli synliga från en dag till en annan.
Kolesterolinlagringar brukar inte orsaka några problem för hunden.

Det skulle också kunna vara ärr efter gamla hornhinnesår, men då borde ni ha märkt av att han varit irriterad i ögat innan pricken uppstod.

Hur gammal är hunden och vad är det för ras?

Är han helt obekymrad skulle jag inte stressa till veterinär, men ring och rådfråga :) Man ska vara rädd om ögon!

Senast ändrad:

Den ser ut att sitta på ytan,så jag trodde det var skräp först,men det gick liksom inte att få bort. Hunden är 10 år och blandras mellan Boxer/pitbull sägs det, han är en omplacering som jag haft sen han var 10 månader.

Lyckades ta en bild:

1530526_10201757046262105_700135850_n.jpg

Är den lilla pricken ni ser. Det andra speglar sig bara från fönstret.

Gråstarr finns i flera varianter och vissa kan börja som en prick. Det drabbar dock endast linsen och sitter inte ytligt som på din bild.

Skulle tippa på en hornhinneskada, det kan räcka med att de råkar skrapa sig med klor när de kliar sig i ansiktet eller så.

Om han inte kniper eller verkar det minsta besvärad skulle jag nog inte kasta mig in på jourtid, men om du har någon veterinär att ringa och rådfråga är det ju bra. Det går kanske att boka in en tid så snart som möjligt efter helgerna här.

Det är antgligen "bara" en kolesterolfläck,inget som borde påverka hunden alls enligt veteinär. Heter tydligen Corneadystrofi,och kan försvinna lika snabbt som det kommer. Nu kollade vetten bara lite snabbt då det var ont om tid,men snälla som dom var så fick vi iaf åka in på en snabbkoll,och veterinären sa att det ser verkligen ut som en sån fläck,och att hunden inte var besvärad alls i dagsläget,såg bra,pupillen reagerade för ficklampan som den skulle,och inget irriterat i ögat. Om vi ville kunde vi boka en tid efter storhelgerna för en ögonlysning,men som sagt så tyckte inte veterinären att det var något vi behövde göra.

Var ju på en massa utredningar i våras pga hosta,lungorna röntgades (UA) pga att han har blåsljud på hjärtat,så jag var orolig att det var hjärtat som blivit sämmre pga åldern,och att det hade blivit vätska i lungorna som orsakade hostan,men dom såg som sagt fina ut. Däremot tyckte veterinär 1 att det såg ut som en knöl på/intill levern,och misstänkte då ev tumör. Fick remiss till större djursjukhus för UL,där dom inte hittade något avvkande alls på varesig UL eller röntgen. Däremot låg levervärderna och något mer lite högt,men det kunde vara normalt om han hade en infektion i kroppen,med tanke på hostan, och vid återbesöket senare så hade dom sjunkigt,men var fortfarande liiiiite lite höga,men det var normalt för en så pass gammal hund.

Kan hans något förhöja levervärden orsaka något med kolesterolvärdet?

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·
Småbarn Igår var jag på nytt besök hos barnläkaren på barnkliniken. Förra hösten fick ju sonen konstiga "prickar" över hela kroppen när han åt...
Svar
18
· Visningar
3 194
Senast: Enya
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈