Hur börja rida ut själv?

M

Moheed

Detta är ingen specifik westernfråga, men jag vänder mig ändå till er för jag gillar träningsmetoderna och behöver nu lite tips om hur jag skall få ut min häst ensam i skogen. Han är nyligen inriden och har varit ute i skogen några gånger med sällskap. Allt har gått finemang! Tyvärr är det inte så ofta jag kan få sällskap och ge mig ut i skogen, men jag vill gärna ha mer av den träningen. Alternativet är ju att ge sig ut själv och då är frågan hur jag skall gå tillväga för att hästen och jag skall känna oss trygga med det? Vi har promenerat en del men det blir ju en helt annan sak att sitta på honom och be honom ta hand om allt "farligt". Skall man börja smått och bara rida en kort kort sväng? Jag funderade på om jag skulle rida lite på banan först, sedan sitta av och promenera ut i skogen och ta samma väg hem igen men då sitta upp och rida. Han är inte speciellt självsäker i skogen kan tilläggas. Tips? Ideer?

Sv: Hur börja rida ut själv?

Min häst var livrädd när jag red ut i början själv. Så jag började med att promenera med honom. Samma runda varje dag. Efter 1 vecka ungefär så började jag sitta upp på hemvägen och red bara 3-400 meter. Klev av berömde jättemycket och gick sista biten hem. Sedan ökade jag på ridbiten för varje gång. I dag är han så pass modig så jag har en runda som han kan gå utan att dö av skräck. Sedan har jag en runda som jag börjat rida lite på. Tvekar dock aldrig att kliva av och leda förbi honom om han blir rädd någonstans. Detta har tagit mig nästan 4 månader med träning dock inte varje dag. Jag är av den åsikten att man ska skynda långsamt.

Lycka till!!!

Nästan alla unghästar är väl rädda i början, det gäller att stärka deras självförtroende, min häst var jätterädd för allt när han var liten men nu kan jag rida precis vart som helst, han skulle nog gå ner sig en myr om jag bad honom :crazy: . Jag gjorde så att jag red ut en liten grusväg som gick genom en by, allt han blev rädd för på vägen gick vi fram och nosade på, jag satt aldrig av. Han gnäggade lite efter kompisarna men annars gick det jättebra! :banana: . Nu när han ska gå förbi nåt farligt så behöver jag inte ens driva på honom, han går sakta men säkert fram till föremålet (jag behöver inte heller styra honom). Tror oxå att om man håller på mycket med NH som jag gör så litar hästen lättare på dig, även om du sitter uppe på.

Vet inte om det här är bästa sättet för dig, men det var det för mig iaf ;)

Lycka till!!

Ja, det var nog ungefär så jag tänkte också! Vi har en bra bilfri väg vi har gått förut så den vore nog bra att börja med.

Jobbar ungefär som du...men jag sitter inte av vid svårigheter utan ger hästen tid att smälta det och när han rett ut problemet sitter jag av och belönar honom. Fast nu är vi uppe i 1 timmes skogsridning varannan dag så jag sitter inte av förrän vi är hemma nu. Han är 4 år och riden 2 månader. :cool:

Piraja skrev:
Jobbar ungefär som du...men jag sitter inte av vid svårigheter utan ger hästen tid att smälta det och när han rett ut problemet sitter jag av och belönar honom. Fast nu är vi uppe i 1 timmes skogsridning varannan dag så jag sitter inte av förrän vi är hemma nu. Han är 4 år och riden 2 månader. :cool:
Oj nu lät det som jag sitter av i tid och otid men det gör jag ju inte.
Nu får han oftast lösa alla problem när jag sitter på ryggen men fortafrande kan det komma saker som han blir super rädd för. Tvärvänder, försöker skena iväg eller står och i vildpanik hoppar på stället. Då kliver jag av för då brukar han bli lugn ganska fort.

fnillson skrev:
Nästan alla unghästar är väl rädda i början, det gäller att stärka deras självförtroende, min häst var jätterädd för allt när han var liten men nu kan jag rida precis vart som helst, han skulle nog gå ner sig en myr om jag bad honom :crazy: . Jag gjorde så att jag red ut en liten grusväg som gick genom en by, allt han blev rädd för på vägen gick vi fram och nosade på, jag satt aldrig av. Han gnäggade lite efter kompisarna men annars gick det jättebra! :banana: . Nu när han ska gå förbi nåt farligt så behöver jag inte ens driva på honom, han går sakta men säkert fram till föremålet (jag behöver inte heller styra honom). Tror oxå att om man håller på mycket med NH som jag gör så litar hästen lättare på dig, även om du sitter uppe på.

Vet inte om det här är bästa sättet för dig, men det var det för mig iaf ;)

Lycka till!!
Jag jobbar oxå mycket NH men sedan beror ju mycket på vad hästen har för bakgrund och hur den är hanterad tidigare. Min häst är en varmblodstravare som de sa att han var riden vilket visade sig när jag ridit 4 ggr att han inte va. Alltså fick jag baka till -5 och börja om. Därför kanske jag är lite försiktigare nu än om han varit en unghäst vilken som helst. Det är lite större omställning för en häst att komma från banan och lära sig varva ner och ändra sitt motionssätt.

Moheed skrev:
Ja, det var nog ungefär så jag tänkte också! Vi har en bra bilfri väg vi har gått förut så den vore nog bra att börja med.
Testa med den vägen du. Och du skynda långsamt. Bättre få en trevlig trygg häst om 3 år en än häst som är hispig till och från om två år. :)

Lycka till!!!

Absolut! Jag tackar för era erfarenheter och råd. :bow:

Mysaan skrev:
Oj nu lät det som jag sitter av i tid och otid men det gör jag ju inte.
Nu får han oftast lösa alla problem när jag sitter på ryggen men fortafrande kan det komma saker som han blir super rädd för. Tvärvänder, försöker skena iväg eller står och i vildpanik hoppar på stället. Då kliver jag av för då brukar han bli lugn ganska fort.

Ja, det är ju skillnad på vilken häst man sitter på... ;) ...Inridningshästen, 4 år, är lugnet själv, har inga dåliga erfarenheter i bagaget och jag har markjobbat honom i de flesta miljöer innan jag suttit upp. Han har lätt att lita på mig och det underlättar. Förra halvblodet jag hade var en tillridningshäst som redan hade massor i bagaget och jag satt inte av därför...hon var van att komma undan den vägen så jag fick rida igenom alla problem vare sig jag ville det eller ej...Faktum är att det är första hästen jag är glad att skicka hem :angel: ...bara hoppas att nya ryttarna nu klarar av henne, ägaren skickade henne vidare direkt. :cool:

Med NH-träning (om man nu sysslar med det) kommer ju att man har tränat in kommunikation och verktyg för alla eventualiteteter. Alltså - det spelar ingen roll om din häst blir rädd eller inte om du alltid har verktyg för att klara av vilka problem som än dyker upp.

Har du tränat din häst så att den ska lyssna på dig om den blir rädd och du vet precis vad du ska göra i en sån situation (tex one-rein-stop eller dy) så spelar det ju ingen roll vad som händer. Detta är bättre än att försöka undvika att något händer, för det gör det alltid.

Men sen kan man ju göra det lättare för hästen (och för en själv) genom att ta det stegvis. Ett tips, och som jag gjorde med min när jag red in honom, är att tömköra ute. Då måste hästen gå själv och gå först vilket betyder att det är den som dyker på allt läskigt först. Men du behöver inte sitta uppepå och kan lätt ta in den på en volt om den börjar springa.

När du har tömkört en viss sträcka ett antal gånger kan du rida den och när det går bra så kan du utvidga med lite i taget. Vid det här laget är nog hästen så pass lydig och riden så att du kan rida var du vill.

Lycka till!

/Camilla

Vi har NH-tränat MYCKET innan inridningen och gör det i vardagen hela tiden nu också. Tömkörning är nog jättebra om det fungerar. Tyvärr har hästen varit med om lite traumatiska saker i samband med linor innan jag köpte honom så det är inte ett alternativ.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka