Hur "bör" man göra?

taccotad

Trådstartare
När det går folk förbi vår gård skäller vår hund, inte onormalt mkt, men följer dom när dom går på vägen självklart håller han sig på sin sida staketet. Men bör jag som ägare försöka få tyst på hunden eller låta han skälla? Bor ute i skogen så det är ganska sällan det går folk här, vissa skäller han på och vissa är han helt tyst när de kommer.

Vet att folk gör olika, jag passerar ju själv gårdar/trädgårdar mm med min hund. På många ställen säger ingen ifrån till hundarna men på vissa ställen öppnar dom dörren och gapar på hunden, oftast utan resultat.

Hur gör ni i såna situationer? Mig stör det inte att han säger ifrån att här är någon, så länge det sker "kontrollerat". Dvs han håller sig på sin sida staketet, inte kastar sig mot staketet mm. Nu är han en liten mes så han vågar inte gå närmre än 1 meter från staketet. :rofl: Skäller oftast för att han är glad eller bara för att markera att nån kommer. Men ibland går det hundar förbi här som han INTE gillar, dock sköter han sig även då.

Men jag vet att vissa tycker jag borde gå och hämta honom när de går här förbi (genom gården) för deras hundar blir helt toppade när han drar sina glädjerepor i trädgården.

Sv: Hur "bör" man göra?

en hund som skäller normalt är helt OK för mig.. förbipasserande ska väl kunna ha sån pli på sin hund att den faktiskt hellre lyssnar på husse/matte än dras med i en vild lek som pågår brevid.. sådant är lydnadsträning..

dock brukade jag och polaren rida förbi en gård där hon biodde förr, och nu när vi fick låna hästar därifrån red vi förbi igen med ett par 6 åriga islandshästar, hundarna stormskäller, kastar sig mot staketet och hoppar. och vid infarten har dom satt 4-5 st eltrådar men en hund var HALVT IGENOM :eek: när vi kom och visste att han inte fick gå ut men kunde ha gjort det.. min häst blev JÄTTERÄDD för dom hundarna och tvärnitade när vi kom mot gården och hundarna började skälla, sedan var har tveksam till att gå förbi och när en av hundarna hoppade mot staketet ryckte hästen till åt sidan..
givetvis lugnade jag hästen och berömde när han gick vidare.. koncentrerade mig på att hästen var duktig som gick förbi gården..

men dom hundarna är FÖR livliga.. dom borde ha antiskällhalsband..

Antiskällhalsband är nog inte vad som behövs där, kan inte se vad det skulle ha för effekt mot utbrytningförsök etc. Bätte inhägnad då. Men helst ser man såklart engagerade ägare och träning som lösning.

Till trådskaparen: Normalt skällande kan man acceptera, kan vara trevligt att veta när folk kommer. Men inte frenetiskt skällande av typen "skälla tills man kvävs", och inte hoppande på staketet etc. Det ska förbipasserande med hundar kunna klara av. Och angående metoder, att skrika åt hunden gör att den tror att den får medhåll, man SKA skälla, för så gör husse/matte också.

inhägnaden är det inget fel på.. hundarna accepterar gränserna och går faktiskt aldrig utanför mer än till häften.. men skällandet och hoppandet och attackerna mot staketet har inte med inhägnaden att göra, dom har hållit på sådär i 2 år nu.. tror inte att ägarna längst in på "kostigen" kommer att bry sig heller..

Okej, då feltolkade jag det. Men för att få någon ordning på skällandet och hoppandet måste ändå ägarna göra något, annars fortsätter det. Jag tror inte att antiskällhalsband hjälper i längden heller.

jo, precis.. när det väl kommer en häst som är lite nervös så är det inte så roligt.. även om det är superbra träning för hästen..

Håller med. Och om inte annat så är det allmänt ohyfs av ägarna, då det förutom hästar kan promenera förbi människor och allt möjligt. Alla vet ju inte att hunden kommer att stanna halvvägs genom staketet. Tror också att det är onödigt stressande för hundarna.

att jag började fundera över detta var att för nån dag sen kom en ung tjej gående med nån stor blandrashane, denne hund är inte direkt glad för min hund och min hund gillar väl inte den.
När de gick här på vägen så kutade min hund runt och skällde/morrade/pep men var ändå självklart på rätt sida staketet. Hennes hund fick frispel och höll på att slita sig och hon hade väldigt svårt att hålla den. Jag stod då i hagen en bit bort och såg hela händelsen men kände att det var inte lönt att jag skulle försöka springa och se till att min hund satt och väntade på att dom skulle gå förbi, utan jag ansåg att HAN FÅR springa runt här i trädgården och kan inte hundägarna hålla sina hundar är det deras problem. Men blev lite rädd efter en stund, just dessa hundar gillar inte varandra och skulle hon tappa den lär den hoppa över staketet och in till vår hund. Staketet är INTE högt men eftersom vår hund har respekt för det och vet var gränserna går låter vi det vara. Ska dock till sommaren sätta upp nytt då detta ser så tråkigt ut.

Men vad gäller om nån annans hund tar sig in här och det blir slagsmål? Vet att regler kan vara ganska så orättvisa så risken är väl att vi åker på det....

vill bara klargöra att vår hund har aldrig hamnat i slagsmål men det kan ju hända.

du har alltid ansvar för din hund oavsett vad de andra hundarna har gjort. Strikt hundägaransvar. Sedan kan skadeståndskraven bli olika stora beroende på hur "stor skuld" du har. MEN du ÄR alltid ansvarig för din hund.

Jag skulle inte vilja att min hund fick fritt utlopp för att leva djävul på min tomt varje gång en hund han inte gillar kommer förbi. Det i sig kommer att skapa en oerhörd stress hos din hund som bara kommer att bli större och har du otur är det snart inte bara den hund som din hund inte gillar som får höra världens tokutbrott osv.

Mina hundar får i och för sig aldrig vara ute utan mig heller och lyder under samma regler ute som inne dvs inget tokskällande på folk/hundar som kommer.

Det är inte de som passerar din trädgårds problem att din hund tokfar omkring det är ditt problem så JA gör något åt att din hund tokskäller.

Javan

varför har människan som går frbi inte pli på sin hund? hon får väl se till att skaffa en halti-nosgrimma eller inte gå förbi eran gård.. jag skulle själv aldrig hetsa min hund och gå förbi ett ställe som han blir upphetsad av m jag inte klarade av hunden..

men visst, din hund bör hålla tyst och inte skälla som en galning, vid dom tillfällena så kalla din hund till dig och gör något med den..

har jag någonstans skrivit att han tokskäller?? Det är alltså väldigt sällan hans ens skäller. Det händer ofta att han bara ligger kvar på trappan när det kommer folk och hundar. Men vissa skäller han på, han tokskäller inte. Springer runt en del, skäller lite och går tillbaka till trappan. MEN den som gick här förbi för någon dag sen gillar han inte och därför blev det extra mkt skällande.

Jag skulle inte vilja att min hund fick fritt utlopp för att leva djävul på min tomt varje gång en hund han inte gillar kommer förbi. Det i sig kommer att skapa en oerhörd stress hos din hund som bara kommer att bli större och har du otur är det snart inte bara den hund som din hund inte gillar som får höra världens tokutbrott osv.

Alltså, nu blir jag irriterad. Har inte sagt att han lever djävul så fort den kommer någon. Och han får inga tokutbrott. Visst, jag skrev att han kutade runt och skällde mm. Men jag vill verkligen inte kalla det för nåt utbrott!

Han skäller till även inne om det kommer in någon på gården. INGET tokskällande, något sånt har han aldrig sysslat med, men han skäller till så vi blir uppmärksamma. Han tokskäller inte inne, tokskäller inte ute. men visst, han skäller några gånger vid vissa tillfällen som det går någon förbi.

Det är dessutom många som tycker han är väldigt duktig när de går här förbi eftersom han oftast är tyst och aldrig någonsin varit ute på vägen trots att grinden ibland stått öppen.

BeastieBabe skrev:
varför har människan som går frbi inte pli på sin hund? hon får väl se till att skaffa en halti-nosgrimma eller inte gå förbi eran gård.. jag skulle själv aldrig hetsa min hund och gå förbi ett ställe som han blir upphetsad av m jag inte klarade av hunden..

men visst, din hund bör hålla tyst och inte skälla som en galning, vid dom tillfällena så kalla din hund till dig och gör något med den..

som sagt, han skäller inte som en galning. Visst skäller han ibland men aldrig som en galning. Ofta är han tyst.

Oj, kände att jag nog överreagerade innan. Får väl skylla på hormonerna. :crazy:

Det är inte lätt att skriva så alla förstår, men jag ska försöka klargöra hur situationen är.

Hunden är 3 år, en hane, bor ute i skogen med vägen genom gården. Gillar alla gäster som kommer, är en överdrivet glad liten skit.
Har aldrig varit några större problem med honom, visst han blir överlycklig när det kommer någon promenerandes här förbi. Oftast skuttar han fram till staketet och följer personen när den går förbi. Ibland skäller han till ett par gånger innan han ser vem det är.

Är lydig överlag, enligt tränaren är han mkt lydig och allt funkar bra.

Denna hund som kom förbi i går (tror jag det var...) gillar han bara inte. Det finns två hundar i närheten som tydligen är hans fiender.
Denna hund som kom igår gillar alltså inte att träffa min hund och min hund gillar inte den. Jag accepterar inte ett dåligt beteende från min hund om vi träffar på varandra ute i skogen, då kör jag lite övningar och hunden har kontakt med mig hela tiden. Har även kört samma övningar i trädgården när dom kommer. Den andra hunden brukar faktiskt vara ganska aggressiv mot min hund och då vill inte han vara sämre.

Det som hände var följande: hund + ägare kom gåendes, min hund skällde till 3-4 skall innan dom syntes. När de väl kom fram började hundarna skälla och tjejen blev förbannad på sin hund vilket resulterade i att hunden blev ännu mer trissad. Min hund sprang ifrån dom in i trädgården, stod och tittade några sekunder, skällde till och pep blandat med nån sorts morrande. Sprang fram mot staketet, stod en bit ifrån och skällde lite till. Alltså inget intensivt skällande. Sen studsade han iväg igen medans hunden på vägen levde rövare med tjejen. Efter några sekunder var dom borta och min hund var lugn igen. Jag försvarar inte hans beteende men vill inte påstå att han tokskällde och gjorde utfall mot den andre.

Kommer det bilar bryr han sig inte, då fortsätter han med det han höll på med. Samma sak gäller ibland när det kommer folk. Men ofta blir han väldigt glad nrä nån kommer, skäller då inte utan snor runt och är överdrivet glad.

Sådär, tror att jag fått ur mig det mesta nu. Jag önskar att han inte ens brydde sig när denna hund kom men nu blev det så.
Vad tycker Du jag ska göra nästa gång den kommer? Är jag ute är hunden ute men ibland är jag inte just i trädgården utan i stallet.

Nu har jag läst flera inlägg från dig, och tycker det verkar vara en normal och acceptabel nivå han håller sig på. Däremot kan det ju bli problem med just den här andra hunden, i och med att dess ägare inte verkar ha full koll, och hundarna provocerar varandra. Det är svårt att träna eftersom du inte vet när hon tänker gå förbi med sin hund, men fortsätt med det när du har möjlighet. Att byta ut staketet känns som en bra idé, just därför att du inte vill att någon annan hund ska ta sig in ifall den skulle slita sig. Kommer en annan hund in och din hund biter så åker du på att betala veterinärvård, eventuellt skadestånd etc. Tvärtom då också, biter den andra hunden ska du få ersättning.

Jag tycker att hunden ska få säga till att folk kommer och så, bara det inte är irriterande mycket skäll, och hunden inte blir helt vild utan kan ta tillsägelser osv. Och som ägare ska man se till att ha tillräckligt med pli på sin hund för att kunna gå förbi någon som står inne på sin gård och skäller till.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 374
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar