Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

gylle

Trådstartare
Satt och funderade nu när det ser ut och bli så att vi både kommer att pressa hösilage och halm samma dag. Pga av lite medhjälpare och som det ser ut en regnprognos på kvällen så kommer vi att köra på både storbal och småbal halm för att det skall gå fortare att få in det även om jag numera helst vill ha småbal i hanteringen under året. Vi får heller inte plats med tillräckligt många storbalar på loftet för hela årsförbrukningen nu när unghästarna har logen som lösdrift där vi tidigare staplat storbalar.
Vi kommer ju att ha kombipressen på plats för att pressa hösilaget (pressar/plastar rundbalar i ett) funderar på om det kör ihop sig kan man plasta halmbalar och förvara dem ute ? Hur blir de av det lite fukt finns ju alltid kvar i strået även om det är "torrt" blir de mjuka av att packas in lufttätt eller är det ingen skillnad mot vanligt ?
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Jag har sett plastad halm, men inte plastad som hösilage utan bara plast runt så "rulldiametern" är plastad sen fritt på sidorna. Dom har sedan varit lagda tätt intill varandra utomhus.

Varför, hur & resultat har jag ingen aning om.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Jag har plastat min halm i flera år, tycker det blir bra och att den dammar mindre, Har även haft halm med ganska mycket grönt i som jag plastat. Dessa balar brukar jag sätta ut i hagen på vintern och skära ett hål i plasten så har hästarna något att tugga på. Funkar bra för mig.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Ett annat tipps är ju att lägga pressening över balarna :)
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Ett annat tipps är ju att lägga pressening över balarna :)

+ under balarna ^_^ har min halm i lada med trampat jordgolv, och även om det inte regnar in så lyckas balarna mot väggen (och gödselstacken) suga upp fukt ur marken och bli dåliga i botten konstigt nog:/
så ha pallar + pressening under balarna och pressening över.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Pressening är inte i närheten tillräckligt om man vill ha bra hygienisk kvalitet på halmen speciellt inte i skåne, så det är inget alternativ.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Känner flera som alltid plastar halmen pga förvaringen bla och den har sett superfin ut, så det tycker jag atat du ska göra:) Hade helst fått plastad halm själv då utrymmet tryter, men han jag köper av har ingen plastare så jag får knö in den! Däremot plastar vi sen förra året vårat rundbalshö. Torkar det hötorrt på fältet och sen pressar och plastar det. Inget mer dammigt och mögligt hö! Älskar det!
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Jaha, en bekant jag har bor i skåne och har det så, halmen är väldigt fin, ren, torr och ser precis ut som den man förvarar inne ;) Bara man är noga med att täcka alla balar och om marken inte är bra där man ställer dem att man lägger en press under som Buck skrev :d
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Vi har bara plastade rundbalar med halm. Har fungerat perfekt, bra hygienisk kvalité, i alla fall för ögat (har inte tagit prov på dem).
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Jag förvara min halm & hö på lastpallar inne i tälthallen plus jag har 0,18 i botten för dräneringens skull.
Allt håller sig fint hela vintern.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Förhoppningsvis behöver vi inte plasta balarna väderprognosen ser bättre ut och enligt den kommer regnet senare, nu är bara det stora orosmomentet att det skall bli någon halm alls, det kom för mkt regn i natt så tröskan kommer inte ut på fältet trots att det torkat upp bra dagarna innan, hösilaget slogs imorse här hemma och vi fick se hur dålig bärighet det faktiskt är i marken nu då traktorn med huggaren höll på att sätta sig på vår nya vall som ligger lite lägre vid bäcken han sjönk igenom och kom på håret loss igen och lämnade fina halvmeter djupa spår i vår plana fina vall, så fick lämna den halvan av fältet som ligger lägre får hacka det senare i höst när marken tillåter (tur vi inte behöver maten egentligen utan blir helt klart så mkt att vi tom kommer behöva sälja av en del).
Nu sitter jag bara och längtar efter att höra dönet av tröskan men än så länge råder tystnad, hoppas verkligen de kan ta sig ut idag nu när det äntligen är två fina torra soldagar.
 
Sv: Hur blir storbalar halm om man plastar dem ?

Jag blir tokig, igår vid middagstid satte tröskan äntligen igång och tröskade det fält vi brukar ta ifrån och som bonden sagt att vi kunde ta även i år (en deal efter ett markköp att vi får den halm vi behöver från dem), bekräftar till maskinstationen att fältet blir tröskat så att de kan pressa det idag. Får nu rätt vad det är besked om att nej vi får ta småfälten istället för deras gigantiska storbalspress (de eldar med halm) har problem med de små fälten så de kommer att pressa detta själv, problemet är att de inte har tröskat dem och nu är det slut på det fina vädret. Var borta och tittade och hjälp det är bara plutte fält och kommer inte ens att ge en bråkdel av vad vi behöver skulle vi lyckas få in 400 balar därifrån har vi tur och vi behöver 2000 !!! Nytt snack med bonden men nej det finns inte mer det är extremt lite halm på fälten så de har inte heller fått in vad de behöver, kunde inte människan sagt detta tidigare, jättekul att stå här utan halm nu när alla nästan har tröskat färdigt. Hade vi bara vetat det i tid så kunde vi ju bokat upp någon annanstans. Skall man börja handla från annonser så kostar det ju en förmögenhet med så mkt halm priset är ju ett helt annat när man köper halmen själv från fältet opressad. Vet ni någon som har en massa halm att sälja här nere till vettiga pengar får ni gärna skicka ett pm börjar bli gråhårig här hur vi skall få ihop det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
4 328
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har köpt ett antal inplastade hö-storbalar (ts 84%) som visade sig ha väldigt få lager plast så de kan ej förvaras ute. De balar som...
2
Svar
24
· Visningar
3 250
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 397
Anläggning Jag skulle behöva fixa min halmhantering smidigare i vinter. Har lösdrift. Går åt ca en storbal halm per 10-14 dagar och jag har bara...
Svar
11
· Visningar
2 456
Senast: Lahtel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp