Hur blir man av med hosta?

S

sandraR

Min häst har börjat hosta, hur ska jag göra för att bli av med detta? Vi har satt ett fönster för hennes box och hon har alltid täcke på sig. Alltid fleeceridtäcke när vi rider, vare sig det är inne eller ute och självklart tar jag det lugnt med henne. Något mer jag ska tänka på?
MVH Sandra

Sv: Hur blir man av med hosta?

kan ju vara höet som är dammigt eller mögligt??? Dåligt strö som dammar?? Är bra att kolla dessa först

Har hon börjat hosta plötsligt lr är det en "host häst" är väl bra med torv, högt i tak, gärna lösdrift, hösilage är ofta mindre dammigt än hö. Sen får man väl undvika att rida på dammigt underlag...

Det är oftast inte förkyldning eller infektioner som ligger bakom hosta hos hästar. Det är nästan alltid miljörelaterat. Undersök så du har ett rba hygieniskt foder (du kan vattna höet om det är dammigt) och använd dig av strö som inte dammar samt en bra och godventilation i stallet (finns det mycket imma på fönsterutorna på morgonen) så ser du till att du har en bra grund att förebygga hosta.
Sen finns det många skötselåtgärder, sopa inte när hsätarna är inne, rykta inte leriga hästar inne osv..

Hej!
Ring veterinären och rådfråga. Du får antagligen samma råd som här i tråden och kanske att du ska rida endast skritt en period. Kan vara en infektion som gör att hästen hostar.
MVH W.

Det där med täcke har ingenting med hosta eller icke hosta att göra i a f...
Kolla upp kvaliteten på grovfoder och strö samt luften i stallet + se till att hästen får vara ute så många timmar som möjligt.

Är det därefter oförändrat så hade jag åkt till klink för utredning.

Vad menar du med att ni har satt ett fönster för hennes box?
Släpper ni in mer luft eller har ni stängt till?

Kan bara hålla med alla andra :D Rådfråga veterinär, kolla upp miljön runtomkring med spån hö osv och försök att ha hästen ute mer om det skulle bero på stallmiljön.

Hoppas att det löser sig!!!

Börja med att öppna fönstret! Det är min allra första tanke.
I ett stall med dålig ventilation blir det oftast värre vintertid när man försöker hålla kylan ute och stänger alla dörrar och fönster tätt om sig - vilket vidare kan leda till problem med luftvägarna.
Damm, allergier, mögel är också bidragande faktorer.

Är hästen inte uttryckligen förkyld (feber, snorig, hostar slem, allmänpåverkad) varpå veterinär bör se den, kommer hostan inte att bli bättre för att man lägger på flera, tjockare täcken om man samtidigt inte vädrar.

Man blir av med hostan när man hittat orsaken till den - först då vet man hur man kan behandla den.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka